درد بیضه چپ یا راست نشانه چیست؟ (15 علت درد بیضه)

درد بیضه چپ یا راست نشانه چیست؟

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

درد بیضه چپ یا راست دردی شایع در بین مردان است که می تواند به علت واریکوسل، ضربه و دلایلی جدی تر چون سرطان بیضه ایجاد شود.

از آنجایی که بیضه ها بسیار حساس و در باروری مردان موثر هستند، هر نوع بیماری بیضه می تواند جدی باشد و نیاز به ویزیت اورولوژیست برای درمان و جلوگیری از عوارض دارد.

پیدا کردن علت درد بیضه چپ یا راست از روی علائم همراه با آن می تواند در درمان هر چه سریعتر درد یا بیماری بسیار کمک کند و این تنها از عهده یک اورولوژیست متبحر و باتجربه برمی آید.

ما در این مقاله می خواهیم دلایل درد و علت ورم بیضه و درمان های آن را همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان بررسی کنیم.

15 علت درد بیضه چپ یا راست

علت درد بیضه چپ یا راست می تواند متعدد باشد و در ادامه دکتر نامداری این موارد را ذکر می کنند و به توضیح موارد شایع تر می پردازند:

  1. بیماری دیابت که باعث نوروپاتی شود
  2. التهاب و ورم بیضه (اپیدیدیمیت)
  3. هیدروسل
  4. درد بیضه چپ یا راست با علت ناشناخته (ایدیوپاتیک)
  5. فتق اینگوینال یا فتق کشاله ران
  6. سنگ کلیه
  7. ابتلا به بیماری اوریون
  8. بروز التهاب در بیضه (اورکیت)
  9. عفونت یا التهاب در ناحیه پروستات (پروستاتیت)
  10. توده های اسکروتوم
  11. وجود توده کیست مانند است در اپیدیدیم (اسپرماتوسل)
  12. ضربه و آسیب به بیضه
  13. پیچ خوردگی بیضه
  14. عفونت در ناحیه دستگاه ادراری
  15. واریکوسل که می توان با بهترین روش درمان واریکوسل، درد بیضه چپ یا راست را رفع نمود.

در بیشتر مواقع درد بیضه چپ یا راست می تواند بعلت واریکوسل باشد که جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری، توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان می تواند این درد را از بین ببرد.

اورکیت دلیل درد بیضه چپ یا راست

اورکیت دلیل درد بیضه چپ یا راست

التهاب یک یا هر دو بیضه می تواند بر اساس عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد شود که اورولوژیست با بررسی سابقه ابتلا به بیماری ها در فرد و معاینه فیزیکی آن را تشخیص می دهد.

معمولا به منظور درمان ارکیت آنتی بیوتیک تجویز می شود و با اتمام دوره درمان (3 تا 10 روز)، معمولا درد بیضه چپ یا راست نیز برطرف می گردد.

عمل جراحی واریکوسل دو طرفه

بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه یا همان واریس بیضه است که می توان قبل از شدت عوارضی چون ناباروری مردان، توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان آن را درمان کرد.

واریکوسل باعث کاهش تولید اسپرم و کیفیت آن و کاهش ترشح هورمون تستسترون می شود و این عوارض در مجموع به ناباروری مردان منجر می شود.

البته واریکوسل در همه مراحل به ناباروری و یا آتروفی بیضه منجر نمی شود اما برای پیشگیری از عوارض جدی می توان در همان مراحل اولیه درمان هایی چون جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری را انجام داد.

با انتخاب و انجام بهترین روش درمان واریکوسل، درد بیضه چپ یا راست هم درمان می شود که البته این درد در گریدهای بالاتر نمایان می شود.

تشخیص واریکوسل جهت انتخاب بهترین روش درمان واریکوسل

علت ورم بیضه چیست؟ درد بیضه چپ یا راست نشانه چیست؟ جواب این سوال ها می تواند بیماری واریکوسل باشد و برای تشخیص واریکوسل بهترین گزینه یک اورولوژیست است.

اورولوژیست برای تشخیص و انتخاب درمان هایی چون جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری معاینه فیزیکی بیضه را انجام می دهد (با کمک یا بدون کمک مانور والسالوا).

از آنجایی که عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی و ناباروری مردان مشخص شده است، نمی توان به راحتی از آن گذشت و به دنبال بهترین روش درمان واریکوسل نبود.

در ادامه به همراه دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای بیش از 15 سال در درمان موفق ناباروری مردان و واریکوسل، به بررسی روش های درمانی این بیماری می پردازیم.

بهترین روش درمان واریکوسل جهت کاهش درد بیضه چپ یا راست کدام است؟

بهترین روش درمان واریکوسل جهت کاهش درد بیضه چپ یا راست کدام است؟

از نظر دکتر فرشاد نامداری، معجزه درمان واریکوسل، عمل جراحی واریکوسل دو طرفه واریکوسلکتومی میکروسرجیکال است البته درصورتی که به گریدهای بالاتر برود.

اصولا قبل از انجام عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه درمان دارویی شروع می شود که می تواند شامل قرص های ونوویتال، کلومیفن سیترات، ویتامین ها و … باشد.

انواع عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه (3 روش)

گاهی برای درمان درد بیضه چپ یا راست نیاز به جراحی از جمله جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری است مخصوصا اگر مرد نابارور شود.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان در مورد روش های جراحی می گویند که سه روش، روتین تر است و بیشتر انجام می شود.

بهترین روش درمان واریکوسل با جراحی به روش میکروسکوپی

جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری یک نوع عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه است که با استفاده از میکروسکوپ انجام می شود.

دکتر فرشاد نامداری که سابقه ای طولانی و موفق در انجام این روش دارند از مزیت های این روش موارد زیر را بیان می کنند:

  • وریدها با سایز کوچک مستعد واریسی شدن نیز مسدود می شوند.
  • عدم بریدگی در فیبرهای عضلانی
  • درد کمتر
  • کاهش احتمال بروز فتق
  • دسترسی به تمامی وریدهای اصلی و فرعی با بزرگنمایی
  • جدا کردن وریدها از شریان و عروق لنفاتیک
  • کاهش شانس عود واریکوسل
  • احتمال آتروفی بیضه و هیدروسل در جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری کمتر است.

عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه با لاپاراسکوپی

یکی دیگر از درمان های درد بیضه چپ یا راست به علت واریکوسل، جراحی به روش لاپاراسکوپی است که بالای یک ساعت انجام می شود و متاسفانه عوارض بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد.

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، امروزه با وجود روش هایی چون عمل میکروسرجری، این روش، کمتر انجام می شود.

عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه بصورت باز و سنتی

در عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه بصورت باز ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، باقی بمانند.

دنتیجه انجام این روش حتما باید توسط فوق تخصص اورولوژی با تبحر و تجربه بالا در درمان واریکوسل انجام شود که ما در این رابطه تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری را پیشنهاد می دهیم.

انواع سرطان های دستگاه ادراری- تناسلی

این یک بیماری جدی است و نیاز به درمان فوری دارد. برای تشخیص سرطان بیضه و علت درد بیضه چپ یا راست اصولا سونوگرافی بیضه درخواست می شود.

پیچش بیضه و درد بیضه چپ یا راست

پیچش بیضه و درد بیضه چپ یا راست

اگر بیضه پیچ بخورد، جریان خون خود را از دست می‌دهد و اگر خون به سرعت در عرض شش ساعت به بیضه برنگردد، بیضه ممکن است با جراحی خارج شود.

درد شدید و ناگهانی بیضه از علائم اصلی بیضه پیچ خورده است و تشخیص سریع امری حیاتی است تا فرد بیضه و باروری خود را از دست ندهد.

درمان پیچ خوردگی بیضه جراحی است که توسط اورولوژیست انجام می شود و باید در همان ساعات اولیه انجام شود.

اسپرماتوسل چیست؟

یکی دیگر از علت های درد بیضه چپ یا راست، غده ای شایع است که درست در بالای بیضه یا پشت بیضه ایجاد می ‌شود که به آن کیست بیضه یا اپیدیدیم نیز می گویند.

در بیشتر موارد اسپرماتوسل ‌نیازی به درمان ندارد و معمولاً باعث ایجاد درد یا عوارض نمی‌شوند.

هیدروسل و درد بیضه چپ یا راست

علت ورم بیضه چیست؟ هیدروسل کیسه‌ای پر از مایع در اطراف بیضه است که موجب ورم در کیسه بیضه می‌شود که عارضه‌ خطرناکی نیست و در نوزادان پسر بیشتر از بزرگسالان شایع است.

هیدروسل اگر به خودی خود ناپدید نشود به تشخیص اورولوژیست ممکن است نیاز به جراحی باشد که جراحی برداشتن هیدروسل (هیدروسلکتومی) یک جراحی سرپایی است.

آسیب بیضه‌ای

بیضه‌ها در هنگام ورزش، دعوا یا حوادث مختلف ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند که اصولا علامت اولیه درد بیضه چپ یا راست است.

در ضربه های خفیف با درمان های خانگی کاهش درد بیضه چون کیسه یخ می توان درد را کاهش داد اما در ضربه های شدید نیاز فوری به معاینه اورولوژیست است.

سرطان بیضه

سرطان بیضه

وجود سلول‌های سرطانی در بیضه‌ها می تواند باعث درد بیضه چپ یا راست شود که اصولا با ازمایش های خون و سونوگرافی و حتی نمونه برداری، تشخیص داده می شود.

ارکیکتومی اینگوینال رادیکال اولین روش درمانی برای سرطان بیضه و برداشتن بیضه آسیب دیده و طناب اسپرماتیک است.

فتق ناحیه کشاله ران

عضلات و ارگان های داخلی بدن، در جای مناسب خود قرار دارند و فتق یعنی ارگانی به دلیل ضعف و پارگی عضلات یا دیواره بافت اطراف آن، از جای خود خارج شود و در جایگاه غیرطبیعی قرار گیرد.

زمانی که روده بیرون زده به داخل کیسه بیضه وارد شود، باعث درد بیضه چپ یا راست و تورم بیضه می شود که فتق‌های بزرگ یا دردناک معمولاً باید توسط بهترین فوق تخصص جراحی فتق و ورم کشاله ران جراحی شوند.

چه زمانی درد بیضه چپ یا راست اورژانسی است؟

پیچ خوردگی بیضه یک شرایط اورژانسی است و برای نجات بیضه، بیمار حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فوراً با اورژانس پزشکی تماس بگیرید:

  1. درد ناگهانی و شدید بیضه
  2. درد بیضه همراه با حالت تهوع، تب، لرز یا خون در ادرار.

سخن پایانی

علت درد بیضه چپ یا راست می تواند بیماری های مختلفی باشد اما در هر حال هشداری است برای نیاز به معاینه فوری توسط یک فوق تخصص اورولوژی.

دکتر فرشاد نامداری که در زمینه ناباروری مردان سابقه ای موفق و طولانی دارند می گویند که هر تاخیری می تواند شما را به صدماتی طولانی و یا حتی جبران ناپذیر از جمله ناباروری یا از دست دادن بیضه دچار کند.

توصیه ما این است که به تغییرات بیضه خود بی اهمیت نباشید و در صورت داشتن درد یا تورم بیضه آن را جدی بگیرید و به دنبال راه های درمانی سنتی و یا خانگی، درمان اصلی را عقب نیندازید.

در این زمینه دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان به همراه تیم تخصصی خود، می توانند مشاور شما در انتخاب بهترین و موفق ترین درمان باشند.

منبع: Mayoclinic

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358