بهترین روش درمان واریکوسل بصورت قطعی + معجزه درمان واریکوسل

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

بهترین روش درمان واریکوسل (Varicocele)، یکی از دلایل ناباروری مردان، درد بیضه و تورم بیضه، با توجه به شرایط هر بیمار و توسط یک فوق تخصص اورولوژی مشخص می شود.

واریکوسل بیماری شایعی است که با ایجاد اختلال در روند خونرسانی به غدد تناسلی، اثر منفی بر قدرت باروری آقایان دارد و باید هرچه سریعتر درمان شود درنتیجه انتخاب یک پزشک مناسب، اولین و مهم ترین گام درمانی است.

بهترین روش درمان واریکوسل چیست؟ درمان خانگی واریکوسل چگونه است؟ آیا درمان واریکوسل بدون جراحی امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال ها به سراغ دکتر فرشاد نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، می رویم.

ابتدا از دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان خواستیم که این بیماری را با زبانی ساده برای شما خوانندگان عزیز، بیان کنند تا با آگاهی کامل و درکنار راهنمایی های استاد، روش های درمانی را بشناسیم.

واریکوسل (واریس بیضه) چیست ؟

واریکوسل (واریس بیضه) چیست ؟

بهترین درمان واریکوسل بر اساس نوع آن (خفیف، متوسط و شدید) انتخاب می شود. اما این واریس بیضه چیست و چگونه نوع آن مشخص می شود؟

واریکوسل به حالت بزرگ یا گشاد شدن و پیچ خوردن غیرطبیعی سیاهرگ‌های درون کیسه بیضه گفته می شود که آمار شیوع آن به صورت زیر است:

  • زیر 10سال نادر است.
  • در بالغین جوان 15%
  • مردان نابارور 20 تا 40%
  • در مردانی که قبلا بچه دار شده اند به 70% می‌رسد.

به گفته دکتر نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، این بیماری باعث ناباروری مردان می شود اما با انتخاب یک درمان قطعی واریکوسل، می توان آن را اصلاح و حالت باروری را برگرداند.

واریکوسل می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه، درد بیضه، تورم بیضه و کاهش حرکت و تعداد و تغییر شکل ظاهری اسپرم ها شود اما اثری بر کاهش میل جنسی مردان و یا انزال زودرس، ندارد.

برای تشخیص واریکوسل از معاینه با دست در حالت ایستاده و سپس خوابیده استفاده می شود و اگر تشخیص مانند مواردی چون چاقی بیمار، سخت باشد، پزشک درخواست سونوگرافی را می دهد.

علت ورم بیضه چیست؟

ورم بیضه، یکی از بیماری‌های مربوط به اندام تناسلی مردانه است که اصولا همراه با بزرگ‌ شدن کیسه بیضه (محل قرارگیری بیضه ها) اتفاق می افتد.

با توجه به ارتباط مستقیم بیضه با کیسه بیضه، التهاب و ورم کیسه بیضه می تواند به بیضه ها هم منتقل شود درنتیجه هر تغییری در اندازه و شکل و رنگ کیسه های بیضه می تواند مهم باشد.

اصلی ترین علت ورم بیضه عفونت است اما واریکوسل هم می تواند این عارضه را بوجود بیاورد که باید زیر نظر بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان، بهترین روش درمان واریکوسل را انتخاب کرد.

7 دلیل ورم بیضه از زبان بهترین دکتر واریکوسل در تهران

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و عضو هیئت علمی، شایع ترین علت ورم بیضه را موارد زیر می دانند:

  1. واریکوسل
  2. هیدروسل
  3. کیست اپیدیدیم
  4. التهاب اپیدیدیم و بیضه
  5. فتق کشاله ران
  6. پیچ خوردگی بیضه
  7. سرطان بیضه

 

نحوه انجام معاینه برای شناخت بهترین درمان واریکوسل

اگر بیماری با نشانه های ناباروری مردان، درد بیضه، تورم بیضه یا نشانه های مرتبط دیگر به یک اورولوژیست مراجعه کند، حتما توسط پزشک به صورت زیر معاینه می شود.

واریکوسل بیشتر در سمت بیضه چپ، شایع است که دلیل آن آناتومی متفاوت بدن مردان در هر دو طرف است. واریکوسل می تواند در هر دو بیضه و با هم ظاهر شود اما اتفاق نادری است.

دکتر نامداری: «متخصصان اورولوژی ابتدا بیمار، را بصورت ایستاده، مورد بررسی قرار می دهند. پزشک از شما می خواهد هنگام معاینه بیضه ها، “مانور والسالوا” را انجام دهید.»

اورولوژیست ممکن است درخواست آزمایش سونوگرافی کیسه بیضه را بدهد. سونوگرافی، رگ هایی که قطر آن ها از سه میلی متر بیشتر است و در آن خون به سمت اشتباه در حال جریان است را نشان می دهد.

طریقه انجام مانور والسالوا

مانور والسالوا (Valsalva maneuver) به این صورت است که فرد مجرای گلوی خود را ببندد (حبس نفس) و فشار درون شکمی و سینه را از طریق انقباض عضله‌های شکم و عضله‌های تنفسی افزایش دهد.

دکتر فرشاد نامداری تشخیص درست را اولین گام بهترین روش درمان واریکوسل می دانند و در مورد مراحل مانور والسالوا بصورت زیر توضیح می دهند:

  1. در این مانور از شما خواسته می شود تا نفس عمیقی بکشید
  2. نفس خود را نگه دارید
  3. فشار درون شکم را از طریق انقباض عضله‌های شکم و تنفسی افزایش دهید
  4. با درخواست پزشک، عمل بازدم را انجام دهید.

شناخت گرید واریکوسل برای پیدا کردن بهترین روش درمان واریکوسل

شناخت گرید واریکوسل برای پیدا کردن بهترین روش درمان واریکوسل

به عقیده فوق تخصص اورولوژی دکتر نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، برای انتخاب بهترین روش درمان واریکوسل ابتدا باید گرید آن را تشخیص داد.

4 درجه برای این بیماری توسط پزشک تعریف می شود:

1. واریکوسل درجه صفر

  • معمولا در معاینات غربالگری یا بررسی علت ناباروری مردان، شناسایی می شود.
  • اصولا توسط پزشک و هنگام سونوگرافی لگن و قسمت کیسه بیضه ها تشخیص داده می شود.
  • درد و علائمی ندارد یا بسیار خفیف است و بیمار متوجه آن نمی شود.

2. واریکوسل درجه 1

  • یک نوع واریکوسل خفیف و کوچک که نمی‌توان آن را به طور فیزیکی تشخیص داد اما علائم از همین گرید، شروع می شوند.
  • تشخیص آن توسط پزشک صورت می گیرد.
  • پزشک برای تشخیص از بیمار می خواهد تا تمرین تنفسی مانور والسالوا را انجام دهد.

3. واریکوسل درجه 2

  • در این مرحله هم نمی توان واریکوسل را با چشم تشخیص داد اما برای معاینه دیگر به مانور والسالوا نیازی نیست.
  • پزشک می‌تواند بزرگ شدن وریدها را از طریق لمس کردن تشخیص دهد.
  • احتمال بروز عوارض در گرید 2 بیشتر می‌شود مانند درد بیضه و تورم بیضه و نیاز به انتخاب سریع بهترین روش درمان واریکوسل، خواهید داشت.

4. واریکوسل درجه 3

  • این گرید مرحله شدیدی از این عارضه است و وریدهای بزرگ‌شده را می توانید ببینید.
  • کیسه بیضه شبیه به کیسه‌ای پر از کرم به نظر می‌رسد.
  • شدت درد و ناراحتی بیضه در این مرحله زیاد است و یک درمان قطعی واریکوسل را می طلبد.

 

بهترین روش درمان واریکوسل چیست؟

هنگامی که صحبت از بهترین روش های درمانی می شود، عده ای تمایل دارند تا راه های خانگی و یا گیاهی را امتحان کنند اما از آنجایی که دانستیم این عارضه می تواند باعث ناباروری مردان شود، بهترین راه مراجعه به یک اورولوژیست متبحر است.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان عقیده دارند که اعتماد به پزشک می تواند زودتر جلوی عوارض طولانی مدت را بگیرد و ناباروری مردان را درمان کند.

می توان گفت هر چه تشخیص واریکوسل در سن پایین تری باشد، شانس بهبودی و نتیجه گیری بالاتر است. آمارها نشان می دهد تقریبا ۸۰% بیماران کیفیت اسپرم بهتری پیدا می کنند و حداقل ۵۰ % آنان صاحب یک فرزند می گردند.

در ادامه با دکتر نامداری، فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری همراه می شویم و راه های درمانی متداول و نکته های مربوط به هرکدام را بررسی می کنیم.

بهترین روش درمان واریکوسل خفیف با دارو

بهترین روش درمان واریکوسل خفیف با دارو

از نظر دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر واریکوسل در تهران، درمان اصلی واریکوسل یا همان معجزه درمان واریکوسل، واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال است البته درصورتی که عوارض آن را مشاهده کنید. عوارضی چون:

  • ناباروری مردان
  • درد بیضه و تورم بیضه که منظور درد شدید و غیر قابل تحمل بیضه است که به درمان دارویی پاسخ ندهد
  • اتروفی یا کوچک شدن بیضه

ممکن است پزشک متخصص اورولوژی قبل از شروع عوارض جدی و رفتن به گریدهای بالاتر، درمان واریکوسل بدون جراحی یا همان درمان دارویی را به شما پیشنهاد دهد.

داروهای زیر خاصیت آنتی اکسیدان دارند و می توانند روی فعالیت و بهبود تحرک اسپرم ها، موثر باشند:

  1. قرص ونوویتال
  2. کلومنیس سیترات
  3. آمپول HCG
  4. قرص بروموکریپتین
  5. آمپول GNRH
  6. ویتامین C
  7. ویتامین E
  8. پنتوکسی فیلین

جراحی بهترین روش درمان واریکوسل

جراحی واریکوسل به دست متخصصین اورولوژی انجام می شود و در کل روش های زیر وجود دارد:.

شاید بتوان با شیوه هایی چون مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، واریکوسل خفیف بدون عارضه را درمان کرد اما درمان قطعی واریکوسل تنها جراحی است.

دکتر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان در این رابطه می گویند که پزشک متخصص با دیدن شرایط زیر، اقدام به جراحی خواهد کرد:

  • شدت واریکوسل و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) اثر بالایی بر تصمیم گیری پزشک دارد.
  • اگر بیمار با واریکوسل گرید دو یا سه و با ناباروری مردان، مراجعه کند.
  • اگر آزمایش نشان دهد که واریکوسل با اختلال در آزمایش منی همراه است.
  • درد بیضه:درد مبهم و یا شدید که با ایستادن و فعالیت تشدید می یابد.
  • تورم بیضه
  • کاهش سطح هورمون تستوسترون
  • مرد جوانی با واریکوسل قابل مشاهده یا قابل لمس (درجه سه یا دو) که فعلا قصد بچه دارشدن ندارد هم برای پیشگیری از ناباروری، توصیه به عمل می‌شود.

جراحی میکروسرجری واریکوسل

انواع جراحی برای درمان واریکوسل

دکتر فرشاد دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان در مورد روش های جراحی می گویند که سه روش، روتین تر است و بیشتر توسط پزشک متخصص اورولوژی، انجام می شود.

سه روش جراحی واریکوسل با نام واریکوسلکتومی برای این افراد موجود است:

1. بهترین روش درمان واریکوسل با جراحی به روش میکروسکوپی

استاندارد طلایی درمان واریکوسل، جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال است که با توجه به استفاده از میکروسکوپ این روش را بهترین روش درمان واریکوسل قرار می دهد.

میکروسکوپ حین جراحی باعث بزرگنمایی می شود و جراح فوق تخصص اورولوژی یا فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، قادر است با دقت بیشتر وریدها را مسدود نماید.

این جراحی سرپایی بوده و با بی حسی نخاعی یا بیهوشی سبک قابل انجام است و بیمار در روز نخست و چند ساعت پس از جراحی می تواند ترخیص شود.

به گفته دکتر فرشاد نامداری، جراح می تواند وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن و منشاء عود واریکوسل در آینده خواهد بود را نیز مسدود کند.

چرا عمل واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال بهترین درمان واریکوسل؟

این درمان در موارد زیر به خوبی موثرتر و بهتر بودن خود را اثبات می کند:

  • از ایجاد بریدگی در فیبرهای عضلانی برای درمان جلوگیری می شود.
  • درد کمتر در این درمان
  • خطر فتق پس از درمان بطور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

استفاده از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های جراحی ساختارهای با اهمیت را در حین جراحی از آسیب های احتمالی حفظ می کند.

عمل جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال

واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال (microsurgical inguinal varicocelectomy) یک نوع روش درمان ایجاد شکاف برای واریکوسل است که در طول یک ساعت یا بیشتر به صورت سرپایی توسط اورولوژیست بر روی بیمار انجام می‌شود.

در واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال پزشک متخصص با مشاهده تمام ریشه‌های احتمالی بازگشت وریدی به بیضه و از طریق ایجاد یک شکاف کوچک با حداقل درد در بالای کیسه بیضه، درمان را تکمیل می سازد.

این وریدها در جراحی معمولی قابل تشخیص نیستند در حالی که در روش میکروسرجیکال اینگوینال به دلیل بزرگنمایی ۶-۴۴ برابر توسط میکروسکوپ، جراح قادر است آنها را مشاهده کند.

در این روش نیازی به باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم نیست درنتیجه دوره بهبودی فرد بطور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

انتخاب واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال بعنوان بهترین درمان واریکوسل توسط تحقیقات

طبق تحقیقات بزرگی که در رابطه با روش میکروسرجری (microsurgical varicocelectomy)  انجام شد، نتایج زیر در جهت تایید این روش بعنوان روش طلایی درمان واریکوسل، ثبت شد:

  • بزرگنمایی حین جراحی و دسترسی به تمامی وریدهای فرعی
  • جدا کردن وریدها از شریان و عروق لنفاتیک با دقت بیشتر
  • در این روش فقط وریدها مسدود می شوند.
  • وریدهای با سایز کوچک که استعداد واریسی شدن در آینده دارند شناسایی و مسدود می شوند.
  • شانس عود واریکوسل در این روش بسیار کمتر و حدود نیم درصد (یعنی موفقیت 5/99 درصد) می باشد.
  • همچنین بدلیل قابلیت بهتر در تمایز شریان و لنفاتیک و حفظ آنها احتمال آتروفی بیضه بدنبال جراحی و یا ایجاد هیدروسل (آب آوردگی بیضه) بسیار نادر است.

نتایجی که از بهترین درمان واریکوسل، میکروسرجری انتظار می رود

نتایجی که از بهترین درمان واریکوسل، میکروسرجری انتظار می رود

همانطور که گفتیم، واریکوسل باعث ناباروری مردان، درد بیضه، تورم بیضه و مشکلات دیگر در این زمینه می شود که انتظار بر این است پس از درمان، این موارد برطرف شود.

  1. درد بیضه و تورم بیضه: اکثر افراد بعد از عمل میکروسرجری با بهبود قابل توجه درد یا حتی رفع کامل آن مواجه می‌شوند.
  2. ناباروری مردان: طبق آمار تحقیقاتی، این عمل تاثیر قابل توجه بر افزایش تعداد اسپرم و توانایی حرکتی آن دارد و زوج استفاده کننده از این جراحی به احتمال 50 تا 60 درصد بیشتر از سایر زوج‌هایی که این عمل جراحی را انجام نداده‌اند، باردار می‌شوند.

2. روش جراحی واریکوسل با لاپاراسکوپی

در این روش جراح، با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم بیمار و تزریق گاز و عبور دوربین، احشاء داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از ۲۰ برابر مشاهده می کند.

درنتیجه این جراحی با دید مستقیم و بزرگنمائی عالی و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود. یکی از این موارد درمان واریکوسل به روش لاپاراسکوپی است.

به توضیح دکتر نامداری، فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار، سه عدد تروکار باریک در ناف و کناره های آن تعبیه می شود و این عمل بالای یک ساعت انجام می شود.

جراح رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی، مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزاند. البته امروزه با وجود روش هایی چون عمل میکروسرجری، روش لاپاراسکوپی، کمرنگ شده است.

عمل جراحی واریکوسل بصورت باز و سنتی

3. عمل جراحی واریکوسل بصورت باز و سنتی

جراح با برش ۲ سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون می آورد و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته اند را جدا و با نخ گره و قطع می کند.

در این روش ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، باقی بمانند و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند.

اگر این خطا روی دهد، بیضه بعد از عمل کوچک می شود و یا ممکن است رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند.

آمبولیزه کردن پوستی

این روش هم جزو عمل های واریکوسل است که بعلت داشتن عوارض بالا توصیه نمی شود و آن را در دسته بندی قرار ندادیم. آمبولیزه کردن توسط رادیولوژیست مداخله‌ای انجام می‌شود.

در این روش، لوله، بالون‌ها و فنرهایی برای مسدود کردن جریان خون به واریکوسل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکار یک سوراخ بسیار کوچک در کشاله ران یا گردن انجام ایجاد می شود.

این روش اغلب 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و برخی از عوارض آن عبارت‌اند از:

  • واریکوسل باقیمانده یا عود دوباره واریکوسل
  • حرکت فنر از جایی که قرار دارد
  • احتمال عفونت در محل وارد شدن لوله

آیا نتایج درمان بیماری واریکوسل دائمی است؟

درمان واریکوسل معمولاً موجب بهبود شرایط بیمار می‌شود، اما در همه موارد، نتایج آن به صورت دائمی نیست!

واریکوسل ممکن است دوباره بروز کند، به خصوص در صورتی که علت اصلی آن برطرف نشود یا درمان مناسبی با توجه به نوع واریکوسل و عوارض آن انتخاب نشود.

درمانی موثرتر است که توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان یا همان اورولوژیست انجام شود که آگاهی کاملی از عملکرد دستگاه تناسلی دارد.

دکتر فرشاد نامداری با جراحی موفق بیش از یک هزار جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری و درمان های دیگر، می توانند در درمان این بیماری مشاور شما باشند.

درمان گیاهی واریکوسل

شاید تعدادی از بیماران بعلت ترس از عمل به دنبال درمان واریکوسل بدون جراحی باشند. به عقیده دکتر نامداری، بهترین راه مبارزه با ترس با افزایش آگاهی است.

اگر درمان با تصور وجود درمان گیاهی قطعی واریکوسل، با تاخیر انجام شود، ممکن است عوارض جبران ناپذیری را با خود به همراه بیاورد مانند نازایی همیشگی برای مردان.

البته درصورتی که واریکوسل خفیف باشد و عوارض حادی را نشان ندهد می توان درمان واریکوسل با طب سنتی را شروع کرد که در این شرایط هم باید به متخصص این رشته، مراجعه شود.

باورهای غلط درمورد بهترین روش درمان واریکوسل

آیا درمان گیاهی قطعی واریکوسل امکان پذیر است؟ همانطور که گفتیم واریکوسل به علت خرابی رگ ها ایجاد می شود و با شروع عوارض و رفتن به گریدهای بالا، تنها راه جراحی و بستن رگ های خراب است.

عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی چقدر تاثیرگذار است؟ واریکوسل در ناباروری چه تاثیری دارد؟ جواب این پرسش ها نشان می دهد انتخاب بهترین جراح واریکوسل، یعنی زندگی بهتر بدون واریکوسل!

متاسفانه در ایران، باورهای غلطی در مورد روش های درمان واریکوسل بدون جراحی، در میان مردم شایع است که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

درمان واریکوسل با عسل یا خاکشیر

رفع واریکوسل با عسل، خرنوب یا خاکشیر، نمی تواند یک معجزه درمانی واریکوسل بیضه باشد؛ چرا که در واریکوسل خفیف رگ های بیضه آسیب می بینند و چنین درمان های سنتی قادر به حل این مشکل نیست.

درمان واریکوسل با یخ

درمان واریکوسل با یخ

واریکوسل می تواند حرارت زیادی را ایجاد کند که پزشکان توصیه می کنند بیمار از سونا و یا آب خیلی گرم پرهیز کند اما این قضیه ارتباطی به استفاده از یخ ندارد و درمان واریکوسل با یخ کاملا بی نتیجه و دروغین است.

درمان واریکوسل با گانودرما

قارچ گانودرما به عنوان معجزه درمان واریکوسل از طرف افراد غیر متخصص تبلیغ می شود. درحالی که برای استفاده از گانودرما در زمینه ی درمان ناباروری و واریکوسل هیچ سند علمی وجود ندارد.

درمان واریکوسل بیضه با زالو

در قدیم بر این باور بودند که زالو به علت مکش خون وریدی می تواند در درمان واریکوسل موثر باشد. به همین دلیل به نوبت در ۳-۴ جلسه با انداختن زالو روی بیضه، خون وریدی توسط زالو مکیده می شد.

اما امروزه روش درمانی با زالو بعلت رعایت نکات بهداشتی، ایمن نیست و در زمینه درمان واریکوسل هم هیچ نقشی ندارد.

درمان واریکوسل با نخ

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد درمان واریکوسل با طب سنتی، بستن بیضه با نخ است که این روش، یکی از خطرناک ترین کارها برای بیضه است.

در این روش غیرعلمی و ساختگی، به طور کل، خون رسانی به بیضه قطع و بیضه ها کوچک می شوند و در گذر زمان از بین می روند.

عوارض واریکوسل در رابطه زناشویی چیست؟

واریکوسل می تواند بر کیفیت رابطه جنسی هم اثر بگذارد! اگر واریکوسل در گریدهای بالا با بهترین روش درمان واریکوسل، جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری یا درمان های دیگر به تشخیص اورولوژیست درمان نشود، می تواند عوارض جدی را داشته باشد.

به توضیح دکتر فرشاد نامداری رتبه دوم کشوری بورد تخصصی اورولوژی، عوارض جدی واریکوسل بدون درمان موثر، موارد زیر هستند:

  • در صورت عدم دریافت بهترین روش درمان واریکوسل، ممکن است بیضه مبتلا به واریکوسل، کوچک شود (آتروفی بیضه)
  • ناباروری یکی دیگر از عوارضی است که اگر عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه انجام نشود، ممکن است رخ دهد.
  • در بیشتر موارد مردان نابارور مبتلا به واریکوسل، سطح تستوسترون پایینی دارند.
  • کیفیت و تعداد اسپرم ها کمتر می شوند.

نکته: آمار نشان می دهد در صورت ترمیم واریکوسل با بهترین روش درمان واریکوسل یا همان جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری عملکرد بیضه بهبود پیدا می کند.

این عوارض می توانند باعث کاهش کیفیت رابطه زناشویی شوند و اعتماد به نفس مردان را از بین ببرند که در صورت پیدایش چنین عوارضی، بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان می تواند بهترین درمانگر شما باشد.

آیا درمان بیماری واریکوسل منجر به رفع ناباروری مردان می‌شود؟

تا اینجا دریافتیم که بین این بیماری با ناباروری مردان ارتباط دارد، پژوهش ها نشان می دهد که در صورت درمان این بیماری، مردان می توانند قدرت باروری خود را دوباره به دست آورند.

با این حال تجارب و موارد مختلف حاکی از آن است که اگر به درمان واریکوسل توجهی نشود، پس از درمان بیماری واریکوسل هم، فقط در بخشی از مردان، توانایی باروری دوباره باز می گردد.

در صورت تمایل به انجام بهترین روش درمان واریکوسل یا عمل جراحی واریکوسل دو طرفه و یک طرفه، برای محافظت از عملکرد بیضه لازم است با اورولوژیست مشورت شود.

پیشگیری از واریکوسل

شاید بهتر باشد به جای گشتن به دنبال بهترین روش درمان واریکوسل، به دنبال آموزش و یادگیری راه های پیشگیری از آن باشیم البته در این مورد، بیماری مادرزادی واریکوسل را نمی توان درنظر گرفت.

دکتر فرشاد نامداری چند روش را برای پیشگیری در ادامه توصیه می کنند اما باید بدانید هیچ روش پیشگیری قطعی وجود ندارد و این موارد در کنار دارو می توانند از پیشرفت واریکوسل، جلوگیری کنند:

  • درجه حرارت بالا سبب تورم بیشتر سیاهرگ‌ها و پیشروی واریکوسل به گریدهای بالاتر و عود عوارض می شود. پس پرهیز از هوای گرم و حمام داغ و سونا می تواند یک عامل پیشگیری باشد.
  • سبک زندگی سالم و داشتن برنامه غذایی سالم زیر نظر متخصص، می تواند قبل از شروع عوارض، از پیشرفت واریکوسل، جلوگیری کند.
  • هر فعالیتی که فشار داخل شکمی را افزایش دهد، مانند بدنسازی یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند واریکوسل را به سمت گریدهای بالاتر ببرد.
  • در هنگام ورزش های رزمی یا سنگین، از یک محافظ نگه دارنده مخصوص بیضه استفاده کنید.
  • بعضی از مشاغل سرپایی مانند نانوایی و همچنین ایستادن بیش از حد می تواند واریکوسل را تشدید کند.
  • نپوشیدن لباس زیرهای تنگ و چسبان

خلاصه ای از درمان واریکوسل

تصمیم برای انتخاب بهترین درمان واریکوسل، به داشتن علائم در ارتباط با این مشکل و تصمیم فرد برای بچه‌دار شدن و یک مشاور اورولوژیست متبحر در این زمینه، بستگی دارد.

در صورتی که واریکوسل جدی باشد و علائمی چون ناباروری و درد بیضه و تورم بیضه دردناک را بدهد و روش‌های غیر تهاجمی نتواند به تسکین علائم کمک کند، درمان جراحی واریکوسل تنها گزینه است.

در بین روش های جراحی، روش جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال، می تواند بهترین نتایج را از نظر کاهش و توقف علائم تا جلوگیری از عود، برای فرد بیمار داشته باشد.

تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، آماده است تا با تجربه ای طولانی و دستاوردهای طلایی در این زمینه، شما را تا سلامتی کاملف همراهی کنند.

منابع:

urologyhealth.org

my.clevelandclinic.org

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358