عمل پروستات بزرگ شده (مراقبت های پس از درمان)

عمل پروستات بزرگ شده (مراقبت های پس از درمان)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

عمل پروستات بزرگ شده یک عمل شایع در مردان پس از سن 50 سالگی است و بسیاری از افراد نگران این بیماری و درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان یک اورولوژیست متبحر و مجرب است که هم به بیماری های دستگاه تناسلی و هم ادراری تسلط کافی را دارد.

تصورات غلط زیادی در مورد عمل پروستات بزرگ شده وجود دارد مانند درمان خانگی با داروهای گیاهی برای پروستات که فقط یک دروغ تبلیغاتی است.

ما در این مقاله می خواهیم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان به بررسی عمل پروستات بزرگ شده و عوارض درمانی این جراحی بپردازیم.

پروستات چیست و در کجای بدن قرار دارد؟

قبل از آشنایی با انواع عمل پروستات بزرگ شده بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران در مورد پروستات و عملکرد آن توضیحات کاملی را می دهند.

پروستات چیست؟ دکتر فرشاد نامداری با بیش از 15 سال سابقه درمان موفق در بیماری های دستگاه تناسلی مردانه از جمله پروستات، می گویند:

وزیکول‌های منی شبیه به گوش خرگوش در دو طرف و بالای پروستات قرار دارند و نقش آن‌ها ذخیره و ترشح بخش بزرگی از مایع منی است که در نهایت همراه اسپرم از مجاری ادراری خارج می شوند.

پروستات نرمال با حدود 2۰ گرم وزن در زیر مثانه و در عمق کشاله ران قرار دارد و مجرای ادراری از درون آن می‌ گذرد درنتیجه بیماری های آن بر روی دستگاه ادرار اثر دارد.

ماهیچه‌های غده پروستات در زمان خروج مایع منی، منفذ ورود ادرار به مثانه را می ‌بندند تا از اسپرم ‌ها محافظت شود و با ادرار قاطی نشوند.

آیا درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد؟

آیا درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد؟

اصولاً عمل پروستات بزرگ شده و دیگر درمان های قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به موارد زیر توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان انتخاب می شود:

  1. شدت علائم اداری مانند قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  2. سن بیمار
  3. وضعیت بیماری های زمینه ای بیمار مانند بیماری های قلبی، ریوی
  4. اندازه پروستات
  5. علت بزرگ شدن پروستات

بنابراین گرفتن شرح حال و معاینه دقیق توسط اورولوژیست می تواند به انتخاب بهترین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، کمک بزرگی کند.

عمل پروستات بزرگ شده چیست؟

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات و رفع علایم و عوارض ادراری آن مانند قطع و وصل شدن ادرار در مردان یا بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار، عمل جراحی است.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه بیش از یکهزار عمل پروستات بزرگ شده، برای درمان پروستات برحسب اندازه، موارد زیر را بیان می کنند:

اگر پروستات خیلی بزرگ نباشد و عوارض آن جدی نباشند، عمل پروستات بزرگ شده انجام نمی شود و تنها با دارو عوارض کنترل می شوند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات در پروستات بالای 50 گرم، جراحی پروستات به روش عمل باز یا پروستاتکتومی است.

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک  (TURP)یا همان جراحی پروستات با لیزر در تهران برای پروستات زیر 50 گرم پیشنهاد می شود.

بهترین درمان سرطان پروستات، جراحی رادیکال پروستاتکتومی است و در کل جراحی های پروستات به 5 روش زیر انجام می شود:

  1. پروستاتکتومی باز (جراحی پروستات به روش عمل باز)
  2. جراحی رادیکال پروستاتکتومی
  3. پروستاتکتومی لاپاروسکوپی
  4. جراحی لاپاروسکوپی با کمک ربات
  5. جراحی پروستات با لیزر یا همان TURP(جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک)

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

جراحی آندوسکوپی پروستات یا تراشیدن پروستات از راه میزراه (TURP) عمل پروستات بزرگشده (BPH) است اما برای درمان عوارض ادراری سرطان پروستات هم انجام می شود.

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک  به منظور برداشتن بخش داخلی غده پروستات و با وارد کردن اسکوپ از طریق میزراه انجام می شود.

اورولوژیست از طریق اسکوپ (دوربینی بسیار کوچک) با وضوح بالایی عمل پروستات بزرگ شده را هدایت می کند و توسط ابزاری خاص بخش داخلی غده پروستات را برمی ‌دارد.

از آنجایی که جراحی آندوسکوپی پروستات (جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان) برش پوستی ندارد، دوره بستری و بهبودی کمتری نسبت به جراحی باز دارد.

عمل پروستات بزرگ شده به روش عمل باز یا پروستاتکتومی باز

پروستاتکتومی عمل پروستات بزرگ شده برای برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات است که بیشتر در سرطان پروستات انجام می شود.

پروستاتکتومی ساده ممکن است برای بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار، قطع و وصل شدن ادرار در مردان و دیگر علائم شدید ادراری و غدد پروستات بسیار بزرگ، توصیه شود.

این عمل پروستات بزرگ شده همیشه شامل برداشتن کل پروستات نیست. در این روش اورولوژیست فقط بخشی از پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌ شود، برمی ‌دارد.

اورولوژیست در زیر شکم برشی ایجاد می کند و پزشک با استفاده از وسایل مختلفی کامل غده پروستات یا بخشی از آن را از بدن بیمار خارج می کند.

در این روش عمل پروستات بزرگ شده، پزشک به صورت کامل در بالای سر بیمار قرار می گیرد و جراحی را بدون ربات انجام می دهد. در این جراحی تجربه و تبحر اورولوژیست می تواند درصد عوارض را به شدت کاهش دهد.

عوارض احتمالی پروستاتکتومی ساده

عمل پروستات بزرگ شده به روش پروستاتکتومی ساده ممکن است در برخی از مواقع عوارضی برجای بگذارد که عبارتند از:

  • ایجاد خونریزی (ادرار خونی)
  • آسیب دیدن بافت های مجاور پروستات
  • بی اختیار شدن در ادرار
  • داشتن ارگاسم خشک (خارج نشدن منی از بدن)
  • داشتن ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ

پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی

عمل پروستات بزرگ شده به این روش به وسیله دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود که مزیت آن نسبت به روش سنتی و جراحی باز، جراحت کم است.

پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی

عوارض عمل پروستات بزرگ شده به روش لاپاراسکوپی

هیچ روش جراحی بدون عوارض نیست و از جمله عوارض موجود در عمل پروستات بزرگ شده به روش لاپاراسکوپی عبارتند از:

  • خونریزی
  • ایجاد عفونت در مجاری ادرار
  • بی اختیاری ادرار در اوایل جراحی
  • اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی
  • آسیب به راست روده که البته این مورد بسیار کم رخ می دهد.
  • تنگی مجاری ادرار

دکتر فرشاد نامداری نفر دوم بورد کشوری اورولوژی به عنوان یکی از بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران می توانند مشاور و راهنمای قابل اعتماد درمانی شما باشند.

اقدامات قبل از عمل پروستات بزرگ شده

بعد از انجام مراحل تشخیص و آزمایشات لازم توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران و شهرستان و در صورت تجویز جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا جراحی های دیگر، اقداماتی قبل از آن باید انجام شود:

  1. انجام آزمایش های سیستوسکوپی به تجویز پزشک برای معاینه بهتر
  2. گزارش بیماری های مختلف در گذشته یا حال به پزشک معالج
  3. دادن لیست داروهای مصرفی (شیمیایی یا گیاهی) به پزشک
  4. قطع داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین چند هفته قبل از عمل پروستات بزرگ شده به تجویز پزشک
  5. خودداری از مصرف سیگار و مشروبات الکلی
  6. مصرف درست و به موقع داروهای تجویزی پزشک قبل از عمل

بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار

همانطور که گفتیم بعلت ارتباط پروستات با مجاری ادراری، بزرگ شدن آن می تواند عوارضی را در عملکرد دستگاه ادراری بوجود آورد.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، از شایع ترین علائم موارد زیر را بیان می کنند:

  • قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  • افزایش تعداد دفعات دفع ادرار مخصوصا در شب
  • ناتوانی در به تاخیر انداختن زمان دفع ادرار (فوریت ادراری)
  • اختلال در شروع دفع ادرار
  • کاهش فشار جریان ادرار
  • چکه کردن ادرار پس از تخلیه مثانه
  • شب ادراری
  • احتباس ادراری یا گرفتگی ادراری
  • قطع شدن ناگهانی جریان ادرار
  • درد بعد از انزال و یا هنگام دفع ادرار
  • رنگ و بوی غیرطبیعی ادرار

علت بزرگی پروستات چیست؟

به گفته دکتر فرشاد نامداری هنوز علت هایپرپلازی خوش خیم پروستات به طور دقیق مشخص نیست اما بیشتر مردان را پس از سن 50 سالگی درگیر می کند.

بدن مردان در طول زندگی، تستوسترون (هورمون مردانه) و مقدار کمی استروژن (هورمون زنانه) تولید می‌ کند که با افزایش سن سطح تستوسترون خون کم و درصد استروژن افزایش می ‌یابد.

نتایج بعضی از تحقیقات نشان می دهند که افزایش درصد استروژن به همراه افزایش سطح هورمون استروژن می ‌تواند منجر به بزرگی خوش ‌خیم پروستات شود.

احتمال دیگر افزایش سطح دهیدروتستوسرون (DHT) در مردان مسن است که می‌تواند منجر به رشد سلول‌های پروستات و بزرگی پروستات شود.

سخن پایانی

با مشاهده علایم بزرگی پروستات و تشخیص بیماری، در صورت نیاز حتما به یک اورولوژیست متبحر جهت عمل پروستات بزرگ شده مراجعه نمایید تا بهترین درمان را دریافت کنید.

اگر جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا جراحی های دیگر توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان انجام شود، می تواند بیمار را به زندگی عادی برگرداند.

تبحر و به روز بودن علم و تجربه بالای اورولوژیست تضمینی برای کاهش عوارض این جراحی و بازگشت عملکرد صحیح سیستم ادراری بیمار است.

دکتر فرشاد نامداری نفر دوم بورد اورولوژی و گروه فوق تخصصی ایشان سابقه انجام بیش از یکهزار جراحی موفق عمل پروستات بزرگ شده را دارند و می توانند مشاور شما باشند.

منبع: nhs.uk

 

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358