علت کم شدن فشار ادرار چیست؟ عوارض + درمان

علت کم شدن فشار ادرار چیست؟

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

علت کم شدن فشار ادرار تنها مشکلات دستگاه ادراری نیست بلکه اختلالات دستگاه تناسلی مانند بزرگی پروستات هم می تواند باعث این عارضه شود.

بهترین پزشک برای تشخیص بیماری و علت کم شدن فشار ادرار یک اورولوژیست است که در مورد دستگاه ادراری و هم تناسلی، علم و آگاهی کامل دارد.

گاهی عوارض می توانند هشداری برای بیماری های جدی باشند مانند بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار که نیاز به درمان جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا دیگر درمان های پزشکی دارد.

امروز می خواهیم در این مقاله همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوزی و ناباروری مردان بیماری های موثر بر اختلالات ادراری را مورد بررسی قرار دهیم.

قطع و وصل شدن ادرار در مردان و تغییر در حجم، رنگ و فشار ادرار را جدی بگیرید و زیر نظر اورولوژیست، آزمایش های تکمیلی برای تشخیص سریع را انجام دهید.

فشار کم ادرار نشانه چیست؟

علت کم شدن فشار ادرار یک نشانه است که باید بررسی شود تا دلیل اصلی و بیماری، تشخیص و درمان مناسب آن زیر نظر اورولوژیست شروع شود.

کاهش فشار ادرار یا الیگوری اصطلاحی پزشکی است که وقتی برون ده ادرار از حالت عادی کمتر می شود، کاربرد دارد که می تواند بعلت وجود انسداد در مجاری ادرار باشد.

عوارضی چون بی اختیاری ادرار، احتباس ادرار، قطع و وصل شدن ادرار در مردان، کم یا زیاد شدن حجم و فشار ادرار و…می ‌تواند شروع ابتلا به یک بیماری مانند بیماری‌ های کلیوی، قلب، ریه، پروستات و غیره باشد.

از آنجایی که تشخیص به موقع می تواند در درمان کمک کند، با شروع علائم ادراری حتما به یک اورولوژیست متبحر و مجرب مراجعه نمایید.

وقتی می گوییم الیگوری یعنی خروج ادرار 24 ساعته  کمتر از 400 میلی ‌لیتر باشد و در صورتی که در 24 ساعت ادرار کمتر از 50 میلی لیتر شود به آن آنوری می گویند.

فشار کم ادرار نشانه چیست؟

چند راه تشخیص علت کم شدن فشار ادرار

برای درمان کم فشاری ادرار یا قطع و وصل شدن ادرار در مردان هیچ گزینه خود درمانی وجود ندارد! اورولوژیست برای شناسایی علت کم شدن فشار ادرار ابتدا از شما سوالاتی را می پرسد.

مواردی مانند شروع کاهش فشار ادرار؟ میزان ادرار روزانه؟ علائم همراه با عارضه؟ شدت یافتن این علامت ادراری و …همچنین برای تشخیص بهتر موارد زیر را درخواست می کند:

  • نمونه ادرار و بررسی آن از نظر رنگ، میزان پروتئین و میزان اسید اوریک و عفونت
  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی شکمی و لگنی
  • اسکن کلیه

آیا کم فشاری ادرار یا قطع و وصل شدن ادرار در مردان خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا علت کم شدن فشار ادرار را تشخیص داد اما در کل نمی توان الیگوری را بدون درمان گذاشت. کاهش تولید ادرار اگر درمان نشود ممکن است باعث ایجاد عوارض زیر شود :

  1. بیماری فشار خون
  2. ایجاد نارسایی قلبی
  3. ابتلا به کم خونی
  4. اختلال عملکرد پلاکتی
  5. مشکلات گوارشی

7 علت کم شدن فشار ادرار در مردان و زنان

اگر علت کم شدن فشار ادرار، بزرگی پروستات باشد، بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان اصولا جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را پیشنهاد می دهد.

اما تنها دلیل این عارضه پروستات نیست و ما در ادامه همراه با دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای بالغ بر 15 سال در درمان های موفق بیماری های دستگاه ادراری، مهم ترین علت ها را بررسی می کنیم.

7 علت کم شدن فشار ادرار در مردان و زنان
بزرگ شدن پرستات

1. بزرگی خوش خیم پروستات علت کم شدن فشار ادرار

دکتر نامداری فوق تخصص اورولوژی اصلی ترین علت کم شدن فشار ادرار را در مردان بالای 50 سال، بزرگی خوش خیم پروستات می دانند.

اصولا پس از تشخیص این بیماری برای رفع اختلالات ادراری، بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک که درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات است را پیشنهاد می دهد.

دکتر نامداری توضیح می دهند که غده پروستات در زیر مثانه قرار دارد و لوله‌ انتقال ادرار از مثانه به خارج از آلت تناسلی (مجرای ادرار) از مرکز پروستات عبور می‌کند.

وقتی پروستات از اندازه طبیعی خود بزرگ تر شود، به مجاری ادرار فشار آورده و باعث کاهش فشار ادرار و در ادامه مسدود شدن ادرار می شود.

علائم و نشانه های BPH (بزرگی پروستات)

  • بزرگی پروستات و تکرر ادرار در مردان
  • قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • سختی در شروع ادرار
  • بزرگی پروستات علت کم شدن فشار ادرار
  • احتباس ادراری
  • بی اختیاری ادراری
  • درد در هنگام ادرار یا انزال
  • تغییر در رنگ و بوی ادرار
  • قطره قطره آمدن ادرار در انتهای دفع ادرار

راه های درمان بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار

در بزرگی پروستات شاهد عوارض ادراری زیر هستیم که با درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات یا جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک، بهبود پیدا می کنند.

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان پروستات بزرگ اما با علائم کمی که آزاردهنده نیستند را با درمان دارویی کنترل می کند اما درمان نهایی، جراحی است.

  1. جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای پروستات زیر 50 گرم)

یا همان جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان با قرار دادن یک دستگاه کوچک از طریق مجرای ادرار به داخل پروستات انجام می شود.

  1. پروستاتکتومی ساده (درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای پروستات بالای 50 گرم)

این روش بعلت داشتن عوارض باید توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان که همان فوق تخصص اورولوژی است انجام شود.

پزشک برشی در شکم یا پرینه ایجاد می کند و قسمت داخلی پروستات را برمی دارد.

تنگی مجرای ادراری

2. تنگی مجرای ادراری

هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت، بزرگی پروستات و … مجرای ادرار را مسدود کند یا علت کم شدن فشار ادرار شود، فرد به اصطلاح دچار تنگی مجرای ادرار می‌ شود.

پسران جوانی که عمل جراحی هیپوسپادیاس و مردانی که کاشت آلت تناسلی دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض ایجاد تنگی مجرای ادرار قرار دارند.

روش های درمان تنگی مجرای ادرار

دکتر فرشاد نامداری با تجربه موفق بیش از یکهزار درمان مجاری ادراری اگر علت کم شدن فشار ادرار تنگی مجرای ادرار باشد، روش های زیر را پیشنهاد می دهند:

غیر جراحی:

روش ابتدایی گشاد کردن مجرای ادرار با استفاده از ابزار پزشکی است. اورولوژیست با عبور یک سیم کوچک از مجرای ادرار و داخل مثانه شروع به گشاد کردن آن می کند.

درمان دیگر قرار دادن کاتتر ادراری دائمی است که معمولا در موارد شدید انجام می شود.

عمل جراحی:

اورتروپلاستی باز یک گزینه برای تنگی های طولانی تر و شدیدتر است در این درمان بافت آسیب دیده را برمی دارند و مجرای ادرار بازسازی می شود.

انحراف جریان ادرار:

در موارد شدید این جراحی به طور دائم جریان ادرار را به یک سوراخ در شکم منحرف می کند که بیشتر در شرایط آسیب جدی مثانه انجام می شود.

3. عفونت مجرای ادراری

یکی دیگر از علت کم شدن فشار ادرار عفونت دستگاه ادراری (UTI) است که شامل مثانه، حالب و کلیه و هر نقطه ای از مجاری ادراری است.

علت عفونت ادراری میکروب ها هستند. بیشتر توسط باکتری ها گاهی قارچ ها و در موارد نادر توسط ویروس ها ایجاد می شوند و از شایع ترین عفونت ها در انسان است.

علایم عفونت ادراری و بیماری های پروستات و تنگی مجرای ادرار می توانند شبیه به هم باشند و مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی در تهران یا شهرستان در درمان موفق بسیار موثر است.

درمان عفونت ادراری

دکتر نامداری توضیح می دهند اگر علت کم شدن فشار ادرار عفونت ادراری باشد، اورولوژیست با توجه به نوع عفونت داروهای موثر زیر را تجویز می کند:

  • با علت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز می شود.
  • ویروس ها یا قارچ ها با داروهایی به نام ضد ویروس ها درمان می شوند.
  • برای عفونتهای قارچی ضد قارچ ها تجویز می شوند.

4. عوارض جانبی مصرف دارو علت کم شدن فشار ادرار

4. عوارض جانبی مصرف دارو علت کم شدن فشار ادرار

دکتر نامداری توضیح می دهند که مصرف برخی از داروهای خاص می تواند باعث احتباس ادراری یا کم شدن فشار ادرار شود که می توان از مهم ترین داروها موارد زیر را نام برد:

  1. داروهای ضد احتقان
  2. آلفابلکرها

این عارضه درمان خاصی ندارد و پس از قطع دارو، برطرف می شود اما اگر عوارض شدید شد به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی جایگزین تجویز نماید.

5. پیری و افزایش سن

افزایش سن همراه با تغییراتی طبیعی در بدن است از جمله کاهش قدرت عضلات مثانه و کاهش حالت کشسانی مجاری ادراری که علت کم شدن فشار ادرار است.

6. کم آبی

اتلاف بیشتر از حالت طبیعی آب بدن با بیماری یا تعریق زیاد بعلت فعالیت سنگین و مصرف کم مایعات می تواند منجر به کم آبی با عوارضی چون غلظت ادرار و کاهش فشار ادرار شود.

7. سنگ کلیه علت کم شدن فشار ادرار

درد کلیه سمت راست یا چپ می تواند نشانی از حرکت سنگ های کلیه به سمت مثانه باشند که اگر در این مسیر به هر دلیل گیر کنند ممکن است مسدودی ایجاد شود و به دنبال آن علایم ادراری از جمله کاهش فشار ادرار ظاهر شود.

بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان اصولا در این شرایط بهترین درمان یا همان جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار را پیشنهاد می دهد.

درمان سنگ کلیه

برای رفع علت کم شدن فشار ادرار ناشی از سنگ کلیه درمان های زیر تجویز می شوند:

سخن پایانی

علت کم شدن فشار ادرار در مردان یک مشکل در سیستم ادراری یا تناسلی است که می تواند بر اثر بزرگی یا سرطان پروستات ایجاد شود و وابسته به علت، درمان های مختلفی دارد.

اختلالات ادراری هرچه که باشد نیاز به یک تشخیص درست و زودهنگام برای شروع درمان موثر دارد پس ویزیت توسط فوق تخصص اورولوژی اولین گام درمانی است.

انجام جراحی های مرتبط با اختلالات ادراری در مردان حتی اگر کوچک باشد، نیاز به تخصص و مهارت و تجربه اورولوژیست دارد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

دکتر فرشاد نامداری بهترین فوق تخصص اورولوژی دستگاه تناسلی در تهران که در درمان تمام بیماری های سیستم ادراری و تناسلی و ناباروری مردان، تجربه و سابقه ای طلایی دارند، می توانند برای شما بهترین مشاور باشند.

منبع: webmd

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358