جراحی سرطان بدخیم پروستات (عوارض + مراقبت ها)

جراحی سرطان بدخیم پروستات (عوارض + مراقبت ها)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

جراحی سرطان بدخیم پروستات یا درمان طلائی سرطان پروستات، رادیکال پروستاتکتومی نام دارد که توسط اورولوژیست های متبحر و باتجربه با موفقیت بالایی انجام می شود.

عده زیادی از این درمان به عنوان درمان بدون درد سرطان پروستات نام می برند که ما در این مقاله همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، به بررسی آن می پردازیم.

آیا سرطان پروستات بدخیم کشنده است؟ احتمال مرگ در سرطان پروستات چقدر است؟ احتمال عود سرطان پروستات پس از جراحی وجود دارد؟ بهترین دکتر پروستات کیست؟

برای پاسخ به این پرسش ها و سوالات دیگر در این زمینه با ما و دکتر نامداری با سابقه ای بیش از 15 سال در درمان موفق سرطان پروستات، همراه شوید.

آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردان است که اگر اورولوژیست آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد، با جراحی سرطان بدخیم پروستات قابل درمان است.

این سرطان غده پروستات را درگیر می کند و اصولا رشد آرامی دارد اما در صورت عدم درمان و مراقبت در مراحل ابتدایی، به سرعت رشد می کند و گسترش می یابد.

دکتر فرشاد نامداری که در زمینه جراحی سرطان بدخیم پروستات و جراحی پروستات با لیزر در تهران، بیش از یکهزار جراحی موفق دارند، تشخیص به موقع و قبل از درگیر شدن اندام ها و بافت های اطراف را گام اول موفقیت درمانی می دانند.

علائم و نشانه های سرطان بدخیم پروستات

از علائم و نشانه های سرطان بدخیم پروستات می توان موارد زیر را نام برد:

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

آمار نشان می دهد که تقریبا 30 درصد از مردان 50 سال به بالا مبتلا به سرطان پروستات می شوند که تنها در 3 درصد از موارد باعث مرگ بیمار می شود.

غربالگری سرطان پروستات باعث می شود که آمار مرگ و میر ناشی از این سرطان بعلت تشخیص زودرس و جراحی سرطان بدخیم پروستات، کاهش پیدا کند در کل می توان گفت:

از هر 3 مردی که سرطان بدخیم پروستات در آن ها پیشرفت کند و تومور در بقیه قسمت های بدن گسترش یابد، 1 نفر پس از 5 سال به زندگی خود ادامه می دهد.

در این نوع سرطان همه چیز به سرعت سرایت سرطان و واکنش بیمار به درمان بستگی دارد. با جراحی سرطان بدخیم پروستات، می توان سال ها به زندگی ادامه داد.

جراحی سرطان بدخیم پروستات و انواع آن

برداشتن غده پروستات توسط جراحی، پروستاتکتومی نام دارد که در دو نوع ساده و رادیکال انجام می شود:

  1. پروستاتکتومی ساده: فقط بخشی از پروستات که باعث اختلال ادراری شده، برداشته می شود.
  2. جراحی سرطان بدخیم پروستات به روش پروستاتکتومی رادیکال: اورولوژیست کل پروستات و همچنین ساختارهای مربوطه، وزیکل‌های منی ،غدد لنفاوی لگن و وازدفرانها را بیرون می آورد.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و یکی از بهترین پزشکان موفق در جراحی سرطان بدخیم پروستات، از انواع جراحی پروستات می گویند:

پروستاتکتومی رتروپوبیک رادیکال

پروستاتکتومی رتروپوبیک رادیکال

رایج ترین روش جراحی سرطان بدخیم پروستات است که اورولوژیست برشی را در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌کند تا بتواند پروستات را بردارد.

در این جراحی غدد لنفاوی هم از نظر متاستاز بررسی می شوند و یک کاتتر برای کمک به ادرار از طریق آلت تناسلی وارد می‌شود.

در تمام مراحل جراحی سرطان بدخیم پروستات به روش پروستاتکتومی رتروپوبیک رادیکال فرد بیهوش و بدون هوشیاری خواهد بود.

جراحی سرطان بدخیم پروستات به روش پروستاتکتومی پرینه رادیکال

در این جراحی اورولوژیست برش را در ناحیه ای بین بیضه و مقعد می زند تا به پروستات برسد و آن را خارج کند.

این روش، درد کمتر و زمان بهبودی سریع‌ تری دارد اما نمی توان غدد لنفاوی را بررسی کرد و در این جراحی هم بیمار بیهوشی عمومی می گیرد.

پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی

جراحی سرطان بدخیم پروستات به روش لاپاراسکوپی با قرار دادن ابزارهای جراحی از طریق برش های کوچک پوستی انجام می شود.

یکی از ابزارها دوربین فیبر نوری است که جراح توسط آن می تواند پروستات را ببیند و نسبت به جراحی باز با درد و از دست دادن خون کمتری همراه است و زمان بهبودی کوتاهتری دارد.

پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی با کمک رباتیک

جراحی سرطان بدخیم پروستات به کمک رباتیک آخرین پیشرفت در لاپاراسکوپی است و در این روش اورولوژیست برای انجام عمل از بازوی رباتیک استفاده می‌ کند.

عوارض بعد از عمل پروستات بدخیم کدامند؟

عوارض بعد از عمل پروستات بدخیم کدامند؟

هر جراحی ممکن است با عوارض همراه باشد که هرچه تخصص، مهارت و تجربه پزشک و همکاری بیمار بالاتر باشد، احتمال بروز این عوارض کمتر می شود.

عوارض جانبی جدی برای جراحی سرطان بدخیم پروستات نسبتاً نادر است و می توان آن را کمتر از 10 درصد دانست و مهم ترین آن احتمال آسیب عصبی در مجرای ادرار و آلت تناسلی مرد است.

دکتر فرشاد نامداری عوارض زیر را شایع تر می دانند:

  1. بی اختیاری ادرار به معنای از دست دادن کنترل ادرار که اصولا موقتی است.
  2. ناباروری
  3. اختلال نعوظ که ممکن است بیمار پس از جراحی سرطان بدخیم پروستات توانایی دستیابی یا حفظ نعوظ در حین رابطه جنسی را از دست بدهد.
  4. خونریزی بعد از عمل
  5. آمبولی یا لخته شدن خون
  6. عفونت
  7. تغییر طول آلت تناسلی مردانه
  8. نشت ادرار
  9. فتق کشاله ران
  10. مشکلات زخم مانند بهبودی کند
درمان نعوظ بعد از عمل پروستات بدخیم

احتمال اختلال نعوظ از عوارض جراحی پروستات است که تجربه و مهارت کم درصد آن را افزایش می دهد و در صورت بروز نیاز به درمان دارد.

تشخیص اختلال نعوظ پس از جراحی سرطان بدخیم پروستات شامل موارد زیر است:

  • پرسیدن سابقه ی مشکل جنسی
  • سابقه ی هر گونه بیماری
  • پرسش از سابقه ی اختلال روانی
  • سابقه ی دارویی
  • معاینه ی فیزیکی
  • آزمایشات مناسب

پس از تشخیص، درمان شروع می شود و از داروهای خوراکی تا دارو هایی که مستقیماً به آلت تناسلی تزریق می شوند و استفاده از دستگاه وکیوم مکانیکی، متفاوت اند.

درمان های تهاجمی شامل کاشت ایمپلنت یا جراحی عروق هستند و درمان روانشناختی در کنار درمان های دیگر، برای کنترل اختلال نعوظ بسیار مهم است.

روش پروستاتکتومی رادیکال، درصد این عارضه را کم می کند اما اختلال نعوظ جزو عوارض خیلی شایع این جراحی است.

جراحی سرطان بدخیم پروستات (عوارض + مراقبت ها)

مواردی که باید بدانید!

معمولا بیماران پس از جراحی سرطان بدخیم پروستات دو تا سه روز در بیمارستان می‌ مانند و در خانه هم باید مواردی را رعایت کنند مانند:

  1. چند هفته پس از جراحی رانندگی نکنند.
  2. تا بهبودی کامل و چند هفته پس از جراحی از برداشتن اجسام سنگین پرهیز کنند.
  3. روابط جنسی برای برگشت به حالت طبیعی نیاز به زمان دارد.

و موارد دیگری که در ادامه دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان در مورد آن توضیح می دهند:

درد پس از جراحی سرطان بدخیم پروستات

در بیمارستان برای کنترل درد به بیمار داروی مسکن تزریق می‌شود.

پس از آن داروهای مسکنی چون استامینوفن و ایبوپروفن یا ادویل برای بیمار تجویز می شود که می توانند به کنترل درد کمک کنند.

یبوست

جراحی سرطان بدخیم پروستات ممکن است باعث یبوست شود که دلایل زیر در ایجاد آن موثر هستند:

  1. داروهای بیهوشی
  2. کاهش فعالیت
  3. داروی ضد درد

پزشک برای این عارضه نرم‌کننده‌ های مدفوع یا ملین تجویز می کند و نوشیدن مایعات، پیاده روی و خوردن وعده‌های غذایی مکرر و کوچک توصیه می شود.

تورم

یکی از عوارض بعد از جراحی سرطان بدخیم پروستات ممکن است تورم در پاها، پایین شکم و کیسه بیضه باشد که دلیل آن دریافت مایعات در حین جراحی و همچنین برداشتن غدد لنفاوی است.

گذاشتن کاتتر در جراحی سرطان بدخیم پروستات

کاتتر لوله ای است که از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌ شود تا ادرار را تخلیه کند. و حدودا یک یا دو هفته کاتتر جهت تخلیه و کنترل ادرار می ماند.

مدت عمر پروستات بدخیم بعد از عمل جراحی

یکی از عواملی که باعث کاهش و افزایش طول عمر زندگی پس از جراحی سرطان بدخیم پروستات می شود، نوع سرطان است:

در نوع اول سلول های غده پروستات بسیار بدخیم است که اگر بیمار به روش‌های درمانی به خوبی پاسخ دهد، امید به زندگی در او افزایش چشمگیری پیدا می‌ کند.

نوع دوم سلول های سرطانی به بافت ها و اندام هایی از جمله کبد، ریه، طناب نخاعی، سیستم لنفاوی و استخوان های لگن، ران، قفسه سینه و ستون فقرات متاستاز می زند.

درمان این سرطان سخت و پیچیده است و امید به زندگی در این افراد کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

سرطان پروستات پایان زندگی نیست و درمان دارد و جراحی سرطان بدخیم پروستات با درصد بالایی می تواند بیمار را به زندگی عادی برگرداند.

تبحر و به روز بودن علم و تجربه بالای اورولوژیست می تواند باعث کاهش عوارض این جراحی شود پس شما نیاز به بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی در تهران یا شهرستان دارید.

دکتر فرشاد نامداری نفر دوم برد اورولوژی و گروه فوق تخصصی ایشان سابقه انجام بیش از یکهزار جراحی موفق سرطان بدخیم پروستات را دارند و می توانند مشاور شما باشند.

منبع: nhs.uk

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358