جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک + عوارض آندوسکوپی پروستات

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا به زبان عامیانه جراحی پروستات با لیزر، یکی از درمان های طلایی پروستات است که توسط گروه تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، با درصد بالایی از موفقیت، انجام می شود.

از دکتر نامداری خواستیم تا در مورد این روش درمانی برای برداشتن بخشی از غده پروستات آقایان، برای ما بیشتر توضیح دهند تا با داشتن آگاهی های لازم، از آن برای درمان بهره ببرید.

دلایل انجام برداشتن کامل و یا بخشی از پروستات در مردان، می تواند مواردی چون بزرگی پروستـات هایپرپلازیای خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات، باشند که با علایمی همچون کم فشاری ادرار، سوزش ادرار، تکرر ادرار، کاهش جریان ادرار، قطع و وصل شدن ادرار در مردان، احتباس یا گیر کردن ادرار، همراهند.

آشنایی با پروستات و بیماری های مختلف آن

قبل از پرداختن به روش درمانی جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا همان برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری، بهتر است اول به این سوال پاسخ دهیم: “پروستات جیست؟”.

پروستات (Prostate) بخشی از دستگاه تناسلی مردانه به شکل یک غده کوچک است که در ابتدای مجرای ادراری در لگن خاصره قرار دارد و اندازه طبیعی آن پس از بلوغ، ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

پس از انزال در مردان و تولید مایع منی، غده پروستات منقبض می شود و ماده ای شیری رنگ به منی اضافه می کند که 30 درصد حجم آن را تشکیل و باعث حالت ژلاتینی مایع منی می شود.

اندازه پروستات از کودکی تا زمان بلوغ، کوچک است و هنگام ترشحات تستوسترون در زمان بلوغ، به اندازه طبیعی خود می رسد که اصولا این اندازه تا حدود 45 تا 50 سالگی، ثابت است.

اصولا عمل پروستات در سنین بالا اتفاق می افتد چون از سن 45 به بعد بزرگ شدن پروستات بسیار شایع است و ممکن است این بزرگ شدن عوارض و مشکلاتی به همراه بیاورد و بیمار مجبور به انجام عمل پروستات شود.

پروستات در اطراف میزراه قرار دارد که ادرار را از بدن خارج می کند درنتیجه هم در تولید مثل و مایع منی و هم در کنترل جریان ادرار نقش موثری دارد و هرگونه ناهنجاری در آن می تواند مشکل ساز شود.

هایپرپلازی خوش خیم پروستات

بیماری های مربوط به پروستات

چندین بیماری مرتبط با پروستات وجود دارد که می تواند بر عملکرد آن تاثیر بگذارد که دکتر فرشاد نامداری در ادامه توضیح مختصری در مورد هرکدام می دهند:

  • 1. پروستاتیت حاد باکتریایی (Acute Bacterial Prostatitis): نوعی از عفونت پروستات که معمولاً توسط میکروبهای عفونت ادراری مانند ای کولای (E. Coli) ایجاد می شود و نیاز به درمان سریع پروستات دارد.
  • 2. هایپرپلازی خوش خیم پروستات: بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) زمانی است که پروستات و بافت اطراف آن منبسط می‌شود و این بزرگ شدن، مشکلاتی را ایجاد می کند اما بیماری خوش خیمی است یعنی سرطان نیست و منجر به سرطان هم نمی شود.
  • 3. سرطان پروستات: دومین سرطان شایع مردان در جهان است که در آن بعضی از سلول‌های طبیعی پروستات، توانایی کنترل رشد و تقسیم را از دست می دهند.
  • 4. التهاب پروستات یا پروستاتیت: التهاب یا بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار می تواند باعث ادرار دردناک یا دشوار، درد در کشاله ران، رد در ناحیه لگن یا اندام تناسلی در مردان شود.

با توجه به نوع بیماری پروستات، روش‌های مختلفی برای درمان یا درصورت نیاز، برداشتن پروستات وجود دارد که برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP) یکی از آن‌ها است و در بیشتر مواقع این علایم مشترک می باشند:

  •  کم فشاری ادرار
  • سوزش ادرار
  •  تکرر ادرار
  • کاهش جریان ادرار
  •  قطع و وصل شدن ادرار
  •  احتباس یا گیر کردن ادرار

شرایط نیاز به عمل پروستات از جمله جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

شرایط نیاز به عمل پروستات از جمله جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

به نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، شرایط زیر نشان می دهد که بیمار نیاز به درمان سریعی چون عمل پروستات دارد:

  •  اگر بزرگ شدن پروستات باعث ادرار خونی شود.
  •  در شرایطی که بزرگی پروستات، باعث عفونت های عود شونده (مکرر) ادراری شود.
  •  اگر پروستات فشار زیادی به مثانه و یا حالب ها بیاورد و باعث نارسایی کلیه شود.
  •  درصورتی که علائم ادراری شدیدی چون کم فشاری ادرار، سوزش ادرار، تکرر ادرار، کاهش جریان ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، احتباس یا گیر کردن ادرار ، بعلت مشکلات پروستات، ایجاد شود بطوریکه زندگی بیمار مختل شود.
  •  ایجاد سنگ مثانه به دلیل بزرگی پروستات.
  •  بیمار دچار احتباس یا گیرکردن ادراری مقاوم شود یعنی پس از یکبار احتباس ادراری و گذاشتن سوند و شروع درمان دارویی، زمانی که سوند بیمار را خارج می‌ شود نتواند ادرار کند و نیاز به سوند دوباره باشد.
  • اگر بعلت بزرگی پروستات، حفره‌های بزرگ درون دیواره مثانه (دیورتیکول) ایجاد شود و ادرار در مثانه بماند.

روش های انجام عمل پروستات + جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

انواع مختلفی از جراحی برای پروستات وجود دارد که گروه تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، می تواند با شرایط بیماری شما، بهترین درمان را پیشنهاد دهند.

هدف از انجام عمل پروستات، برگشت به شرایط عادی است به عنوان مثال حذف بافت های سرطانی یا حذف بافت های اضافی پروستات که در ادامه هرکدام از این روش ها را بصورت مختصر توضیح خواهیم داد.

نکته: در مورد بزرگی خوش خیم پروستات جراحی باز پروستات یا همون جراحی پروستاتکتومی که برای پروستات بالای ۵۰ گرم کاربرد دارد و برای پروستات زیر ۵۰ گرم جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) که البته عامه مردم به آن جراحی پروستات با لیزر هم می گویند.

روش های انجام عمل پروستات + جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

جراحی رادیکال پروستاتکتومی

سرطان پروستات، به ویژه در مردان سالمند (از 45 سال به بالا)، یک سرطان شایع است که این سرطان می تواند به سایر اندام‌ها مانند غدد لنفاوی و یا استخوان‌ها گسترش پیدا کند (متاستاز).

در عمل رادیکال پروستاتکتومی (radical prostatectomy)، جراح کل پروستات را برمی دارد البته اگر سرطان به بخش های دیگر بدن، منتشر نشده باشد.

این عمل برای شرایط زیر توصیه می شود:

1.   حجم پروستات بیمار بالای 60 گرم باشد.

2.   همزمان با بزرگی پروستات، سنگ مثانه بزرگ هم ایجاد شود.

3.   سمت رشد بزرگی پروستات، به داخل مثانه باشد.

جراح می‌تواند جراحی رادیکال پروستاتکتومی را با استفاده از تکنیک‌های زیر انجام دهد:

  • جراحی رادیکال پروستاتکتومی روباتیک
  • عمل رادیکال پروستاتکتومی باز
  • جراحی رادیکال پروستاتکتومی به روش لاپاروسکوپی

پروستاتکتومی رادیکال روباتیک

این جراحی پروستات با استفاده از برش های کوچکی در ناحیه زیر شکم انجام و غده پروستات از این طریق از بدن بیمار خارج می شود.

در این جراحی ربات و سیستم رایانه ای نقش اساسی را دارند و جراح اورولوژیست با استفاده از سیستم روباتیک، خطا را به حداقل و دقت جراحی را به حداکثر می رساند.

پروستاتکتومی رادیکال باز

در این روش جراح در زیر شکم برشی ایجاد و پروستات را خارج می‌کند. این روش جراحی رتروپوبیک نیز نام دارد و در آن پزشک به صورت کامل در بالای سر بیمار مستقر است.

اگر بیمار مبتلا به فتق یا مشکلات مثانه باشد، پزشک معالج می تواند از این روش جراحی پروستات برای درمان این مشکلات نیز استفاده کند.

پروستاتکتومی باز برای پروستات های بالاتر از ۵۰ گرم و در موارد بزرگی خوش خیم پروستات کاربرد دارد و به دو صورت انجام می شود:

جراحی رادیکال پروستاتکتومی باز زیر شکم:

جراح یک برش را در ناحیه زیر شکم ایجاد می کند و نیاز به بیهوشی عمومی ‌یا بیهوشی موضعی یا نخاعی دارد و اگر نمونه برداری نشان دهد تومور به غدد لنفاوی مجاور متاستاز داده است، جراح همراه با پروستات، غدد لنفاوی را نیز تخلیه می کند.

پس از جراحی بیمار تا چند روز در بیمارستان بستری می شود و بنا به توصیه دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، باید به مدت چند هفته فعالیت‌های جسمانی خود را محدود کند.

عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی باز پرینه:

در این عمل برش در پوست بین مقعد و بیضه ایجاد می‌ شود که امروزه کمتر این روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا ممکن است باعث بروز عوارضی مرتبط با نعوظ شود و غدد لنفاوی هم تخلیه نمی شوند.

پس از جراحی بیمار تا چند روز در بیمارستان بستری می شود و باید به مدت چند هفته فعالیت‌های جسمانی خود را محدود کند

عوارض عمل پروستاکتومی باز:

عوارض بعد از عمل turp:

همانطور که گفتیم و دکتر فرشاد نامداری اشاره کردند، اگر جراح اورولوژیست انتخابی شما مهارت کافی را نداشته باشد، هر عملی می تواند با عوارض شدیدی همراه باشد و ریسک خطرات زیر را افزایش دهد:

  • خونریزی شدید پس از انجام عمل
  •  عفونت مجرای ادرار
  • ابتلا به بی اختیاری ادرار
  •  ارگاسم خشک (انتشار مایع منی در حین انزال، به داخل مثانه و خارج نشدن آن از آلت تناسلی)
  •  اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی در مردان)
  •  تنگی مجرای ادرار یا گردن مثانه

پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی

این روش جراحی به وسیله دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود و مزیت آن، جراحت کم است و صرفا چندین برش بسیار کوچک روی شکم بیمار ایجاد می شود و جراحی پروستات انجام می گردد.

مهمترین فاکتوری که در این عمل جراحی باید در نظر گرفت تجربه و تخصص بسیار بالای پزشک است که در این زمینه می توانید از گروه تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، کمک بگیرید.

جراح چند برش کوچک را در دیواره شکم بیمار ایجاد می‌‌کند تا بتواند وسایل مخصوص را وارد شکم نماید و به تخلیه پروستات بپردازد که یکی از این وسایل دوربین فیلمبرداری کوچکی است که به پزشک کمک می‌‌کند ساختار داخل بدن را مشاهده کند.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

1. درد کمتر

2. کاهش خونریزی

3. کوتاه شدن زمان بستری در بیمارستان

4. کاهش دوران بهبود

5. خارج کردن سریع تر کاتتر برای تخلیه مثانه

نکته: در صورتی که این عمل‌های جراحی توسط یک جراح با تجربه انجام گردد نتایج مطلوبی را به وجود می‌آورد.

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

بهترین درمان و درمان طلائی پروستات های زیر ۵۰ گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا تراش از داخل مجرا (همان جراحی پروستات با لیزر عامیانه) است.

عمل جراحی آندوسکوپی پروستات عملی است که در آن قسمت هایی از غده پروستات، از طریق آلت تناسلی خارج می شود و نیازی به برش ندارد.

جراح از انتهای آلت تناسلی و از طریق مجرای ادرار، توسط رزکتوسکوپ (5/30 سانت طول و 3/1 سانت قطر) که شامل یک دوریین چراغ دار است به پروستات دسترسی پیدا می کند.

متخصص حلقه سیمی را هدایت می کند و بوسیله آن، بافت مسدود کننده مجرای ادرار را تکه تکه می نماید. تکه های بافت توسط مایعی که به مجرا وارد می شود به داخل مثانه منتقل شده، سپس در پایان عمل، شستشو و تخلیه می شوند.

به گفته دکتر نامداری، این عمل که آن را با نام عامیانه جراحی پروستات با لیزر نیز معرفی می کنند، یکی از روش های درمانی استاندارد برای بیماری بزرگی خوش خیم پروستات است.

چگونه برای جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) آماده شویم؟

در این بخش دکتر نامداری به موارد و نکاتی که بیمار باید قبل از انجام عمل انجام دهد، اشاره می‌کنیم:

  • در مورد عوارض و خطرات جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) با پزشک خود صحبت کنید.
  • ممکن است پزشک درخواست آزمایش خون یا آزمایش‌های تکمیلی دیگر را بکند.
  • قبل از عمل باید حداقل ۸ ساعت از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، پزشک خود را در جریان آن قرار دهید.
  • لیست داروهای مصرفی خود (گیاهی، شیمیایی و مکمل ها) را به پزشک اطلاع دهید.
  • چند روز قبل از جراحی، مصرف داروهایی چون وارفارین (کومادین،جانتوون) یا گلوپیدوگرل(پلاویکس) را زیر نظر پزشک خود، متوقف کنید.
  • مسکن های بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی و غیره) یا ناپروکسن سدیم را استفاده نکنید.

عمل جراحی پروستات با لیزر چقدر طول می کشد و چگونه انجام می شود؟ (11 مرحله)

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) حدود 1 ساعت تا 1 ساعت و نیم می کشد و با توضیح دکتر نامداری در مراحل زیر انجام می شود:

  1. از بیمار درخواست می شود مثانه خود را تخلیه کند.
  2. یک IV درون رگی به دست بیمار متصل می شود.
  3. بیمار بیهوش می شود.
  4. ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون بیمار در طول جراحی رصد می شود.
  5. با یک دستگاه تنفس مصنوعی در طول جراحی، تنفس بیمار مدیریت می شود.
  6. توسط عبور دادن اسکوپ از نوک آلت تناسلی و فرستادن به مجرای ادرار و مثانه جراح این نواحی را با آندوسکوپ بررسی می کند تا از نظر وجود هرگونه تومور یا سنگ در مثانه بررسی شوند.
  7. سپس رزکتوسکوپ به مجرای ادرار وارد می شود تا تکه هایی از بافت پروستات که مسدود کننده مجرای ادرار هستند، بریده شوند.
  8.  برای جلوگیری از خونریزی، جریان الکتریسیته در امتداد رزکتوسکوپ اعمال می شود.
  9. قطعات بافت به داخل مثانه می ریزد و از طریق مجرای ادرار تخلیه می شوند.
  10. رزکتوسکوپ خارج می شود.
  11. اورولوژیست، یک لوله نرم و انعطاف پذیر بنام کاتتر را در مثانه قرار می دهد تا ادرار تخلیه شود.

بزرگ شدن پروستات

روند بهبودی بعد جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا همان جراحی پروستات با لیزر

در بیمارستان

  • بعد از انجام جراحی پروستات با لیزر و ریکاوری، بیمار به بخش منتقل می‌شود.
  •  بیمار می‌تواند بعد از به هوش آمدن زیر نظر پزشک، مایعات را مصرف کند و چند ساعت بعد خوردن غذاهای جامد نیز شروع می شود.
  • سوند ۱ تا ۳ روز در محل باقی می‌ماند تا به تخلیه ادرار از مثانه کمک کند.
  •  احتمال وجود خون و لکه در ادرار وجود دارد. ممکن است از یک کیسه برای جمع آوری خون‌های خارج شده از سوند استفاده شود.
  •  این خون ریزی به تدریج متوقف می شود.

در خانه پس از جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP)

1. در جواب این سوال که عمل پروستات چند روز بستری دارد؟ می توان گفت دوران بهبود معمولاً پس از دو ماه کامل می‌شود.

2. زمانی که بیمار در حال بهبودی در خانه است، نوشیدن مایعات اهمیت زیادی دارد. نوشیدن مایعات به خارج شدن خون و لخته‌های باقی مانده از مثانه کمک می کند.

3.  تا چند هفته بعد از عمل بیمار باید از برداشتن چیزهای سنگین خود داری کند. فشار اضافی ممکن است باعث خونریزی مجدد شود. در ضمن پزشک برای درد، مسکن تجویز می کند.

4. بیمار حداقل یک هفته بعد از جراحی، نباید رانندگی کند.

5. کمتر از پله رفت و آمد کند.

6. استفاده از حمام داغ، استخر و شنا برای مدتی تا بهبودی کامل، توصیه نمی شود.

7. داروهای تجویزی پزشک راس ساعت مصرف شود.

8. از نشستن بیش از یک ساعت در طول روز خودداری شود.

9. بهتر است بیمار دو ماه پس از عمل رابطه جنسی نداشته باشد.

10.  در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  •  تب یا لرز
  • مشکلاتی در ادرار مانند کم فشاری ادرار، سوزش ادرار، تکرر ادرار، کاهش جریان ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، احتباس یا گیر کردن ادرار
  • عدم کنترل مثانه
  • تغییر در حجم، رنگ و بوی ادرار
  • افزایش حجم خون یا لخته در ادرار

عوارض و خطرات عمل جراحی آندوسکوپی پروستات

عوارض و خطرات عمل جراحی آندوسکوپی پروستات چیست

به نظر دکتر نامداری اگر شما برای این جراحی از یک گروه متخصص استفتده کنید، به ندرت به عوارض زیر دچار خواهید شد:

  • مشکل موقتی در ادرار کردن
  • عفونت مجاری ادراری
  • یک عارضه متداول: انتشار مایع منی در حین انزال، به داخل مثانه و خارج نشدن آن از آلت تناسلی
  •  اختلال نعوظ
  • خونریزی شدید مخصوصا در مردانی که پروستات بزرگ تری دارند.
  • مشکل در نگه داشتن ادرار
  •  افت سطح سدیم در خون
  •  نیاز به درمان مجدد

هزینه جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان

این پرسشی است که قبل از درمان مورد اهمیت است “هزینه جراحی پروستات چقدر می شود؟” برای پاسخ به این سوال دکتر نامداری موارد زیر را در هزینه جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا روش های دیگر موثر می دانند:

  • نوع تخصص پزشک (متخصص، فوق تخصص و..)
  • تجهیزات مصرفی حین عمل
  • تعداد خدمات جراحی در اتاق عمل (فقط پروستات یا درمان های عوارضی چون اصلاح مجاری ادرار و…)
  • تعداد روز های بستری در بیمارستان
  • آزمایشات تکمیلی و تشخیصی مورد نیاز از نظر پزشک
  • دارو های مصرفی به تجویز پزشک
  • خدمات پاراکلینیکی مانند تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک
  • مشاوره یا ویزیت پزشکان در کنار
  • نوع بیمه تکمیلی بیمار

سوالات متداول و پاسخ بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران

در رابطه با بیماری پروستات، عوارض آن چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان، درمان هایی چون جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک، و… پرسش های زیادی وجود دارد که در ادامه دکتر نامداری به مهم ترین شان پاسخ می دهند:

  1. درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد؟

بله درمان قطعی وجود دارد که با توجه به اندازه پروستات، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک برای پروستات زیر 50 گرم و پروستاتکتومی باز برای پروستات بالای 50 گرم تجویز می شود.

  1. آیا بیماری های پروستات باعث ناباروری می شود؟

بستگی به نوع بیماری دارد بطور مثال اگر با علت سرطان پروستات، پروستات را بردارند، بر روی باروری اثر دارد اما بزرگی پروستات درمان دارد و باعث ناباروری نمی شود.

  1. بیماری های پروستات بر روابط جنسی اثر دارد؟

خیر مگر اینکه عوارض جانبی مانند درد مانع از رابطه جنسی شود.

درد پروستات کجا و چگونه است؟

قبل از اینکه بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران برای درمان بیماری شما درمان هایی چون جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را انجام دهد، ممکن است شما درد زیادی را تحمل کنید.

دکتر فرشاد نامداری عضو هیئت علمی دانشگاه و فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان این درد را بصورت زیر توصیف می کنند:

درد پروستات در افراد مبتلا به بیماری های پروستات، متفاوت است و می تواند در بخش های مختلفی از بدن نمایان شود.

به عنوان مثال، ممکن است این درد یک روز در ناحیه کمر باشد و سپس یک در روزی دیگر در بیضه ها این درد احساس شود.

درد پروستاتیت حاد

  • درد شدید در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • احساس درد به دفع
  • درد هنگام دفع ادرار
  • احساس درد پایین کمر
  • درد به هنگام انزال

درد پروستاتیت مزمن

  • درد در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • احساس درد هنگام دفع ادرار
  • پروستات حساس در معاینه مقعد
  • درد به هنگام نعوظ یا درد لگن پس از رابطه ی جنسی

قرص پروستات

مسکن درد پروستات قبل از جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

همانطور که گفتیم درد پروستات در بعضی از بیماری های پروستات شایع است و هرچه بیماری پیشرفت کند این درد نمایان تر می شود.

قبل از درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات درد پروستات را می توان با مسکن های تجویزی بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان کنترل کند.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یک گزینه تسکین درد پروستات است ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله داروهای موثر در کاهش درد هستند. همچنین می توانید آسپرین نیز مصرف کنید که حتما باید با تجویز پزشک باشد.

اگر احساس می کنید مصرف این دارو به تسکین درد شما کمکی نمی کنند، پزشک ممکن است داروهای قوی تری نیز تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها هم می توانند درد ناشی از عفونت را از بین می برند و به تسکین درد پروستات کمک کنند مانند بیماری پروستاتیت.

درمان نعوظ پس از جراحی پروستات

هر جراحی ممکن است عوارضی را ایجاد کند که هرچه تجربه و تبحر جراح بیشتر باشد این عوارض کمتر می شوند. اختلال در نعوظ یکی از عوارض پس از جراحی پروستات است.

در بیشتر مواقع مدتی پس از جراحی اختلال نعوظ بهبود پیدا می کند اما گاهی هم نیاز به انجام درمان های مداخله ای پزشکی است که با توجه به تجویز پزشک انجام می شوند.

وضعیت توانایی جنسی فرد پیش از عمل ارتباط مستقیمی با بهبود این عارضه دارد. مردان ممکن است با بالارفتن سن، دچار افت عملکرد جنسی شوند.

عوامل موثر بر پیدایش عوارضی چون اختلال نعوظ

بنابراین، اختلال نعوظ پس از جراحی با برخی از عوامل خطر پیشین مانند موارد زیر، بدتر می شود:

  1. سن بالا
  2. بیماریهای قلبی عروقی و دیابت
  3. سبک زندگی (مانند سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی)
  4. مصرف دارو هایی مانند دارو های فشارخون (که دارای عوارض ضد نعوظ هستند)

چندین روش جراحی مختلف برای بازگشت توانایی نعوظ وجود دارد مانند روش رتروپوبیک یا روش پرینه آل (شکمی) و نیز روش های لاپاروسکوپی به کمک دست یا با دستگاه

درمان های دارویی چون سیلدنافیل، تادالافیل و واردنافیل نیز به صلاحدید اورولوژیست تجویز می شوند یا استفاده از دستگاه های انقباض و ایمپلنت های آلت تناسلی (پروتز).

یک راهکار عملی نسبتاً جدید هم توانبخشی نعوظ نام دارد که موجب سهولت بازگشت عملکرد نعوظ طبیعی و از سرگیری فعالیت جنسی بدون کمک پزشکی می شود.

سخن پایانی

ما سعی کردیم در این مقاله با همراهی دکتر فرشاد نامداری، به بررسی یکی از بهترین درمان های پروستات یعنی جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا نام عامیانه آن جراحی پروستات با لیزر بپردازیم.

انجام عمل پروستات و انواع آن نیاز به دقت و مهارت بالای پزشک متخصص و همچنین امکانات به روز و پیشرفته کلینیک درمانی مورد انتخابتان دارد تا بتوانید درمانی موثر دریافت کنید.

پیشنهاد ما در این زمینه به شما گروه تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری های پروستات، دارای سابقه ای طلایی هستند.

برای اینکه درک بهتری از عمل پروستات پیدا کنید می توانید عکس عمل پروستات یا فیلم عمل جراحی پروستات را ببینید و سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسید.

حال شما می توانید با خواندن این مقاله به پرسش های شایع در این زمینه مانند “عوارض بعد از عمل TURP چیست؟” و”عمل پروستات چقدر طول می کشد؟” و سوال های مشابه دیگر، پاسخ دهید.

منبع: nhsinform.scot

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358