علت ورم بیضه چیست؟ بزرگ شدن بیضه های راست و چپ

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

علت ورم بیضه چیست؟ برای پاسخ این سوال به سراغ دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، می رویم تا با دلایل و راه های درمانی این بیماری آشنا شویم.

بیضه مهم‌ترین بخش از اندام جنسی مردان است که ارتباط مستقیمی با باروری آنها داشته درنتیجه هر بیماری یا تغییر در شکل و ابعاد آن، نیاز به اقدامات فوری دارد.

بیضه ها بعلت بیرون بودن از بدن، می توانند در معرض آسیب های زیادی قرار بگیرند و متاسفانه هنوز افراد زیادی در مورد صدمات بیضه چیزی نمی دانند و به عوارض یا دردهای آن، بی اعتنا می مانند.

از نظر دکتر نامداری تمامی عوارض مربوط به بیضه نیاز به بررسی دقیق و سریع دارند تا از مواردی جدی تر چون ناباروری در مردان جلوگیری شود.

مروری بر ساختار بیضه و مجاری آن

بیضه که با نام های دیگری هم شناخته می شود و در اصل غده جنسی مردانه و بخشی از آلت تناسلی است و دو وظیفه مهم دارد:

  1. ساخت و تولید اسپرم (مهم ترین بخش از باروری مردان)
  2. ترشح هورمون‌های درون‌ریز مانند تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و اندرستن دیون

به نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، علت ورم بیضه هرچیزی که باشد، احتمال زیادی دارد که این دو وظیفه مهم بیضه را تحت تاثیر قرار دهد.

مجاری و ساختمان بیضه مردان

بیضه‌ها، یا همان غدد جنسی مردانه بیضی‌شکل هستند و اندازه آنها به اندازه یک حبه انگور بزرگ می رسد و آن چیزی که شما می بینید در حقیقت کیسه بیضه (اسکروتوم) است که بیضه داخل آن قرار دارد.

بیضه و کیسه آن در پشت آلت تناسلی مردان قرار دارند و از طریق طناب نازکی به نام طناب اسپرماتیک یا طناب منوی به حفره لگنی و بدن متصل می‌شوند.

بیضه لوله‌های پیچ‌خوردهای دارد که وظیفه آنها اسپرم سازی است و به آنها لوله اسپرم ساز می گویند. اسپرم ها پس از ساخت داخل لوله اپیدیدیم می شوند که هلالی است و پشت بیضه ها قرار دارد.

اندازه گیری بیضه برای دانستن علت ورم بیضه

اندازه گیری بیضه برای دانستن علت ورم بیضه

خیلی از مردان ممکن است بخواهند این سوال را بپرسند که “بیضه بزرگ خوبه یا کوچک؟” برای پاسخ به این پرسش از دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، کمک می گیریم.

اندازه بیضه یا تستیکول تاثیر زیادی بر سلامت آن ندارد هرچند که به گفته دکتر نامداری ممکن است در بیضه “خیلی کوچک”، اسپرم سازی کمتری انجام شود یا احتمال ناباروری بیشتر باشد.

متوسط درازای یک کیسه بیضه نرمال بین 4.5 تا 5.5 سانتی‌متر و پهنای آن از 2.1 تا 3.5 سانتی‌متر است و اگر بیضه ای درازای کمتر از 3.5 سانتی متر داشته باشد، در دسته بیضه های کوچک قرار می گیرد.

می توان گفت ابعاد یک کیسه بیضه طبیعی اسپرم ساز، ۴×۳×۲ سانتی‌متر است. البته قرار نیست هر دو بیضه رشد و اندازه یکسانی داشته باشند و ممکن است یکی از آن‌ها کمی بزرگتر و درازتر از دیگری باشد.

اندازه طبیعی بیضه چند میلیمتر است؟

اندازه طبیعی بیضه در سنین مختلف متفاوت است و حتی تغییرات دما هم بر آن موثر است اما به قول دکتر فرشاد نامداری می توان اندازه بیضه را بطور تقریبی بصورت زیر بیان کرد:

سن قطر بیضه
کودکان دو الی ۴ سال 0.4±1.2
کودکان ۴ الی ۶ سال 0.6±1.5
کودکان ۶ الی ۸ سال 0.3±1.8
کودکان ۸ الی ۱۰ سال 0.5±2
نوجوان ۱۴ الی ۱۶ سال 1±4.1
نوجوانان ۱۶ الی ۱۸سال 0.5±5
جوانان ۱۸ الی ۲۰ سال 0.3±5
جوانان ۲۰ الی ۲۵ سال 0.7±5.1

بزرگ و کوچک بودن بیضه ها نشانه چیست؟

در بیشتر مردان بعلت همین تفاوت در رشد و اندازه، یکی از بیضه‌ها کمی پایینتر از دیگری قرار می گیرد و این موضوع نه نقص است و نه بیماری و به هیچ مداخله درمانی هم احتیاج ندارد.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، عنوان می کنند که در ۸۵٪ از مردان، بیضه راست پایین‌تر از بیضه چپ قرار دارد و بیضه چپ آویزان تر است.

اندازه کیسه بیضه‌ها کم یا زیاد می شود که این قابلیت طبیعی برای محافظت از بیضه است. بیضه برای فعالیت خود نیاز به دمای 34 درجه دارد و با تغییر دمای محیط، اندازه بیضه هم تغییر می کند.

هوای محیط اگر سرد شود، کیسه بیضه‌ها جمع می‌شود تا بتواند گرمای مورد نیاز خود را از دیگر اندام‌ها بگیرد و در هوای گرم کیسه بیضه‌ها بزرگتر می‌شود. اکنون شما می دانید شل شدن بیضه ها نشانه چیست؟

بهتر است دقت کنید که تغییرات دما، علت ورم بیضه مردان نیست و فقط در اندازه فیزیکی کیسه بیضه، نقش دارد و این تغییر اندازه برعکس تورم بیضه، نیازی به درمان ندارد.

بیضه بزرگ بهتره یا کوچک و آیا ارتباطی با علت ورم بیضه دارد؟

در این رابطه تحقیقاتی در سر تا سر دنیا انجام شده که با توجه به نتایج نمی توان بین اندازه بیضه و سلامت بیضه ارتباط مستقیمی برقرار کرد اما بعضی از نتایج نشان می دهند که:

  1. بیضه های بزرگ: تولید اسپرم بیشتر، سطح تستوسترون بالاتر و پرخاشگری بیشتر!
  2. بیضه های کوچکتر: منبع مورد اعتماد تری برای تولید اسپرم هستند و نیاز به سطح تستوسترون کمتری دارند و از نظر رفتاری، مردان با بیضه کوچک تر تمایل بیشتری به پدر شدن دارند.

بیماری های بیضه + علت ورم بیضه

برای شناسایی علت ورم بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص علت ورم بیضه نیاز است توسط بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی برای آقایان در تهران یا شهرستان معاینه و ویزیت شوید.

دکتر متخصص داخلی با ادامه تحصیل در شاخه اورولوژی، به مرحله فوق تخصص اورولوژی دست پیدا می کند و مهارت تخصصی در رابطه‌ با بیماری های سیستم ادراری، تناسلی، ناباروری و… دارد.

  1. سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه‌ها، حالب‌ها
  2. دستگاه تناسلی آقایان شامل بیضه‌ ها، آلت تناسلی، کیسه بیضه و پروستات و…

علت مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی برای آقایان در تهران یا شهرستان

برای درمان انواع بیماری‌ های مربوط به سیستم ادراری یا مشکلات دستگاه تناسلی آقایان مانند شناسایی علت ورم بیضه در آقایان، باید تحت نظر یک متخصص اورولوزی قرار گرفت.

در موارد بیماری‌ هایی چون سنگ کلیه، سنگ مثانه، سرطان پروستات، بیماری های پروستات، مشکلات ادراری چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان یا انسداد ادراری، یک اورولوژیست به‌ عنوان پزشک اصلی به بیمار کمک می‌ کند.

همچنین در مشکلات مربوط به ناباروری مردان، اختلال نعوظ، مشکلات انزال و… بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی برای آقایان در تهران یا شهرستان درمانگر اصلی است.

بیماری های بیضه + علت ورم بیضه

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، بیماری های بیضه را بصورت زیر بیان می کنند:

  • اپیدیدیمیت: التهاب مجرای اپیدیدیم
  • اورکیت: التهاب بیضه به دنبال یک بیماری عفونی مانند اوریون
  • کیست اپیدیدیمال: مایع اضافی در مجرا تجمع یابد یا رشد غیرطبیعی اپیدیدیم
  • هیدروسل: کیسه اطراف بیضه با مایع پر شود.
  • واریکوسل: زمانی که وریدهای درون کیسه ی بیضه بزرگ شوند.
  • تورشن بیضه ای: بیضه می چرخد و طناب اسپرماتیک پیچ می خورد.
  • هیپوگنادیسم: بیضه به میزان لازم تستوسترون تولید نمی کند.
  • بیضه‌های نزول نکرده: بیماری‌ قبل از تولد است که گاهی در بین نوزادان نارس بوجود می آید و درمان آن جراحی است.
  • سرطان بیضه: وجود یک برآمدگی یا یک توده در بیضه
  • سندرم کلاین فلتر: یک بیماری ژنتیکی که باعث توقف رشد طبیعی بیضه ‌ها می‌شود و سطح هورمون تستوسترون کاهش می‌ یابد.
  • فتق مغبنی: قسمتی از بافت روده و یا چربی، با فشار زیادی توسط کشاله ران به قسمت بالای ران درونی وارد می شود.

هر بیماری یا مشکلی مربوط به بیضه ها می تواند باعث ناباروری مردان شود درنتیجه انتخاب یک اورولوژیست با مهارت و تجربه بالا می تواند بهترین درمان بیضه را شکل دهد.

دکتر فرشاد نامداری و تیم تخصصی او با بیش از هزارها عمل موفق در زمینه ورم بیضه، آب آوردن بیضه، پیچ خوردگی بیضه، پروتز بیضه، جراحی فتق کشاله ران (مغبنی)، جراحی برداشتن بیضه و…. می توانند بهترین همراه درمانی شما باشند.

علت ورم بیضه کدام بیماری ها هستند؟

یکی از مهم ترین موارد در تشخیص علت ورم بیضه این است که شما نسبت به ظاهر و اندازه بیضه خود دقیق باشید و اگر علائم زیر را دیدید توسط یک متخصص اورولوژی معاینه شوید:

  1. احساس یک درد تیز
  2. درد در اطراف کیسه بیضه یا خود بیضه
  3. ورم بیضه ها
  4. قرمزی بیضه
  5. ترشحاتی غیرطبیعی از آلت تناسلی
  6. مشکل در دفع ادرار
  7. درد در کمر یا زیر شکم
  8. احساس درد، تحریک پذیری یا تورم در ناحیه سینه

می بینید که ورم بیضه ها نیز جزو علائم اورژانسی معاینه بیضه توسط متخصص اورولوژیست است. البته برای پیدا کردن بعضی از نشانه ها نیاز است که شما بیضه های خود را معاینه کنید.

علت ورم بیضه کدام بیماری ها هستند؟

بیضه خود را معاینه کنید!

اگر مرتب شکل و اندازه بیضه ها را بررسی کنید، می توانید هر گونه تغییر در آن ها را متوجه شوید. این معاینه را ماهی یک بار انجام دهید و بجز شکل و اندازه، به دنبال برآمدگی ها، توده ها، درد، تورم و هر نوع اختلال دیگر نیز باشید.

مراحل معاینه بیضه در خانه:

  • کیسه ی بیضه باید شل و نرم باشد.
  • چهار انگشت خود را زیر کیسه بیضه و انگشت شست را روی آن قرار دهید.
  • بیضه را به آرامی و با دقت بین انگشتان حرکت دهید.
  • این موارد را در هر دو بیضه بررسی کنید: برآمدگی، تحریک پذیری (تندر)، زخم، بیرون زدگی، تورم یا تغییر اندازه
  • اپیدیدیم را که شبیه به چند گروه از لوله ها است را بررسی و حس کنید.

به توصیه دکتر فرشاد نامداری، هر چه زودتر متوجه تغییرات بیضه شوید و سریع تر به پزشک مراجعه کنید، مشکل شما درمان و دورنمای بهتری خواهد داشت.

انجام تست عفونت بیضه جهت شناسایی علت ورم بیضه

یکی دیگر از راه های شناسایی علت ورم بیضه آزمایش ادرار جهت شناسایی عفونت است همچنین ممکن است اورولوژیست با استفاده از یک سواب از سلول‌ ها و مایعات پیشابراه نمونه برداری کند.

سونوگرافی

سونوگرافی در صورت عدم اطمینان در مورد علت توده یا علت ورم بیضه درخواست می‌ شود و به تمایز دقیق میان توده سفت با توده پر از مایع و سرطانی بودن توده بیضه کمک می‌ کند.

علت ورم بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

ورم بیضه، یکی از بیماری ‌های بیضه است که مربوط به اندام تناسلی مردانه است در این بیماری کیسه بیضه بزرگ و یک یا هر دو بیضه ملتهب می شود.

علت ورم بیضه در بیشتر مواقع التهاب است که می تواند از طریق خون و از بخشی دیگر به بیضه ها برسد یا خود بیضه ها عفونی شوند و می تواند با یا بدون درد باشد.

از نظر دکتر فرشاد نامداری با تجربه بالای هزار جراحی موفق بیضه، وجود درد می تواند کمک کند تا شما سریع تر متوجه تغییرات شوید و به اورولوژیست مراجعه کنید.

علت ورم بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

علائم ورم بیضه کدامند؟

یکی از بیماری هایی که باعث ورم بیضه می شود، ارکیت حاد است که همراه با دردهای ناگهانی و شدیدی است که تا قسمت کشاله ران نیز گسترش می یابد.

قبل از شناسایی علت ورم بیضه باید علائم و نشانه‌های ورم بیضه را بشناسید:

  1. بیضه‌ها متورم و قرمز یا بنفش می‌شوند
  2. ورم بیضه به همراه حس سنگینی در بیضه
  3. تب بالا
  4. تهوع و استفراغ
  5. وجود خون در منی یا ادرار خونی
  6. وجود درد در حین ادرار
  7. وجود درد در زمان رابطه جنسی
  8. احساس بیماری و بدحالی
  9. درد هنگام دفع
  10. درد کشاله ران

علت ورم بیضه در نوزادان

هیدروسل یکی از علت ورم بیضه در نوزادان است به معنی جمع‌شدن مایعی رقیق در اطراف یک یا هر دو بیضه که در نوزادان مادرزادی است و اصولاً مشکل جدی ایجاد نمی‌ کند.

درمان اصلی کنترل تورم است مگر اینکه علائم زیر هم ظاهر شوند که در آن صورت نیاز به جراحی است:

  • وجود ورم تا سن دوسالگی
  • دردناک بودن ورم
  • وخیم شدن ورم
  • تکرار تورم

ورم بیضه در کودکان

ورم بیضه در کودکان

علت ورم بیضه در کودکان اگر مادرزادی نباشد، به آن ورم بیضه ارتباطی می گویند که در آن ارتباطی میان ورم بیضه و حفره شکمی ایجاد می‌شود.

این ورم معمولاً در طول روز بیشتر و در طول شب کم تر می ‌شود. علت ورم بیضه در کودکان جدی تر است و می تواند موارد زیر باشد:

  1. پیچش بیضه
  2. عفونت بیضه
  3. تروما و یا پیش‌زمینه تومورهای بیضه

علت ورم بیضه در مردان بزرگسال

واریکوسل (واریس بیضه)

اگر رگ های موجود در کیسه بیضه به علت هرگونه اختلالی در خونرسانی بزرگ شوند، فرد مبتلا به واریکوسل می شود و به دنبال آن شاهد مواردی چون کاهش تولید و کیفیت اسپرم، ناباروری مردانه و کوچک شدن بیضه ها هم هستیم.

بهترین روش درمان واریکوسل (Varicocele)، یکی از دلایل ناباروری مردان، درد بیضه و تورم بیضه، با توجه به شرایط هر بیمار و توسط یک فوق تخصص اورولوژی مشخص می شود.

به گفته دکتر نامداری، با سال ها تجربه درمان موفق واریکوسل، این بیماری باعث ناباروری مردان می شود اما با انتخاب یک درمان مناسب، می توان حالت باروری را برگرداند.

استاندارد طلایی درمان واریکوسل، جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال است که با توجه به استفاده از میکروسکوپ این روش را بهترین روش درمان واریکوسل قرار می دهد.

بهترین روش درمان واریکوسل

یکی از بهترین روش درمان واریکوسل بصورت قطعی جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری است که از زبان دکتر نامداری یکی از بهترین اورولوژیست ونک تهران آن را می خوانیم:

استاندارد طلایی درمان واریکوسل، جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری یا جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال است.

در این روش با توجه به استفاده از میکروسکوپ اورولوژیست قادر است با دقت بیشتر وریدها را را از وریدهای سالم جدا و آنها را مسدود نماید.

از نظر دکتر فرشاد نامداری، جراح می تواند وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن و منشاء عود واریکوسل در آینده هستند را نیز مسدود کند.

مزایای روش جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری:

  • فیبرهای عضلانی برای درمان صدمه نمی بینند و برشی در آنها ایجاد نمی شود.
  • درد کمتر در این درمان و بهبودی سریعتر نسبت به روش جراحی باز و سنتی واریکوسل
  • کاهش خطر فتق

هیدروسل علت ورم بیضه

بیماری هیدروسل بیشتر به‌صورت مادرزادی و در نوزادان نمایان می‌شود و علت مشاهده آن در مردان بزرگسال می تواند به دلیل ضربه به بیضه یا عفونت باشد.

هیدروسیل می تواند علت ورم بیضه سمت راست و یا ورم بیضه سمت چپ شود که البته در موارد نادری هم هر دو بیضه را درگیر می‌ کند و بیشتر مواقع نیاز به جراحی موسوم به هیدروسلکتومی است.

جراحی هیدروسل و تورم بیضه (هیدروسلکتومی)

عمل جراحی هیدروسل به علت ورم بیضه، توسط بهترین متخصص اورولوژی در تهران یا شهرستان انجام می شود و اصولا نیاز به بستری در بیمارستان ندارد.

  • اورولوژیست برای برداشتن کیسه مایع (هیدروسل) ابتدا برشی در کیسه بیضه یا دیواره تحتانی شکم ایجاد می ‌کند.
  • مایع از اطراف بیضه تخلیه می شود.
  • مسیر بین شکم و کیسه بیضه بسته می شود.
  • اگر درمان هیدروسل با ترمیم فتق مغبنی همراه باشد، اورولوزیست ممکن است کیسه متورم بیضه را خارج کند.

علت ورم بیضه سمت راست و یا ورم بیضه سمت چپ

کیست اپیدیدیم

اسپرماتوسل توده‌ای کوچک و پر از مایع است که در اپیدیدیم رشد می‌کند و معمولاً دردی ندارد، مگر اینکه کیست اپیدیدیم به سایر نقاط فشار وارد کند و همین موضوع علت ورم بیضه شود.

عمل حذف کیست اپیدیدیم تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود. در طی این عمل کیست از طریق یک برش کوچک در کیسه بیضه خارج شده و سپس محل برش با بخیه جذبی بسته می‌شود.

درمان کیست اپیدیدیم

اگر علت ورم بیضه کیست اپیدیدیم در کیسه بیضه باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد و اصولا این کیست‌ ها بی‌ ضرر هستند و علائم دیگری ایجاد نمی‌ کنند.

اما اگر کیست بزرگ‌ تر شود و یا عوارضی چون درد و ناراحتی ایجاد کند، بهتر است به بهترین متخصص اورولوژی مردان مراجعه کنید.

عمل حذف کیست اپیدیدیم از طریق یک برش کوچک در کیسه بیضه انجام و سپس محل برش با بخیه جذبی بسته می‌ شود.

علت ورم بیضه: التهاب اپیدیدیم و بیضه

التهاب اپیدیدیم (Epididymitis) و بیضه موجب درد، تورم و حساس شدن نسبت به لمس بیضه می‌شود. معمولاً این التهاب با عفونت‌هایی از جمله عفونت‌ ادراری، بیماری ‌های جنسی و مقاربتی، اوریون و … ارتباط دارد.

اگر علت ورم بیضه عفونت باشد، پزشک آنتی بیوتیک بصورت داروی خوراکی یا آنتی بیوتیک عضلانی تجویز می کند و یا بیمار برای دریافت آنتی بیوتیک درون وریدی بستری می‌شود.

اگر پزشک احتمال دهد که التهاب اپیدیدیم و بیضه ناشی از بیماری اوریون است، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز نخواهد کرد، زیرا اوریون به وسیله ویروس ایجاد می‌شود.

نکته: این التهاب اثر زیادی بر ناباروری مردان ندارد اما ممکن است باعث کاهش اسپرم شود.

فتق مغبنی

قسمتی از بافت روده و یا چربی، با فشار زیادی  توسط کشاله ران به قسمت بالای ران درونی وارد می شود. فتق ممکن است به صورت ورم بیضه، برآمدگی یا توده در کشاله ران ظاهر شود.

دو روش برای درمان فتق مغبنی وجود دارد:

  1. جراحی باز
  2. جراحی لاپاروسکوپی

بهترین فوق تخصص جراحی فتق و ورم کشاله ران در تهران یا شهرستان این جراحی را با کمترین عارضه انجام می دهد.

کدام روش جراحی فتق و ورم کشاله ران، بهتر است؟

هدف از انجام هر دو روش جراحی به علت ورم بیضه، توسط بهترین فوق تخصص جراحی فتق و ورم کشاله ران در تهران یا شهرستان موارد زیر است:

  1. بازگشت بافت های داخلی شکم به داخل حفره شکمی
  2. ترمیم نقص دیواره شکم
  3. تقویت دیواره شکم توسط مش
  4. قرار دادن مش‌ها و بافت‌ها در محل مناسب

در هر دو روش اورولوژیست به این اهداف می رسد و موفقیت آمیز بودن جراحی وابستگی زیادی به رعایت نکات پس از عمل جراحی دارد.

آمار حاصل از مقالات متعدد علمی نشان می دهد که با توجه به ریسک عود و عوارض جراحی در انجام این جراحی، جراحی باز نسبت به جراحی لاپاروسکوپیک برتری دارد.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان همراه با تیم تخصصی خود و ثبت هزاران جراحی موفق فتق را در کارنامه کاری خود، می توانند مشاور خوبی برای شما باشند.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی با تجربه بیش از ۱۵ سال جراحی های موفق بیضه در این مورد می توانند راهنمای خوبی برای شما باشند.

یکی دیگر از علت ورم بیضه پیچ خوردگی بیضه

این پیچ خوردگی یک عارضه‌ خوش ‌خیم است اما باید به صورت بسیار جدی آن را درمان کنید. پیچ خوردگی بیضه همان پیچ خوردن شدید طناب بیضه و موردی اورژانسی است.

آسیب دائمی به بیضه می‌تواند در عرض چند ساعت پس از پیچ خوردگی بیضه رخ دهد و می تواند باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد و یا منجر به از بین رفتن بیضه شود.

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، اگر مشکوک به پیچ خوردگی بیضه هستید، سریعا توسط یک اورولوژیست معاینه و درمان شوید.

درمان پیچ‌خوردگی بیضه

اگر علت ورم بیضه، پیچ خوردگی بیضه باشد، برای باز کردن پیچش بیضه نیاز به انجام عمل جراحی اورژانسی توسط بهترین فوق تخصص اورولوژی تهران یا شهرستان است.

شاید با جراحی نتوان بیضه آسیب دیده را نجات داد که در اینصورت اورولوژیست بیضه را برمی دارد و طناب بیضه را مسدود می کند.

در صورتی کهبیضه حذف شود بعد از بهبودی و با نظر اورولوژیست می‌توان عمل جراحی دیگری را برای جایگزینی پروتز بیضه انجام داد.

سرطان بیضه

توده‌ها و ورم بیضه خوش‌خیم است اما گاهی وجود توده در یکی از بیضه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از سرطان بیضه باشد. توده‌های سرطان بیضه معمولاً دارای علائم زیر هستند:

  • تورم بیضه اغلب بدون درد
  • حس سنگینی و سفت شدن بیضه
  • از دست دادن حساسیت نسبت به لمس بیضه

برای درمان سرطان بیضه اصولا موارد زیر تجویز می شوند:

  1. شیمی‌درمانی
  2. پرتو درمانی
  3. جراحی برای برداشتن بافت و تومورهای سرطانی از کیسه بیضه

درمان خانگی (علت ورم بیضه هرچه باشد؟!)

درمان خانگی

یک توصیه علمی و مهم از زبان دکتر فرشاد نامداری که سابقه ای طولانی، موفق و طلایی در درمان بیماری های بیضه و ناباروری مردان دارند، برای شما داریم:

برای درمان ورم بیضه حتما به یک اورولوژیست متخصص مراجعه کنید و زمان را با درمان های خانگی از دست ندهید اما در کنار درمان پزشک می توانید با راهکارهای زیر، علائم درد یا ورم بیضه را تسکین دهید:

  1. برای کاهش ورم می توانید از کیسه‌های یخ استفاده کنید البته یخ نباید با پوست تماس مستقیم پیدا کند.
  2. آب درمانی ناحیه تناسلی (سیتزبث) برای التیام درد و تورم
  3. با یک حوله‌ رول کیسه بیضه را توسط به سمت بالا ببرید.
  4. لباس زیر یا شلوارهای تنگ را تا زمان بهبودی، نپوشید.
  5. تا بهبودی کامل، از انجام فعالیت‌های زیاد و بخصوص سنگین پرهیز کنید.

هشدار: در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر منتظر درمان های خانگی نمانید و سریعا با متخصص اورولوژی تماس بگیرید:

  • هر گونه تورم بدون دلیل در بیضه
  • تورم دردناک
  • احساس یک توده در بیضه

سخن پایانی

علت ورم بیضه می تواند بیماری های مختلفی باشد اما در هر حال هشداری است برای معاینه فوری توسط یک فوق تخصص اورولوژی زیرا هر تغییر یا عارضه ای در بیضه می تواند به ناباروری مردان منجر شود.

دکتر فرشاد نامداری که در زمینه ناباروری مردان سابقه ای موفق و طولانی دارند می گویند که هر تاخیری می تواند شما را به صدماتی طولانی و یا حتی جبران ناپذیر دچار کند.

به تغییرات بیضه خود بی اهمیت نباشید و در صورت داشتن درد یا تورم بیضه آن را جدی بگیرید و به دنبال راه های درمانی سنتی و یا خانگی، درمان اصلی را عقب نیندازید.

در این راه تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، می تواند آگاهی های مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند.

منبع: my.clevelandclinic

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358