زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ + راه های جلوگیری انتقال

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ (بهترین درمان)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ علائم زگیل تناسلی چیست؟ آیا زگیل تناسلی از مرد به زن منتقل می شود؟ راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی چیست؟ بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ برای پاسخ به این سوال ها و سوال های دیگری که در مورد زگیل تناسلی دارید، با دکتر فرشاد نامداری با سابقه بیش از 15 سال درمان زگیل تناسلی، همراه می شویم.

از آنجایی که زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی و جنسی است، عده زیادی در مورد آن آگاهی های لازم را ندارند و در موردش اطلاعات کسب نمی کنند.

در حالی که این بیماری می تواند به راحتی منتقل شود و با عوارض خود زندگی روزمره شما را مختل نماید پس با ما همراه شوید تا در مورد زگیل تناسلی بیشتر بدانید.

زگیل تناسلی چیست؟

برای اینکه بدانیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود اول باید بدانیم این زائده چیست و چگونه ایجاد می شود. زگیل تناسلی بیماری عفونی پوستی است.

زگیل تناسلی مقعدی، دهانی، آلت تناسلی (مردانه و زنانه) از گروه بیماری های آمیزشی (STD) است که افراد در فاصله سنی 12 الی 36 سال را تهدید می کند.

با تغییر الگوهای رفتاری و عادات جنسی افراد و کاهش آغاز فعالیت های جنسی به مرز 12 سال بدون آگاهی های کامل، افراد زیادی به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

آسیب پذیر ترین گروه پسران و دختران کم سنی هستند که بعلت تعصب های بی مورد در مورد بیماری های جنسی اطلاعات لازم و کاربردی ندارند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

قبل از اینکه بدانیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود بهتر است علائم زگیل تناسلی مردان و زنان را بشناسیم. دکتر فرشاد نامداری با تجربه بالای خود در مورد علائم، موارد زیر را بیان می کنند:

  • زگیل تناسلی در سه ناحیه بدن خود را نشان می‌دهد: واژندر زنان و آلت تناسلی مردان، مقعد و دهان.
  • کمی برجسته و شبیه به گل کلم است.
  • زگیل تناسلی بافت نرمی دارد و در برخی مواقع رنگ پوست یا تیره رنگ است.
  • در زنان زگیل تناسلی روی دهانه رحم، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، قسمت بیرونی و داخلی واژن و دهان بوجود می ‌آید که اصولا با خارش، خونریزی و سوزش همراه است.
  • زگیل تناسلی در مردان در قسمت کشاله ران، روی ران، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، بیضه‌ها، دهان و آلت تناسلی بوجود می‌آید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

زگیل تناسلی و جوش از لحاظ ظاهری شباهت زیادی بهم دارند. زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی ایجاد می‌ شود در حالی که جوش هیچ ارتباطی به رابطه جنسی ندارد.

جوش یک برآمدگی ملتهب است که اطراف آن کمی قرمز می ‎شود، اما زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی است که هیچگونه التهاب و دردی ندارد.

جوش خود به خود از بین می رود اما زگیل تناسلی را نمی ‌توان از بین برد بلکه تنها با درمان های مختلف می توان علائم زگیل تناسلی را کاهش داد.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از یک خانواده اند، اما با یکدیگر تفاوت ‌های زیادی دارند. در تبخال تناسلی تاول‌ های بسیار بزرگی روی دهان و ناحیه تناسلی بوجود می‌ آید.

از کجا بفهمیم اسکین تگ داریم یا زگیل تناسلی؟

اسکین تگ ها فیبروم بافت نرم، کوچک و به رنگ گوشت هستند اما زگیل تناسلی برجستگی های صافی به رنگ گوشت، پوست، قهوه ای یا صورتی است.

زمانی که اسکین تگ را فشار دهید، نرم است و به راحتی خم می شود اما زمانی که به زگیل تناسلی دست می زنید سخت است و ممکن است شبیه گل کلم باشد.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ فقط رابطه جنسی؟

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ فقط رابطه جنسی؟

آیا زگیل تناسلی، واژن و مقعد فقط از طریق برقراری ارتباط جنسی بین افراد منتقل می شوند؟ بهترین فرد برای جواب به این پرسش ها پزشکی متخصص در این زمینه است.

این روزها فضای مجازی پر است از اطلاعات اشتباه و غیر علمی که نه تنها جلوی بیماری را نمی گیرد بلکه باعث وحشت و اقدامات اشتباه بیماران می شود.

دکتر فرشاد نامداری که از روی تجربه می توان گفت بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مردان در تهران هستند راه های انتقال را موارد زیر بیان می کنند:

مطالعات و آمار نشان می دهد که این بیماری جزء شایع ترین بیماری های آمیزشی است و افراد زیادی می خواهند بدانند زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟

پاسخ رابطه جنسی است و این عارضه در نواحی به وجود می آید که در طی رفتارهای جنسی درگیر هستند:

  1. ناحیه ی تناسلی (واژن، آلت تناسلی مردان) که در رابطه ی جنسی واژینال درگیر است.
  2. مقعد که در رابطه از پشت یا همان سکس مقعدی درگیر است.
  3. ناحیه‌ی دهان، گلو، لبها و زبان که در رابطه‌ ی سکسی دهانی درگیر هستند.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ از راه دهان؟

بله یکی از راه های انتقال این ویروس روابط جنسی اورال یا دهانی است. در سکس دهانی ویروس از طریق دهان و لب های فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

البته عکس این رابطه هم ممکن است یعنی آلت تناسلی فرد آلوده باعث انتقال ویروس زگیل تناسلی به لب ها و زبان و حنجره و گلوی فرد سالم شود.

در این شرایط ذرات HPV به وسیله بزاق آلوده و از طریق یک بریدگی، زخم یا تاول باز در دهان و گلوی فرد سالم به بدن او منتقل می شود.

سیستم ایمنی بدن معمولا ویروس مهاجم HPV را قبل از ایجاد عفونت از بین می برد که در شرایط سالم بودن سیستم ایمنی، بدن به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.

در سیستم های ایمنی ضعیف شرایط فرق می کند اما با این حال، بعضی از عفونت های HPV با وجود سیستم ایمنی سالم هم، پایدار باقی می مانند.

آیا بوسیدن و دست دادن راه های انتقال زگیل تناسلی اند؟

آیا بوسیدن و دست دادن راه های انتقال زگیل تناسلی اند؟

در جواب اینکه زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ گفتیم در 90 درصد موارد رابطه جنسی اما سوالات در این زمینه بسیار زیاد است که دکتر نامداری به تعدادی پرسش پرتکرار پاسخ می دهند:

  1. انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن؟ بله ممکن است اگر فردی زگیل تناسلی دهانی داشته باشد و زخم یا برشی در دهان فرد سالم باشد.
  2. آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی ممکن است؟ خیر امکان ندارد.
  3. کاندوم جلوی انتقال زگیل تناسلی را می گیرد؟ کاندوم فقط قسمتی از آلت تناسلی را می پوشاند و زگیل تناسلی می تواند به بیضه ها و پوست بالای عانه منتقل شود.
  4. زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ از مادر آلوده به جنین؟ بله اگر شدت آلودگی مادر بالا باشد و زایمان طبیعی، ممکن است باعث زگیل در ناحیه لب و مخاط دهان و حنجره نوزاد شود.
  5. آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟ باید تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و همچنین از بین رفتن درد (1 تا 3 هفته)، از رابطه جنسی خودداری شود.
  6. انتقال زگیل تناسلی از طریق لباسشویی امکان دارد؟ خیر! انتقال زگیل تناسلی از طریق لباسشویی مشترک، توالت فرنگی و آب استخر امکان پذیر نیست.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ عوامل موثر کدامند؟

از نظر دکتر فرشاد نامداری که سابقه ای بیش از 15 سال در انجام موفق سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی دارند،عواملی در انتقال زگیل تناسلی واژن و مقعد می توانند موثر باشند.

در حقیقت این افراد در برابر ویروس آسیب پذیرترند و زودتر از دیگران مبتلا می شوند:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند.
  • زنانی که به طور مرتب قرص های ضدبارداری را مصرف می کنند.
  • افرادی که به مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف می کنند.
  • بیمارانی که تحت عمل های پیوند عضو قرار گرفتند.
  • کودکانی که مادر یا پدر آنها به این بیماری مبتلا است .
  • استفاده از لباس زیر، حوله و وسایل شخصی فرد آلوده به زگیل تناسلی
  • افرادی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی می شوند.
  • بیماران مبتلا به بیماری های عفونی و پوستی که زخم های باز بر روی بدن خود دارند.
  • افرادی که رابطه های جنسی پرخطر و تعدد شریک جنسی دارند.

راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی کدامند؟

راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی کدامند؟

حالا که فهمیدیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود، باید به دنبال راه های پیشگیری از این انتقال باشیم. دکتر فرشاد نامداری متخصص اورولوژی پیشنهادهای کلیدی زیر را برای شما بیان می کنند:

  1. بهترین راه پیشگیری یادگیری یک رابطه جنسی سالم و کنترل رفتار جنسی است.
  2. از برقراری رابطه با افراد پرخطر جنسی و کسانی که شریک های جنسی قبلی داشتند، خودداری کنید.
  3. کاندوم باعث جلوگیری از انتقال زگیل نمی شود درنتیجه آن را یک راه ایمن در مورد زگیل تناسلی ندانید.
  4. دختران قبل از اولین رابطه جنسی خود بهتر است واکسن گارداسیل را تزریق کنند.
  5. در صورت ابتلا یکی از زوجین به زگیل تناسلی طرف مقابل باید حتماً از نظر ابتلا به زگیل بررسی شود.
  6. در صورت ابتلا به زگیل تناسلی از دستکاری منطقه اجتناب کنید و لوازم شخصی بهداشتی خود را جدا نمایید.
  7. در صورت ابتلا به زگیل از اصلاح موی منطقه با تیغ جهت جلوگیری از منتشر شدن آن اجتناب کنید.
  8. در حال حاضر بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز است.
  9. انجام آزمایش پاپ اسمیر دوره ای در زنان
  10. کولپوسکوپی (Colposcopy) همراه با آزمایش HPV DNA typing در زنان

انواع زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود و کدامند؟

ویروس های HPV از نوع مخاطی هستند و بر روی سطوح مخاطی بدن زندگی می کنند مانند مخاط ناحیه تناسلی و دهان و مقعد و به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم می شوند:

تیپهای زگیل تناسلی کم خطر

انواعی از ویروس HPV که باعث زگیل می شوند و باعث تغییرات سرطانی نمی شوند و ۱۲ نوع ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که کم خطر هستند با این حال نیاز به درمان دارند.

انواع کم خطر ویروس زگیل تناسلی شامل تیپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲، ۷۳ و ۸۱ هستند که نوع ۶ و ۱۱ مسئول حدود ۹۰ درصد زگیل های تناسلی هستند.

شاید بپرسید این تیپ های زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ در مورد راه های انتقال هیچ فرقی میان دو تیپ کم خطر و پرخطر نیست!

تیپهای زگیل تناسلی پر خطر

ویروس هایی که موجب سرطان می شوند از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و سرطان دهانه واژن در زنان و سرطان آلت تناسلی در مردان و همچنین سرطان های دهان، زبان، لوزه، حنجره و مقعد در هر دو جنس می شود.

انواع پر خطر ویروس زگیل تناسلی شامل تیپ های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ هستند که حدود ۷۰ درصد سرطان دهانه رحم توسط تیپ های ۱۶ و ۱۸ رخ می دهد.

نکته: همچنین تیپ ۱۶ ویروس زگیل تناسلی مسئول ۹۵ درصد سرطان های مقعد و اکثر سرطان های دهانی و واژن است.

نکته: واکسن گارداسیل می تواند از ابتلا به دو تیپ زگیل تناسلی پر خطر (۱۶ و ۱۸) و دو تیپ کم خطر (۶ و ۱۱) هم در دختران و هم پسران جلوگیری کند.

بهترین درمان اگر ندانیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود و مبتلا شویم!

بهترین درمان اگر ندانیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود و مبتلا شویم!

اگر ندانیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود یا در مورد روابط جنسی بی احتیاط باشیم و به هر دلیلی به زگیل تناسلی مبتلا شویم، باید به دنبال درمانی مطمئن باشیم.

دکتر نامداری و تیم تخصصی او که در درمان زگیل تناسلی تجربه ای موفق و بدون عارضه دارند، کرایوتراپی را پیشنهاد می کنند اما کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

مراحل درمان کرایو زگیل تناسلی

به گفته دکتر نامداری سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی، کرایوتراپی روشی بدون درد و کم تهاجم است که در مراحل زیر و توسط متخصص انجام می شود:

مرحله اول: نوع و تعدا زگیل ها مشخص و مورد بررسی قرار می گیرند
دومین مرحله: در صورت صلاحدید پزشک از بی حسی موضعی استفاده می شود.
مرحله چهارم فاز انتقال حرارت: مقدار مشخصی نیتروژن مایع توسط سواب پنبه‌ای یا اسپری نیتروژن با توجه به تشخیص متخصص، رو و اطراف زگیل اعمال می شود.
پنجمین مرحله فاز تخریب سلولی: نیتروژن مایع در حدود 10 ثانیه روی پوست می ماند و تخریب ناگهانی و سریع سلولی رخ می دهد که توانایی تولید کلاژن فیبروبلاست ها به حداقل می رسد و برای درمان ضایعات بسیار مهم است.
مرحله ششم فاز التهابی: پوست قرمز می‌شود و به احتمال زیاد تاول می ‌زند که پاسخ طبیعی به فرآیند مرگ سلولی است.
هفتمین مرحله: یک زخم کوچک روی پوست ایجاد می ‌شود که طی یک تا سه هفته همراه با زگیل تناسلی از بین می رود.

لازم به ذکر است که برای کرایو سرمای منفی ۱۹۶درجه نیاز است.

راه های دیگر درمان پس از اینکه دانستیم زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟

در اصل راه های درمانی برای حذف زایده زگیل تناسلی است اما از بین بردن ویروس، توسط سیستم ایمنی بدن انجام می شود و ممکن است تا همیشه در بدن بماند.

بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز را می توانید با تیم تخصصی دکتر نامداری تجربه کنید تا هم درد و خارش از بین برود و هم ظاهر پوستتان خراب نشود.

زگیل تناسلی می تواند دردناک باشد یا مانعی برای زندگی عادی که در این مواقع به تشخیص پزشک یکی از راه های درمانی زیر پیشنهاد می شود:

  • دارودرمانی زگیل تناسلی (مانند پودوفیلین)
  • الکتروکوتر
  • روش جراحی زگیل تناسلی
  • لیزر درمانی
  • کرایوتراپی زگیل تناسلی

پودوفیلین، سریع ترین درمان زگیل تناسلی؟

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان و زنان

دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای طولانی در درمان موفق زگیل تناسلی می گویند داروهای زیادی بعنوان سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی معرفی می شوند.

برخی از این داروها به صورت قرص برای افزایش سیستم ایمنی بدن فرد توسط بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مردان در تهران یا شهرستان تجویز می شوند.

اما باید بدانید که درمان دارویی، درمان قطعی زگیل تناسلی نیست و حالا که می دانید زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود، باید به دنبال درمان های موثرتری باشید.

با استفاده از بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان و زنان بازهم ممکن است پس از درمان، زگیل ها در عرض چند هفته یا چند ماه مجددا عود کنند.

معمولا برخی افراد ترجیح می دهند درمان و تشخیص زگیل تناسلی در خانه را امتحان کنند که اصولا موفق نخواهند بود و به جای انتخاب بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز در یک جلسه، درمانی طولانی با درصد پایین موفقیت را انتخاب می کنند.

چند نمونه از بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان و زنان:

  • پودوفیلین
  • پودوفیلوکس
  • اسید کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA)
  • ایمی کیمود
  • اینترفرون
  • سینکاتچینز

نکته: فراموش نکنید درمان دارویی طولانی، با عارضه و اصولا در دوران بارداری ممنوع است.

الکتروکوتر

روش درمانی الکتروکوتر نوعی جراحی است که زگیل های تناسلی را از بین می برد. این روش معمولا برای برداشتن زگیل هایی توصیه می شود که نواحی کوچکی را درگیر کردند.

ابتدا برای کاهش درد یا سوزش، ناحیه مورد نظر با یک بی حس کننده موضعی بی حس می شود. سپس با یک پروب کوچک جریان الکتریکی به زگیل ها منتقل می شود و بافت ها می سوزند.

پس از درمان در محل جراحی کمی احساس درد، تورم و حساسیت طبیعی است و چند هفته پس از عمل از بین می روند و پوست بهبود می یابد.

روش جراحی زگیل تناسلی

شما اگر بدانید زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود، می توانید اقدام به پیشگیری کنید اما چون همه مبتلایان علائم ندارند اما ناقل هستند، احتمال ابتلا بسیار زیاد است.

یکی از سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی که توسط باتجربه ترین و بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مردان در تهران یا شهرستان انجام می شود، روش جراحی است.

از نظر دکتر نامداری جراحی زگیل تناسلی می ‌تواند سریع‌ ترین روش درمان در مردان باشد و در یک جلسه می‎ توان تمام زگیل‌های خارجی را از بین برد.

پزشک بعد از اعمال بی‌حسی موضعی، زگیل های تناسلی قابل مشاهده در آلت تناسلی مرد یا واژن زن را با برش از بدن خارج می کند.

لیزر درمانی زگیل تناسلی

استفاده از لیزر به دو علت بعنوان سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی توصیه نمی شود:

  1. باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود.
  2. هزینه بالایی دارد.

 

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ سریع و آسان؟

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ سریع و آسان؟

متأسفانه، ویروس اچ پی وی بسیار مسری است و از آنجا که از راه تماس پوستی منتقل می‌شود، ارتباط با فردی مبتلا می‌تواند شما را به راحتی مبتلا به زگیل تناسلی کند.

در این بیماری حتماً ترشحات بدن ناقل ویروس نیستند در واقع، بدون ترشحات جنسی و فقط در حد تماس پوستی در رابطه، ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

اگر دچار زگیل تناسلی شد‌ید، حتماً به شریک جنسی‌تان اطلاع دهید و او هم باید چنین کاری انجام بدهد تا با توقف رابطه جنسی با فرد بیمار، سرایت قطع شود.

ویروس اچ پی وی هم مانند بقیه ویروس های مقاربتی و جنسی، می تواند تا سال ها باعث عفونت نهفته شود و علائمی را نشان ندهد.

در این دوران نهفتگی هم این ویروس، قابل انتقال است پس تشخیص اهمیت ویژه ای دارد و بهترین راه تشخیص آن معاینه توسط پزشک متخصص است.

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان باید با آگاهی از راه های انتقال اچ پی وی در مسیر پیشگیری و حفظ سلامت قدم برداریم.

سخن پایانی

حالا که می دانید زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود و چقدر مسری است بهتر است اطلاعات خود را در مورد روابط جنسی ایمن، افزایش دهید.

دکتر فرشاد نامداری و تیم تخصصی او درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان و درمان زگیل تناسلی در زنان را با کرایوتراپی و بدون عارضه انجام می دهند.

گرچه زائده ها و زگیل ها روی پوست توسط پزشکان مختلفی می توانند درمان شوند اما برای درمان قطعی و اصولی باید بهترین دکتر زگیل تناسلی را انتخاب کنید.

شما می توانید برای گرفتن مشاوره و آگاهی های بیشتر از این روش درمانی طلایی زگیل تناسلی، به مطب بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی در تهران مراجعه کنید و در مورد عوارض و مزیت های روش کرایو بیشتر بدانید.

منبع: nhsinform

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358