عوارض زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟ راه های درمان

عوارض زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟ |راه های درمان

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

عوارض زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست؟ آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با یک بیماری شایع پوستی آشنا کنیم.

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که با نشانه هایی زائده مانند، در اطراف ناحیه تناسلی مردان و زنان، مقعد و در شرایط سکس دهانی، در دهان و گلو خود را نشان می دهد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل و در برخی از موارد منجر به ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، مقعد و گلو می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی ممکن است بعلت نداشتن علائم، متوجه بیماری خود نشوند اما می توانند ناقل باشند و در فرد بعدی علائمی حتی شدید ظاهر شود.

برای دریافت اطلاعات مفید و علمی در رابطه با زگیل تناسلی به سراغ دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی می رویم که سابقه ای موفق و طولانی در درمان و بیماری های دستگاه تناسلی دارند.

حقایقی در مورد ویروس HPV و عوارض زگیل تناسلی

حقایقی در مورد ویروس HPV و عوارض زگیل تناسلی

HPV ویروس شایع در بیماری های مقاربتی که در حدود 80 درصد از افراد فعال جنسی به آن مبتلا می شوند.
سرطان دهانه رحم سالانه بیش از سیصد هزار زن جان خود را بعلت این سرطان از دست می دهند.
رابطه جنسی مهم ترین راه سرایت زگیل تناسلی، رابطه جنسی است.
تاثیرگزاری واکسن واکسن گارداسیل می تواند تا حد زیادی جلوی ابتلا به عوارض زگیل تناسلی مخصوصا سرطان دهانه رحم را بگیرد.
پیشگیری سرطان دهانه رحم توسط ویروس ایجاد می شود و قابل پیشگیری است.
از بین بردن زگیل تناسلی با درمان های متفاوت مانند بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز می توان زائده را درمان کرد اما از بین بردن ویروس توسط سیستم ایمنی بدن فرد انجام می شود.

دکتر فرشاد نامداری در مورد عوارض زگیل تناسلی این نکته را یاداوری می کنند که زگیل تناسلی یک نوع عفونت کم خطر HPV است و سویه های پرخطری هم هستند که باعث سرطان دهانه رحم می شوند.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟

زگیل تناسلی چیست؟ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی کدام است؟ عوارض زگیل تناسلی کدامند؟ برای یافتن بهترین پاسخ با ما همراه شوید.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای درخشان در درمان بیماری های دستگاه تناسلی مردان و زنان در رابطه با سوال “زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟” رابطه جنسی را اصلی ترین راه معرفی می کنند.

از نظر دکتر نامداری با مشاهده علائم زیر و کاهش احتمال بروز عوارض زگیل تناسلی، باید به بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مراجعه نمایید:

  • مشاهده ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر
  • در زنان، زگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج، نزدیکی مقعد، دهانه‌ی رحم یا واژن ایجاد می شود.
  • زگیل تناسلی در مردان، در آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود.
  • احساس خارش و ایجاد حساسیت در ناحیه زائده
  • خونریزی های غیرطبیعی از گردن رحم و زخم های مقاوم به درمان گردن رحم
  • خونریزی بعد از سکس
  • ترشحات غیرطبیعی واژن و آلت تناسلی
  • احساس توده در آلت تناسلی
  • نزدیکی دردناک

چه افرادی در معرض عوارض زگیل تناسلی قرار دارند؟

همه افرادی که رابطه جنسی دارند می توانند به عوارض زگیل تناسلی مبتلا شوند مخصوصا در شرایطی خاص که احتمال ابتلا بیشتر می شود و در ادامه دکتر نامداری مهم ترین موارد را بیان می کنند:

  1. داشتن رابطه جنسی پرخطر با شرکای جنسی متعدد
  2. ابتلا به یک عفونت مقاربتی دیگر در یکی از شرکای جنسی
  3. داشتن رابطه با افراد مشکوک (رابطه های جنسی زیاد بدون توجه به رعایت نکات بهداشتی)
  4. شروع فعالیت جنسی از سنین پایین
  5. سیستم ایمنی ضعیف مانند مصرف داروهای پیوند عضو
  6. مصرف سیگار و دخانیات

تشخیص زگیل پرخطر جهت کاهش عوارض زگیل تناسلی

تشخیص زگیل پرخطر جهت کاهش عوارض زگیل تناسلی

از نظر دکتر فرشاد نامداری تنها تشخیص قطعی و درست زگیل تناسلی، مشاهده آن و نمونه برداری مستقیم از محل است و ادعاهایی چون روش های تشخیص زگیل تناسلی در خانه بدون دیدن زگیل، کذب و دروغ است.

اولین اقدام تشخیصی در خانم ها برای پیشگیری از عوارض زگیل تناسلی، انجام پاپ اسمیر است که اگر مشکوک باشد، موارد دیگری چون کولیوسکوپی و بیوپسی یا نمونه برداری و … درخواست می شود.

عوارض زگیل تناسلی

در حدود 90 درصد از موارد زگیل تناسلی خود به خود و پس از دو سال از بین می رود مخصوصا در افرادی با سیستم ایمنی قوی تر اما در مواردی هم می تواند باعث ایجاد سرطان شود!

انواع پرخطر مانند HPV16 و HPV18 در اکثر سرطان های رحم نقش دارند و همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند.

دکتر نامداری با هشدار برای اهمیت درمان به موقع زگیل تناسلی می گویند: عفونت های HPV که درمان نشوند علتی برای ایجاد سرطان های زیر هستند:

  1. سرطان آلت تناسلی
  2. ابتلا به سرطان دهانه رحم و فرج
  3. سرطان مقعد
  4. ابتلا به سرطان حنجره
  5. سرطان مری

مشکلات دوران بارداری

از عوارض زگیل تناسلی می توان به مشکلات مادر مبتلا در دوران بارداری اشاره کرد. زگیل روی دیواره واژن می تواند از کشش بافت های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کند.

یا اینکه زگیل های بزرگ روی واژن در هنگام زایمان دچار خونریزی شوند و حتی در شرایطی که ابتلای مادر شدید باشد، نوزاد در هنگام زایمان دچار زگیل در گلو شود.

از دیگر عوارض زگیل تناسلی در ادرار

از دیگر عوارض زگیل تناسلی در ادرار

دکتر فرشاد نامداری توضیح می دهند که زگیل های تناسلی اگر درمان نشوند و در مجرای ادرار باشند ممکن است در نهایت باعث جریان غیر طبیعی ادرار در مردان شوند.

از دیگر عوارض زگیل تناسلرار می توان موارد زیر را نام برد:

  • ترشحات واژن یا آلت تناسلی
  • خونریزی از مجرای ادرار، واژن یا مقعد

عوارض زگیل تناسلی پرخطر و سرطان‌های مرتبط با زگیل تناسلی بدخیم کدامند؟

گاهی زگیل تناسلی پرخطر است و باید سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی را زیر نظر بهترین پزشک انتخاب کرد چون همیشه عوارض زگیل تناسلی، قابل چشم پوشی نیستند!

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان در مورد سرطان‌هایی که با زگیل تناسلی بدخیم به وجود می‌آیند موارد زیر را بیان می کنند:

سرطان مقعد از عوارض زگیل تناسلی

بیش از 90 درصد از سرطان‌های مقعد به وسیله‌ی ویروس HPV ایجاد می ‌شوند که آمار ابتلا و مرگ ناشی از سرطان مقعد، بالا است و همچنان در حال افزایش است.

سرطان حلقی دهانی

حدود 70 درصد سرطان‌های حلقی دهانی توسط ویروس HPV ایجاد می‌ شوند و آمار ابتلا هرساله در حال افزایش است.

.سرطان دهانه‌ی رحم از عوارض زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی تقریبا باعث تمامی سرطان‌های دهانه‌ رحم است که پزشکان با توصیه به انجام غربالگری‌های متفاوت سعی در پیشگیری از بروز این بیماری را دارند.

بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز است؟

بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز است؟

برای پاسخ به این سوال به همراه دکتر فرشاد نامداری با تجربه ای بالغ بر 15 سال در درمان موفق زگیل تناسلی به بررسی راه های درمانی موجود می پردازیم.

درمان های موجود زگیل تناسلی از جمله زگیل های پرخطر عبارتند از:

  • استفاده از مواد شیمیایی از قبیل پودوفیلین، اسیدسالیسیک و تریکولورو استیک اسید که باید با تجویز پزشک باشد که بعلت عوارض بالا و در دسترس بودن وسایل درمانی دیگر توصیه نمی شوند.
  • لیزر و سوزاندن با کوتر با مکانیسم گرما درمانی که به علت پخش و متصاعد کردن زگیل در هوا که باعث پخش ویروس و احتمال نشستن آن در بینی و حفره و چشم و غیره می شود، توصیه نمی گردد.
  • درمان جراحی: که فقط برای زگیل های بسیار بزرگ و پیشرفته کاربرد دارد و به علت احتمال خونریزی و آلوده کردن اطراف زگیل، باید حتما توسط متخصصی باتجربه انجام شود.
  • کرایودرمانی: با مکانیسم انجماد که با استفاده از مایع نیتروژن که توسط دستگاه به گاز با برودت ۲۰۰ درصد تبدیل می شود. امروزه این روش درمان طلائی زگیل تناسلی پرخطر است.

بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز برای جلوگیری از عوارض زگیل تناسلی

برای اینکه بدانیم کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست و چرا سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی نامیده می شود، در ادامه با توضیحات دکتر نامداری همراه می شویم.

در کرایوتراپی پزشک زگیل را کاملا منجمد می کند و به علت قطع خونرسانی در عرض چند روز زگیل سیاهرنگ شده و می افتد. این روش با بی حسی موضعی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.

حسن سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی این است که:

  1. باعث متصاعد و پخش شدن زگیل نمی شود.
  2. مکانیسم انجماد در سرمای زیر ۲۰۰ درصد سریع زگیل و ویروس را از بین می برد.
  3. جایگاه برتر کرایو برای درمان زگیل های منتشر است که بلافاصله همه را در عرض چند دقیقه منجمد می کند.

سخن پایانی

عوارض زگیل تناسلی مخصوصا در زگیل هایی که درمان نمی شوند، می توانند زندگی فرد مبتلا را مختل سازند و به بیماری های خیلی جدی تر چون سرطان تبدیل شوند.

هر فردی با داشتن رابطه جنسی می تواند در معرض خطر ابتلا باشد و هر چه تعداد شریک های جنسی و رفتارهای جنسی پرخطر و کنترل نشده بیشتر باشد، شانس ابتلا به این نوع زگیل های پرخطر بالاتر می رود.

از آنجایی که در درمان زگیل تناسلی، تخصص و تجربه پزشک می تواند خیلی تاثیرگزار باشد، ما به شما تیم فوق تخصصی دکتر فرشاد نامداری را با سابقه ای درخشان معرفی می کنیم.

منبع: my.clevelandclinic.org

 

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358