علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان چیست؟ 8 علت + درمان

علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان چیست؟

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

ت بریده بریده آمدن ادرار در مردان می تواند موارد متعددی باشد و فقط مربوط به دستگاه ادراری نیست بطور مثال یکی از علائم پروستات بزرگ شده قطع و وصل شدن ادرار در مردان است.

ادرار ممکن است بصورت باریک تر از حالت عادی و کم حجم باشد یا اینکه شاهد قطع و وصل شدن ادرار در مردان باشیم که در هر دو صورت نیاز به ویزیت یک فوق تخصص اورولوژی است.

در این مقاله همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان به بررسی علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان و راه های درمانی آن می پردازیم.

به گفته دکتر نامداری کاهش حجم ادرار یعنی کم شدن خروجی ادرار که به صورت زیر تعریف می شود:

  • نوزادان: کمتر از ۱ میلی‌لیتر در کیلوگرم در ساعت
  • کودکان: کمتر از ۵/۰ میلی‌لیتر در کیلوگرم در ساعت
  • بزرگسالان: کمتر از ۴۰۰ میلی‌لیتر در کیلوگرم در ساعت

8 علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان کدامند؟

اختلال و انسداد در مجاری ادراری و بررسی علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان یکی از مهم ترین دلایل مراجعه به بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان یا بهترین فوق تخصص اورولوژی است.

قطع و وصل شدن ادرار در مردان می تواند علل گوناگونی داشته باشد که هر یک از این علت ها باید با توجه به شرایط بیمار و میزان سلامتی او بررسی گردند.

شما می توانید توسط ویزیت و مشورت با بهترین دکتر اورولوژی برای آقایان در تهران یا شهرستان، مشکل خود را ریشه یابی و در پی درمان آن باشید.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه درخشان بیش از 15 سال درمان موفق بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی، 8 علت زیر را برای این عارضه شایع تر می دانند:

8 علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان کدامند؟

1. پروستات؛ مهم ترین و اصلی ترین علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان

بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار یک بیماری شایع مردانه است که اگر همراه با عوارض جدی باشد، نیاز به جراحی دارد.

پروستات غده کوچک عضلانی با وظایفی مهم در دستگاه تناسلی مردان است که مجرای ادرار را احاطه می کند. این غده به حرکت مایع منی رو به جلو کمک می کند.

در مردان بالای ۵۰ سال بزرگ شدن پروستات را هایپرپلازی خوش خیم پروستات  (BPH)شایع تر است که گاهی اوقات منجر به عوارضی چون بریده بریده آمدن ادرار در مردان می شود.

دکتر نامداری درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات را جراحی می دانند و عوامل زیر را جهت ابتلا به بزرگی پروستات، پرخطر بیان می کنند:

  1. افزایش سن (هرچه سن افزایش پیدا کند احتمال ابتلا بیشتر می شود.)
  2. داشتن خویشاوند درجه یک خونی، مانند پدر یا برادر، مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات
  3. بیماری های زمینه ای چون دیابت و امراض قلبی
  4. چاقی مفرط و سبک زندگی پرخطر

علائم بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار

علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان اگر بزرگی پروستات باشد، اصولا همراه با علائم دیگر ادراری است که دکتر نامداری مهم ترین علائم را نام می برند:

  • ماندن ادرار در مثانه یا تخلیه ناقص مثانه
  • ادرار شبانه بیش از حالت عادی
  • کم فشاری ادرار یا کاهش جریان ادرار
  • بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  • فشار هنگام ادرار کردن
  • قطع و وصل شدن ادرار در مردان یا بریده بریده آمدن ادرار در مردان
  • سوزش ادرار
  • میل ناگهانی به ادرار کردن
  • جریان ادراری ضعیف
  • درد هنگام تحلیه ادرار
  • احتباس ادرار یا گیر کردن ادرار
  • ادرار خونی

اگر این علائم باعث آزار شوند یا زندگی فرد را مختل کنند نیاز به درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات یا همان جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان (آندوسکوپیک) است.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

اگر بزرگی پروستات علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان باشد، به توصیه دکتر نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان روش های درمانی زیر موثر است:

در صورت اوایل بیماری و شدید نبودن عوارضی چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان می توان درمان دارویی پروستات را شروع کرد.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای پروستات زیر 50 گرم جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا همون TURP که عامه مردم به آن درمان پروستات با لیزر می گویند، است.

عمل جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان بسیار سخت است و هر اورولوژیستی آن را انجام نمی دهد و از عوارض آن ۱۰ درصد بی اختیاری ادرار است.

البته دکتر نامداری به همراه تیم تخصصی خود، سال ها است که جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را بدون داشتن هیچگونه عارضه ای انجام می دهند.

2. وجود مانع در مجاری ادراری

یکی از شایع ترین علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان، وجود مانعی همچون سنگ در مسیر دفع ادرار است که در مرد و زن و تمامی سنین دیده می شود.

گاهی هم ممکن است ایجاد چین و چروک در مسیر مجاری ادراری، مانع از حرکت روان ادرار شود و شاهد قطع و وصل شدن ادرار در مردان یا قطره قطره آمدن ادرار باشیم.

3. گلومرولونفریت علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان

گلومرول‌ها متشکل از رگ‌های خونی ریزی هستند و به فیلتر شدن خون و دفع مواد زائد از بدن کمک می ‌کنند. گلومرولونفریت یکی از انواع بیماری های کلیوی است.

این بیماری باعث التهاب گلومرول ها می‌ شود و در عملکرد کلیه و دفع مواد زائد اختلال ایجاد می کند و حتی ممکن است منجر به  نارسایی کلیه شود.

این بیماری گاهی بدون علائم است اما در بیشتر مواقع نشانه هایی چون قطع و وصل شدن ادرار، تکرر ادرار، فشارخون بالا و پف صورت ایجاد می‌ کند.

4. اختلالات عصبی علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان

بعضی بیماری ها در عملکرد مراکز کنترل ادرار درمغز و نخاع اختلال ایجاد می کنند در نتیجه پیام عصبی تولید انقباض به مثانه مخابره نمی شود.

بیماری پارکینسون، ام اس، دیابت، سکته مغزی ، گیلن باره، پرولاپس دیسک کمر، آسیب نخاعی، تنگی کانال نخاع، شکستگی ساکروم و شکستگی لگن از جمله بیماری های نوروژنیک هستند.

شل بودن عضلات بر اثر پیری یا دارو

5. شل بودن عضلات بر اثر پیری یا دارو

از جمله علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان، شل بودن عضلات در ناحیه ی لگن است که افزایش سن می تواند اصلی ترین دلیل آن باشد.

شل شدن عضلات در مراحل اولیه باعث قطع و وصل شدن ادرار در مردان و زنان می شود و در صورت ادامه، ممکن است فرد را درگیر بی اختیاری ادرار کند.

بجز سن، مصرف برخی از داروهای منبسط کننده ی عضله نیز می توانند این عارضه را ایجاد کنند که قطع یا جایگزین کردن این داروها مشکل را برطرف می سازد.

6. دیورتیکول پیشابراه علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان

برآمدگی و کیسه هایی هستند که شکل منفرد و یا حتی چندتایی به دلایل متعددی در دیواره مثانه ایجاد می شود و درمان آن جراحی دیورتیکول مثانه است.

این برامدگی ها باعث تنگی مسیر خروجی ادرار از مثانه می شوند و یک علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان هستند و در افرادی که مبتلا به بزرگی پروستات هستند، احتمال بروز این عارضه افزایش می یابد.

7. وارد شدن فشار بیش از حد بر روده

علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان می تواند وارد کردن فشار بیش از حد برای دفع مدفوع باشد مخصوصا در شرایط یبوست شدید که فشار زیادی بر روده وارد می شود.

در چنین فشاری ممکن است روند کنترل مجاری ادراری تا حدودی کاهش یابد که نتیجه ی آن قطره قطره آمدن ادرار در مردان و زنان خواهد بود.

پیشگیری از یبوست و درمان آن می تواند از قطره قطره آمدن ادرار بر اثر این عارضه، جلوگیری کند.

8. عفونت دستگاه ادراری

یکی دیگر از علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان عفونت های دستگاه ادراری است. این التهاب می تواند باعث درد و درنهایت ایجاد مشکل در تخلیه ادرار شود.

سایر علت های بریده بریده آمدن ادرار در مردان

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان با توجه به سابقه طولانی درمانی خود بعضی از عوامل دیگر را هم بر قطع و وصل شدن ادرار در مردان موثر می دانند.

  • نارسایی قلبی که باعت کاهش برون‌ دهی قلبی و افزایش پرفیوژن کلیوی است.
  • هیپوولمی هم می تواند علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان باشد زیرا باعث کاهش قابل توجه گردش مایعات در بدن می شود.
  • نارسایی مزمن کلیه (پیلونفریت حاد)
  • اضافه وزن و افزایش بی رویه ی وزن
  • استفاده ی بیش از حد از عضلات مانند بلند کردن اجسام سنگین
  • عوارض جراحی های پروستات

نکته: همانطور که گفتیم بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار امری طبیعی است اما گاهی برای درمان مشکل، دچار عوارض دیگری می شوید اگر درمان مناسبی انتخاب نشود.

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان با تبحر و تجربه بالای خود کمک می کند تا درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات یا بیماری های دیگر پروستات را با کم ترین عارضه دریافت کنید.

درمان قطع و وصل شدن ادرار در مردان

شاید قطع و وصل شدن ادرار در مردان به خودی خود خطرناک نباشد اما نیاز به بررسی های فوری دارد چون می تواند ناشی از مشکلات جدی ادراری مانند انسداد بعلت بزرگی پروستات باشد.

وابسته به علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان، فوق تخصص اورولوژی درمانی مناسب را به بیمار پیشنهاد می دهد. دکتر نامداری درمان های زیر را شایع تر می دانند:

روش های اصلاحی

روش های اصلاحی

  • تقویت عضلات لگن با تمرینات کگل اگر علت شل شدن عضلات است.
  • آموزش تخلیه کامل ادراری
  • فیزیوتراپی

درمان های دارویی

اگر علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان عفونت، بزرگی پروستات خوش خیم یا بیماری های زمینه ای باشد اصولا با تجویز دارو بهبود پیدا می کند داروها می توانند خوراکی یا تزریقی باشند.

انجام جراحی جهت درمان قطع و وصل شدن ادرار در مردان

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات که مهم ترین علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان است، جراحی هایی چون جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک است.

اگر انسدادی در دستگاه ادراری باشد مانند سنگ کلیه، درمان موثر جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار یا سنگ شکنی است.

بیماران مبتلا به کم‌فشاری ادرار ناشی از انسداد مجرای ادرار اغلب نیاز به جراحی‌های اورولوژی مانند نفروستومی دارند که در هر صورت فوق تخصص اورولوژی با توجه به بیماری بهترین درمان را انتخاب خواهد کرد.

سخن پایانی

علت بریده بریده آمدن ادرار در مردان هرچه که باشد می توانید به کمک یک فوق تخصص اورولوژی بهترین درمان را با توجه به شرایط بیماری خود دریافت کنید.

انجام جراحی های مرتبط با اختلالات ادراری حتی اگر کوچک باشد، نیاز به تخصص و مهارت و تجربه اورولوژیست دارد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کند.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان و تیم تخصصی ایشان می توانند در راه درمان بهترین و مطمئن ترین همراه شما باشند.

منبع: medicalnewstoday

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358