ورم بیضه در پسران چیست؟ علت + روش های درمان

ورم بیضه در پسران چیست؟ علت + روش های درمان

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

ورم بیضه در پسران نشانه چیست؟ علائم بیماری های مرتبط با ورم بیضه کدام است؟ شاید دیدن ورم بیضه نگران کننده باشد اما همیشه خطرناک نیست!

هرچند توصیه می شود بعلت اهمیت بیضه در دستگاه تولید مثل، با بروز هرگونه عوارضی، حتما کودک توسط یک اورولوژیست متبحر ویزیت شود.

علت ورم بیضه چیست؟ این تورم می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر چون هیدروسل و یا فتق اینگوینال باشد یا بر اثر ضربه شاهد این عارضه باشیم که در هرصورت نیاز به بررسی پزشک متخصص است.

آمار نشان می دهد که تورم بدون درد در بیضه‌ کودکان تقریبا 1 کودک از هر 10 کودک و 3 کودک را از هر 20 کودک پسر به خود درگیر می‌کند!

در این مقاله می خواهیم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان علت ورم بیضه در پسران را بررسی و با بهترین راه‌های درمان آن آشنا شویم.

کیسه بیضه چیست؟

قبل از اینکه به بررسی ورم بیضه در پسران بپردازیم، بهتر است با ساختار و عملکرد بیضه و کیسه بیضه، آشنا شویم. دکتر نامداری در این مورد توضیحات زیر را بیان می کنند:

در اکثر مواقع منظور از ورم بیضه در پسران، تورم کیسه بیضه است. کیسه بیضه (اسکرتوم) کیسه‌ای است که در مردان و پسران وجود دارد. جنس این کیسه ماهیچه صاف است و دمای بیضه ها را تنظیم می کند.

دمای اسکروتوم ۱الی 2 درجه پایین‌تر از دمای بدن است یعنی حدودا 35 الی 36 درجه سلسیوس و چون با بدن فاصله دارد، هرچه هوا سردتر شود، ماهیچه‌ های کیسه بیضه منقبض شده و بیضه ‌ها به زیر شکم می‌ چسبند تا گرم شوند.

تورم بیضه در کودکان چیست؟

تورم بیضه در کودکان چیست؟

ورم بیضه در پسران یکی از بیماری‌ های شایع در اندام تناسلی پسران است که به معنای بزرگ شدن کیسه بیضه (بزرگ تر از اندازه طبیعی و نرمال کیسه بیضه) است.

بیضه‌ های متورم می ‌تواند نشانه ‌ای از موارد مختلفی از جمله آسیب دیدگی، عفونت، واریکوسل، هیدروسل و یا تومور بیضه باشد که در دو دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  1. ورم کیسه بیضه بدون درد
  2. تورم دردناک کیسه بیضه

مهم ترین دلایل بروز ورم بیضه در پسران چیست؟

علت ورم بیضه چیست؟ اگر تورم بیضه یا اورکیت حاد باشد، ممکن است کودک دردهای ناگهانی و شدیدی را در یک یا هر دو تا بیضه‌ها احساس کند. این درد می ‌تواند در قسمت کشاله ران نیز احساس شود.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای بالغ بر 15 سال در درمان موفق بیماری های دستگاه تناسلی مردان، از بیماری هایی که ممکن است منجر به بروز ورم بیضه پسران شوند، موارد زیر را بیان می کنند:

هیدروسل در کودکان

بیماری هیدروسل در کودکان بعلت تجمع مایع درون کیسه بیضه اتفاق می افتد. همراه با پایین رفتن بیضه‌ها، قسمتی از بافت روده به صورت یک کیسه هیدروسل در محل رشد بیضه‌ها قرار می‌گیرد.

این کیسه هیدروسل بعد از تولد بسته و مایعات اضافی داخل آن، خود به خود جذب بدن کودک می ‌شود اما در صورت بسته نشدن و ورود مایعات به این قسمت، کودک مبتلا به هیدروسل می شود.

درمان ورم بیضه در پسران بعلت هیدروسل

بهترین درمان برای هیدروسل، جراحی یا هیدروسلکتومی است که بعلت حساسیت این روش نیاز است تا توسط یک اورولوژیست ماهر و حرفه ‌ای انجام شود.

جراحی هیدروسل با بیهوشی کامل و یا بی ‌حسی موضعی و ایجاد برش در کیسه بیضه و یا قسمت تحتانی شکم جهت تخلیه هیدروسل انجام می شود.

دکتر فرشاد نامداری با تجربه درمان موفق بیش از صدها مورد هیدروسل کودکان به همراه تیم تخصصی خود می توانند جهت درمان بهترین مشاور و راهنمای شما باشند.

فتق اینگوینال یا کشاله ران و ورم بیضه در پسران

فتق اینگوینال یا کشاله ران و ورم بیضه در پسران

علت ورم بیضه چیست؟ یکی دیگر از دلایل ورم بیضه در پسران فتق کشاله ران یا هرنی اینگوینال است که می توان آن را از  شایع ترین نوع فتق در نوزادان و کودکان دانست.

در جنین پسر بیضه ها درون شکم تشکیل می ‌شوند و از طریق کانال شکم پایین می آیند که پس از تولد کانال اینگوینال بسته می شود تا بیضه ها به شکم برنگردند.

اگر این ناحیه بصورت کامل بسته نشود یا دیواره این قسمت ضعیف باشد، بخشی از روده می تواند وارد کانال اینگوینال شده و باعث ایجاد فتق بیضه شود.

درمان فتق کشاله ران

برای کاهش علایمی چون ورم بیضه در پسران و عوارض دیگر ناشی از فتق، نیاز به اقدامات درمانی است. دکتر فرشاد نامداری می گویند که فتق کشاله ران در کودکان درمان دارویی ندارد.

تنها راه درمانی انجام عمل جراحی فتق توسط بهترین فوق تخصص جراحی فتق و ورم کشاله ران است تا بتواند همراه با بهبود بیماری، از عوارض ناخواسته این جراحی هم جلوگیری کند.

واریکوسل در پسران

یکی دیگر از علت های ورم بیضه در پسران، واریکوسل است. اما واریکوسل چیست؟ بهترین روش درمان واریکوسل جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتر با این بیماری مردانه به سراغ دکتر نامداری یکی از بهترین بهترین دکترهای واریکوسل در تهران می رویم.

واریکوسل همان پیچ در پیچ شدن وریدهای بیضه است و مشابه آن را در پا واریس پا می نامند. در واریس بیضه کیسه بیضه شبیه به کیسه پر از کرم می شود که در واقع همان ورید های متسع هستند.

احتمال ابتلای کودکان به واریکوسل 10 تا 15 درصد است‌ و می تواند به عملکرد بیضه آسیب برساند و در تکثیر سلول‌ها و ترشح هورمون، رشد بیضه و در اسپرم سازی اختلال ایجاد کند.

درنتیجه تشخیص و درمان واریکوسل کودکان توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان نقش مهمی جهت حفظ باروری افراد در آینده دارد.

بهترین روش درمان واریکوسل جهت درمان ورم بیضه پسران!

واریکوسل درمان دارویی ندارد و از آنجایی که اگر یک کودک به واریکوسل مبتلا شود در باروری او در آینده اثر می گذارد، نیاز به اقدامات فوری پزشکی است.

برای کودکان جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری یا عمل جراحی واریکوسلکتومی پیشنهاد می شود که هردو بعنوان جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می‌شود.

در عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه واریکوسلکتومی، بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان از طریق کشاله ران به بیضه‌ها دسترسی پیدا می‌کند.

سپس سیاهرگ‌ های غیرطبیعی مهار و خون موجود در آنها به سیاهرگ ‌های سالم منتقل می ‌شود. این جراحی باید توسط یک اورولوژیست انجام شود تا بهترین نتیجه را بگیرید.

بهترین روش درمان واریکوسل در بزرگسالان یا همان جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری هم برای کودکان انجام می شود که نیاز به تجربه و تبحر بالایی دارد.

درمان واریکوسل در شرایط زیر باید با سرعت بیشتری انجام شود:

  • واریکوسل دوطرفه
  • کوچک بودن غیرطبیعی بیضه چپ
  • اختلاف حجم بیضه راست و بیضه چپ
  • ورم بیضه در پسران همراه با درد بیضه

مراحل انجام جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری

دکتر نامداری مراحل جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری را بصورت زیر بیان می کنند:

واریکوسلکتومی ساب اینگوینال میکروسکوپی در طول یک ساعت یا بیشتر به صورت سرپایی توسط اورولوژیست یا همان بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان انجام می شود.

در این روش نیازی به باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم نیست و به همین دلیل دوران بهبودی کوتاه تری نسبت به دیگر روش های درمانی واریکوسل دارد.

توسط دستگاه میکروسکوپ و یا عینک مخصوص میکروسرجری، اورولوژیست رگ های واریسی خراب را با بزرگنمایی چندین برابر می بیند و رگ های واریسی از شریان های بیضه جدا و با گره زدن بطور دائمی مسدود می شوند.

از دیگر دلایل ورم بیضه در پسران

دکتر نامداری در ادامه می گویند دلایل مهم دیگری که باعث ورم بیضه در پسران همراه با درد می شود، عبارتند از:

  1. التهاب بیضه بعلت ویروس یا باکتری
  2. سرطان بیضه
  3. التهاب اپیدیدیم (لوله ای که در قسمت فوقانی بیضه قرار دارد)
  4. پیچ خوردگی بیضه که نیاز به یک درمان فوری دارد.
  5. ضربه به بیضه در بازی، ورزش یا حادثه

نحوه تشخیص علت تورم بیضه در کودکان

نحوه تشخیص علت تورم بیضه در کودکان

اورولوژیست برای تشخیص علت ورم بیضه در پسران ابتدا از والدین کودک شرح حالی از علائم و نشانه ها می گیرد و سپس بیضه ها را معاینه می کند.

در این معاینه فیزیکی شکم، کیسه بیضه و همچنین دستگاه تناسلی کودک بررسی می شود. برای تشخیص دقیق علت ابتلا به تورم بیضه در کودکان موارد زیر هم درخواست می شود:

  • آزمایش ادرار برای بررسی وجود عفونت در خون
  • سونوگرافی و تصویر برداری بیضه به کمک امواج صوتی

اگر متورم شدن شدید بیضه‌ها بعلت واریکوسل باشد، باید برای جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری یا دیگر جراحی های واریکوسل، اقدام شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر اورولوژی برای آقایان در تهران توصیه می کنند با دیدن علائم زیر کودک خود را بصورت اورژانسی به نزد پزشک ببرید:

  1. ورم بیضه در پسران همراه با درد شدید باشد.
  2. علائم و نشانه ها بهتر نشوند و بدتر شوند.
  3. علائم جدیدی ظاهر شوند همچون خون در ادرار
  4. درد ناشی از ضربه به بیضه بیش از یک ساعت طول بکشد.

سخن پایانی

ورم بیضه در پسران، علامت و نشانه ای نیست که بتوان به راجتی از آن گذشت و نیاز به فوریت های درمانی دارد تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

دکتر فرشاد نامداری که در زمینه ناباروری مردان سابقه ای موفق و طولانی دارند می گویند که هر تاخیری در درمان کودک می تواند منجر به صدماتی جبران ناپذیر چون ناباروری کودک در بزرگسالی شود.

به تغییرات بیضه کودک خود حساس باشید و در صورت ابراز درد و مشاهده تورم بیضه کودک آن را جدی بگیرید و به دنبال راه های درمانی سنتی و یا خانگی نروید.

در این راه دکتر فرشاد نامداری و تیم تخصصی ایشان با تجربه موفق بیش از یکهزار بیماری های بیضه، می توانند مشاور و راهنمای شما در درمان باشند.

منبع: my.clevelandclinic

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358