جراحی بیضه نزول نیافته اطفال + مراقبت های بعد از عمل

جراحی بیضه نزول نیافته اطفال + عوارض

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

جراحی بیضه نزول نیافته اطفال هنگامی انجام می شود که در نوزاد پسر نزول بیضه یا انتقال آن به طور طبیعی از شکم به پایین و کیسه بیضه رخ ندهد.

بیضه نزول نکرده (Undescended Testis) یا کریپتورکیدیسم ممکن است در هر دو بیضه یا تک بیضه اتفاق بیفتد و یک بیماری مادرزادی است.

در ابتدای ساخت بیضه، آنها داخل شکم نوزاد قرار دارند و در سه ماهه سوم بارداری به درون کیسه بیضه حرکت می‌ کنند که اگر این روند طبیعی پیش نرود در معاینات اولیه توسط پزشک مشخص می شود.

تشخیص صحیح و درمان به موقع و جراحی بیضه نزول نیافته اطفال و نوزادان، ارتباط مستقیمی با کاهش بروز عوارض زیر در سنین بالا دارد:

  • ناباروری
  • سرطان بیضه

با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و درمان ناباروری مردان همراه می شویم تا در مورد عدم نزول بیضه در اطفال و راه های تشخیص و درمان آن آگاهی های لازم را پیدا کنیم.

پایین نیامدن بیضه و نیاز به جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

در ابتدا و دوران جنینی بیضه ها در مجاورت کلیه ها تشکیل می شوند و تا زمان تولد به سمت پایین وبه درون کیسه بیضه منتقل می شوند و توقف در مسیر منجر به بروز بیضه نزول نیافته می شود.

بیضه برای رفتن به داخل کیسه بیضه از شکم شروع به حرکت می کند و از یک مسیر لوله مانند در کشاله ران به نام کانال مغبنی یا اینگوینال عبور می کند.

در طی این مسیر، توقف ممکن است درهر قسمتی رخ بدهد ولی شایعترین مکان درمسیر کانال مغبنی یا خارج از آن و بالای کیسه بیضه است.

پایین نیامدن بیضه و نیاز به جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

دلایل مهم نهفتگی بیضه

از نظر دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر اورولوژیست ونک با سابقه بیش از 15 سال در جراحی های بیضه، عوامل زیر در پایین نیامدن بیضه موثر هستند:

  1. ژنتیک: در نوزادان مبتلا به این بیماری کروموزوم های غیرطبیعی مشاهده می شوند.
  2. ایاتروژنیک: اختلالات شریانی آنوریسم ها که می تواند از عوارض جراحی فتق اطفال باشد.
  3. علل مکانیکی: مواردی مانند چسبندگی های داخل شکم، مشکل در ساختار بیضه و ناهنجاری های مجرا
  4. احتلال در هورمون های جنسی: کاهش سطح هورمون های تستوسترون و دی هیدروتستوسترون که برای نزول بیضه ضروری هستند.
  5. مهار کننده مولرین: کاهش سطح این ماده که از سلول های جنینی ترشح می شود و برای پایین آمدن بیضه ضروری است.
  6. استروژن: افزایش سطح هورمون استروژن باعث بیماری نهان بیضگی می شود.

تشخیص بیضه نزول نکرده

مهم ترین مرحله قبل از جراحی بیضه نزول نیافته اطفال، تشخیص آن است که متاسفانه گاهی والدین یا پزشک کودک متوجه آن نمی شوند و عوارض جدی برای کودک ایجاد می شود.

گاهی پیش می آید که بیضه درون کیسه بیضه قرار دارد، اما بعلت ترس یا سرما بیضه به سمت بالا می رود پس بهترین روش معاینه، قرار دادن نوزاد در وان آب گرم است.

از نظر دکتر فرشاد نامداری با درمان موفق بیش از صدها کودک مبتلا به بیضه نزول نکرده، بهترین زمان تشخیص از همان بدو تولد است و پزشک می تواند با معاینه به آن پی ببرد.

گاهی هم کودک به جای بیضه نزول نکرده دچار بیضه جمع شده است که بیضه ‌ها درون کیسه بیضه وجود دارند اما به علت بیش فعالی عضلاتی به سمت بالا و داخل بدن می روند.

اصولاً این اختلال به طور خود به خود قبل از دوران بلوغ یا در حین بلوغ برطرف می ‌شود در تشخیص پزشک سونوگرافی را برای مشخص کردن محل دقیق بیضه‌ها تجویز می کند.

اگردر بعضی موارد در معاینه و لمس بیضه پیدا نشود و در سونوگرافی هم با قطعیت بیضه مشخص نگردد، برای پیدا کردن بیضه لاپاروسکپی انجام می شود.

عوارض عدم جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

عوارض عدم جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

ممکن است به هر دلیل در نوزادی والدین متوجه بیضه نزول نکرده کودک خود نشوند که در این صورت درمان به تاخیر می افتد و کودک به عوارضی چون موارد زیر مبتلا می شود:

  • فتق کشاله ران
  • پیچ خوردگی بیضه (تورشن بیضه) که احتمال آن ده برابر بیضه نرمال است.
  • احساس درد در بیضه
  • کوچک شدن بیضه ها
  • افزایش احتمال چرخش بیضه
  • افزایش احتمال سرطان بیضه: این احتمال سرطان در بیضه هایی که در شکم قرار دارند بیشتر از بیضه هایی است که در کشاله ران قرار دارند.
  • آسیب ناشی از فشار استخوان لگن مخصوصا در بیضه هایی که در کشاله ران قرار دارند.
  • اگر درمان نشود باعث کاهش تعداد اسپرم و همچنین کاهش کیفیت اسپرم ها و در نهایت باعث ناباروری مردان می شود.

اگر با وجود گذشت زمان بین 6 ماهگی تا قبل از 1 سالگی نوزاد تغییری در وضع بیضه نزول نکرده ایجاد نشود، جراحی بیضه نزول نیافته اطفال (جراحی ارکیوپکسی) انجام می شود.

ارکیدوپکسی (جراحی بیضه نزول نیافته اطفال) چیست ؟

اورولوژیست در این جراحی، بیضه‌ها را از شکم پایین می‌آورد و در داخل کیسه بیضه قرار می‌ دهد که عمل جراحی بیضه نزول نیافته اطفال تقریباً 45 دقیقه طول می ‌کشد.

این عمل سرپایی است اما ممکن است کودک یک روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت بماند. در ادامه روش ارکیدوپکسی را از زبان دکتر نامداری می خوانیم.

چگونگی عمل بیضه پایین نیامده

چگونگی عمل بیضه پایین نیامده

پزشک متخصص یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران یا کیسه بیضه ایجاد می کند و سپس بیضه‌ها از بافت‌های مجاور آزاد می شوند و درون کیسه بیضه قرار می گیرند.

در صورتی که بیضه نزول نکرده در قسمت بالاتری و در حفره شکم باشد پزشک از دستگاه لاپاراسکوپ به منظور مشخص کردن محل بیضه‌ها کمک می گیرد.

در این روش از طریق برشی در شکم وسایل و دستگاه لاپاراسکوپ به درون حفره شکم ارسال می شوند و یک برش هم در کیسه بیضه ایجاد می شود و بیضه از درون شکم داخل کیسه بیضه قرار می گیرد.

اکثر نوزادان فقط به یک عمل جراحی نیاز دارند. اما گاهی اوقات در صورتی که بیضه در قسمت‌های بالاتر شکم باشد عروق خونی به آنها متصل است و پایین آوردن آنها در یک مرحله امکان پذیر نیست.

به این ترتیب پزشک به فاصله چند ماه به جراحی دوم می‌پردازد تا بیضه یا بیضه ‌ها را درون کیسه بیضه قرار دهد در موارد نادر هم که بیضه به درستی شکل نگرفته یا آسیب دیده، بیضه خارج می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

در ادامه از دکتر نامداری خواستیم تا در مورد مراقبت های پس از عمل بیضه پایین نیامده توضیحات لازم را بیان کنند:

  1. بعد از مرخصی از بیمارستان فرزندتان می‌‌تواند شروع به خوردن غذا و مایعات نماید.
  2. طبیعی است اگر کودک به مدت 24 ساعت حالت تهوع داشته باشد و احساس کسالت کند.
  3. بخاطر حالت تهوع اشتهای کودک کم می شود که می توانید در سه روز اول او را تشویق به نوشیدن مایعات کنید.
  4. پس از مرخص شدن، طبق تجویز پزشک به کودک خود مسکن بدهید.
  5. به مدت دو هفته پس از عمل جراحی از انجام دادن کارهایی مانند دوچرخه سواری، تاب بازی و موارد مشابه خودداری شود.
  6. دو روز پس از عمل جراحی بیضه نزول نیافته اطفال می‌توانید فرزند خود را به حمام ببرید.
  7. ظاهر بیضه ممکن است طی سه هفته کبود به نظر برسد که طبیعی است.
  8. تا مدتی ناحیه کشاله ران حساس است.
  9. ممکن است محل بخیه‌ها به صورت توده به نظر برسد که طی مدت ۶ ماه برطرف می‌ گردد.
  10. ویزیت معاینه پس از عمل کودک خود را حتما انجام دهید.
  11. در 24 ساعت اول غذای چرب مصرف نشود.
  12. زخم تا بهبودی نباید کاملأ خیس شودو آن را خشک و تمیز نگه دارید.
  13. مواظب علایم عفونت نظیر تب، ترشح از زخم، گرمی و قرمزی زخم باشید.

مراقبت های بعد از جراحی بیضه نزول نیافته اطفال

چه زمانی نیاز به ویزیت پزشک است؟

از نظر دکتر فرشاد نامداری هر عملی هرچند کوچک در کودکان می تواند عوارض زیادی ایجاد کند که جلوگیری از این شرایط دقت و تبحر بالای جراح را می طلبد.

هرچه پزشکی که جراحی بیضه نزول نیافته اطفال را انجام می دهد، مهارت بیشتری داشته باشد، احتمال بروز عوارض کمتر می شوند اما در هر صورت با دیدن علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • درد وتورم بیش از حد طبیعی بیضه
  • تب بالای 38 درجه
  • قرمزی، گرمی یا ترشح زرد رنگ یا بدبو از زخم
  • کاهش نیافتن درد با مصرف استامینوفن
  • عدم مشاهده روند بهبودی
  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال
  • بی اشتهایی
  • درد در ناحیه شکمی
  • درد معده
  • خونریزی از بخیه، و عدم پاسخ به فشار 5 دقیقه ای

سخن پایانی

در صورتی که بیضه پایین نیامده در اوایل دوران کودکی با جراحی بیضه نزول نیافته اطفال درمان شود، کودک می تواند سطح باروری نرمال را در بزرگسالی داشته باشد.

درنتیجه تشخیص به موقع و انتخاب یک ارولوژیست با تجربه ای موفق در این زمینه می تواند اثرات خیلی مهمی در آینده باروری کودک شما بگذارد.

از طرف دیگر جراحی چون با بیهوشی کودک همراه است و هرگونه اشتباهی با باروری او مرتبط می شود، حساس است و ممکن است عوارضی جدی برای کودک شما ایجاد کند.

دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی با تجربه ای بیش از 15 سال و صدها عمل موفق در زمینه بیضه نزول نکرده و جراحی ارکیدوپکسی و تیم تخصصی ایشان می توانند در این زمینه مشاوری قوی برای شما باشند.

منبع: betterhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358