اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟ پروستات بزرگ شده چیست؟

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟ پروستات بزرگ شده چیست؟

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟ اندازه طبیعی پروستات در مردان شاید ذهن خیلی از مردان را درگیر کند. بیماری هایی چون پروستاتیت، هایپرپلازی خوش خیم پروستات و… می توانند باعث بزرگ شدن پروستات شوند.

معمولا با افزایش سن، غده پروستات نیز بزرگ تر می شود که اولین دوره تغییرات در زمان بلوغ است و رشد بعدی پس از 45 سالگی رخ می دهد و شاهد بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار خواهیم بود.

سرطان پروستات رایج ترین بدخیمی در میان مردان است اما در کل هر تغییر در پروستات می تواند مهم باشد.

یکی از مهم ترین چالش ها در بیماری های پروستات، تشخیص به موقع و درست و تجویز درمان های مناسب است که بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان، یک اورولوژیست است.

در این مقاله می خواهیم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، اندازه طبیعی پروستات چقدر است و بیماری های مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اندازه طبیعی پروستات و حجم پروستات سالم چقدر است؟

اندازه طبیعی پروستات و حجم پروستات سالم چقدر است؟

اندازه طبیعی پروستات در افراد می تواند کمی متفاوت باشد اما بطور تقریبی اندازه طبیعی پروستات فرد بزرگسال 3 در 3 در 5 سانتی متر و حجم آن 25 میلی لیتر است.

یکی از دلایل تغییر در اندازه پروستات، سرطان پروستات است که طبق آمار ناحیه های زیر را درگیر می کند:

  1. 70 درصد در ناحیه محیطی
  2. 20 درصد در ناحیه بینابینی
  3. 10 درصد در ناحیه مرکزی

انذازه طبیعی پروستات در حالت طبیعی اندازه و شکلی مشابه با یک گردو یا توپ گلف دارد و هنگام بزرگ شدن می تواند در عملکرد دستگاه ادراری هم (قطع و وصل شدن ادرار در مردان و…) اختلال ایجاد کند.

دکتر فرشاد نامداری که سابقه ای بالغ بر 15 سال در درمان موفق پروستات دارند می گویند که بزرگ شدن پروستات تقریبا در تمامی مردان با افزایش سن اتفاق می افتد.

محاسبه حجم و اندازه طبیعی پروستات

اگر پروستات را در سه حجم کوچک متوسط و بزرگ درنظر بگیریم بطور میانگین اندازه های زیر را بعنوان حجم طبیعی پروستات بیان می کنند:

  • پروستات با حجم کوچک: 30 تا 40 میلی لیتر
  • یک پروستات با حجم متوسط: 40 تا 80 میلی لیتر
  • پروستات با حجم بزرگ: 40 تا 100 میلی لیتر

نکته: یک پروستات طبیعی در فرد بزرگسال وزنی در حدود 20 گرم با عرض 4، ارتفاع 3 و ضخامت 2 سانتی متر دارد.

پس از ۴۰ سالگی، پروستات شروع به بزرگ شدن می ‌کند. در موارد هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات، اندازه پروستات ممکن است نسبت به سایز اولیه آن ۴ تا ۵ برابر بزرگ تر شود.

3 روش اندازه گیری حجم پروستات

3 روش اندازه گیری حجم پروستات

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان توضیح می دهند که اندازه طبیعی پروستات چقدر است و برحسب حجم به 3 روش زیر محاسبه می شود:

  1. معاینه سنتی و مقعدی با انگشت (با معاینه یک اورولوژیست متبحر می تواند اندازه طبیعی پروستات یا غیرطبیعی بودن آن را مشخص کند اما برای بیمار ناخوشایند است و روش دقیقی نیست)
  2. انجام سونوگرافی پروستات از طریق شکم
  3. استفاده از سونوگرافی ترنس‌ رکتال-TRUS- که یک روش دقیق است (سونوگرافی از طریق مقعد و راست روده)

در روش ترنس رکتال حجم پروستات با استفاده از تخمین بیضوی پروستات با تعیین ارتفاع (H) عرض (W) و طول (L) در فرمول زیر محاسبه می شود:

H × W × L × 0.523

تست PSA آزمایش پروستات در مردان

قبل از اینکه بدانیم اندازه طبیعی پروستات چقدر است بهتر است با تست مهم PSA آشنا شویم که پس از 40 سالگی، انجام آن به مردان توصیه می شود.

آزمایش PSA یک آزمایش خون است که در غربالگری سرطان پروستات و اندازه طبیعی پروستات کاربرد دارد. میزان آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) در این آزمایش اندازه گیری می شود.

اصولا بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان، با دیدن علایمی چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان، بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار و علائم دیگر این آزمایش را درخواست می کند.

اگر بیماری هایپرپلازی خوش خیم پروستات باشد، اورولوژیست درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیـک یا لیزر در تهران یا شهرستان را انجام می دهد.

مواری که باعث افزایش PSA می شوند

مقدار طبیعی PSA می تواند نشانه ای بر اندازه طبیعی پروستات باشد البته این آنتی ژن با موارد زیر می تواند تغییر کند:

  • افزایش سن
  • عفونت ادراری
  • بزرگ شدن پروستات
  • سرطان خوش خیم یا بدخیم پروستات
  • فعالیت های شدید بدنی
  • رابطه جنسی
  • دستکاری پروستات مانند سونداژ
  • نمونه برداری از پروستات

3 بیماری مهمی که باعث تغییر اندازه طبیعی پروستات می شوند

در ادامه همراه می شویم با دکتر فرشاد نامداری رتبه دوم کشوری بورد تخصصی اورولوژی که سال ها تجربه موفق درمان بیماری های مردان از جمله پروستات را در رزومه کاری خود دارند.

دکتر نامداری از مهم ترین بیماری های شایعی که بر اندازه طبیعی پروستات اثر دارند موارد زیر را بیان می کنند:

  • پروستاتیت: التهاب پروستات همراه با عفونت پروستات یا بدون عفونت
  • بزرگی خوش‌خیم پروستات: افزایش خوش خیم تعداد سلول های پروستات که درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای آن انجام می شود.
  • سرطان پروستات: تکثیر سلول‌های غیر طبیعی و بدخیم پروستات

3 بیماری مهمی که باعث تغییر اندازه طبیعی پروستات می شوند

پروستاتیت

بیماری پروستاتیت یک عفونت و یا التهاب حاد یا مزمن پروستات است. پروستات در محل تلاقی مجاری ادراری و دستگاه تناسلی قرار دارد.

این محل قرارگیری می تواند آلودگی باکتریایی مجرای ادرار و یا عفونت کل دستگاه ادراری را به پروستات منتقل و باعث پروستاتیت شود.

به گفته بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران شایع‌ترین نشانه‌های پروستاتیت حاد عبارتند از:

  1. تب
  2. قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  3. سوزش ادرار
  4. احساس درد در ناحیه‌ی شرمگاهی
  5. پروستات دردناک و تغییر در اندازه طبیعی پروستات

در پروستاتیت مزمن تب وجود ندارد و بیشتر با علائم ادراری و درد در ناحیه لگن شناسایی می شود و درمان آن مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهاب است.

بزرگی خوش‌خیم پروستات واندازه طبیعی پروستات

قبل از بررسی بیماری BPH، اثر آن بر اندازه طبیعی پروستات و بررسی عوارض این بیماری دکتر نامداری توضیح مختصری در مورد بهترین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات می دهند:

در مراحل ابتدایی عوارض با دارو کنترل می شوند.

برای پروستات بالای 50 گرم درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی باز پروستات یا همان جراحی پروستاتکتومی است.

جهت درمان پروستات زیر 50 گرم، درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا همون TURP است که در میان مردم آن را به جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان می شناسند.

عمل جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان بسیار سخت است و هر اورولوژیستی آن را انجام نمی دهد و از عوارض آن ۱۰ درصد عارضه بی اختیاری ادرار است.

البته تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، سال ها است که این عمل را بدون داشتن هیچگونه عارضه ای انجام می دهند.

بزرگی خوش‌خیم پروستات واندازه طبیعی پروستات

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با برداشتن پروستات از طریق پیشابراه  (TURP)

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا همان جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان، یکی از درمان های طلایی پروستات زیر 50 گرم است.

در جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک قسمت هایی از غده پروستات، از طریق آلت تناسلی خارج می شود و نیازی به برش ندارد.

جراح از انتهای آلت تناسلی و از طریق مجرای ادرار، توسط رزکتوسکوپ که شامل یک دوریین چراغ دار است به پروستات دسترسی پیدا می کند.

بافت اضافی تکه تکه و توسط مایعی به داخل مثانه منتقل و سپس در پایان عمل، شستشو و تخلیه می شوند این روش توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان که همان اورولوژیست است، انجام می شود.

قطع و وصل شدن ادرار در مردان، فوریت در ادرار، تاخیر در شروع ادرار، نیاز به ادرار در شب به دفعات، عدم تخلیه کامل ادرار و… از نشانه های بزرگی پروستات هستند.

ارتباط سرطان پروستات و اندازه طبیعی پروستات!

یکی دیگر از مواردی که بر اندازه طبیعی پروستات اثر دارد، سرطان پروستات است که به گفته دکتر نامداری درمان طلایی آن جراحی رادیکال پروستاتکتومی است.

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است که اگر اورولوژیست آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد، با جراحی قابل درمان است.

از علائم و نشانه های سرطان بدخیم پروستات می توان موارد زیر را نام برد:

  • بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار مخصوصا در شب ها
  • سختی در شروع ادرار
  • جریان ادرار ضعیف یا با وقفه
  • قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  • سختی در توقف ادرار و گرفتن جلوی ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار یا نعوظ
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی
  • دردی در پایین کمر، باسن و بالای ران ها

جراحی سرطان بدخیم پروستات

برداشتن غده پروستات توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان، پروستاتکتومی نام دارد که در دو نوع ساده و رادیکال انجام می شود:

  1. پروستاتکتومی ساده: اورولوژیست فقط بخشی از پروستات را برمی دارد.
  2. جراحی به روش پروستاتکتومی رادیکال: اورولوژیست کل پروستات و همچنین ساختارهای مربوطه، وزیکل‌های منی ،غدد لنفاوی لگن و وازدفرانها را بیرون می آورد.

سخن پایانی

بیماری های مردانه ای چون بزرگی خوش خیم پروستات می توانند اندازه طبیعی پروستات را تغییر دهند و اصولا نیاز به درمان های پزشکی دارند.

بیماری های پروستات مخصوصا با افزایش سن از بیماری های شایع در میان آقایان هستند که بهتر است برای تشخیص زودتر، غربالگری های متداول چون آزمایش PSA بعد از 40 سالگی انجام شوند.

دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر اورولوژی برای آقایان در تهران که سالهاست در زمینه التهاب پروستات، درمان بزرگی پروستات و سایر بیماری های مرتبط با آن فعالیت دارند می توانند مشاور شما در درمان باشند.

منبع: urologyhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358