بزرگی پروستات در جوانی چه خطراتی دارد؟ (4 توصیه مهم)

بزرگی پروستات در جوانی چه خطراتی دارد؟

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

بزرگی پروستات در جوانی بیماری شایعی نیست اما در بعضی افراد اتفاق می افتد. بزرگ شدن پروستات پس از سن 50 سالگی در بیشتر مردان مشاهده می شود.

‌در حقیقت عوامل زیادی در سلامت و تغییر اندازه پروستات در آقایون نقش دارند  و آمار نشان می دهد این بیماری فقط برای افراد مسن و پیر نیست وجوانان را نیز درگیر می کند.

با پیشرفت علم پزشکی بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان می تواند درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات را با توجه به نوع بیماری و شرایط شما، پیشنهاد دهد.

اما هر درمان می تواند عوارضی را بوجود آورد مخصوصا اگر بیمار جوان باشد! تبحر و تجربه اورولوژیست و آشنایی او با روش های درمانی نوین، در درمان موفق بسیار موثر است.

ما قصد داریم در این مقاله همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان بزرگی پروستات در جوانی، درمان ها و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پروستات و رشد آن + عوامل موثر

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه توضیح می دهند که پسران در بدو تولد، غده پروستات بسیار کوچکی دارند.

با رسیدن به دوران بلوغ و افزایش سطح تستوسترون، رشد پروستات افزایش پیدا می کند و در 20 سالگی اندازه آن دو برابر می‌ شود و تا 40 سالگی رشد آرام و کندی را طی می کند.

آمار نشان می دهد کمتر از 10٪ مردان در 30 سالگی دارای مشکل بزرگی پروستات در جوانی هستند. 50 درصد از مردان تا 60 سالگی درگیر این بیماری می شوند.

بیشتر مردان یعنی چیزی در حدود 90 درصد از مردان تا 85 سالگی به عارضه بزرگ شدن پروستات همراه با عوارضی چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان مبتلا می شوند.

عوامل موثر بر بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی

عوامل موثر بر بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی

دکتر فرشاد نامداری با داشتن سابقه ای بیش از 15 سال در درمان موفق بیماری های پروستات می گویند که علت بزرگ شدن پروستات تاکنون مشخص نیست اما عوامل زیر در ابتلا به آن دخیل هستند:

  • سابقه فامیلی و ژنتیک
  • چاقی و اضافه وزن
  • بعضی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری دیابت
  • عدم فعالیت و کم تحرکی

سن؛ اصلی ترین عامل خطر برای BPH یا بزرگی پروستات است. روند پیری با تغییر در میتوژنز سلولی و هموستاز هورمونی و درصد بیشتر ابتلا به التهاب و بیماری ریز عروقی شرایط مساعد برای BPH فراهم می‌ کند.

شواهد حاصل از تحقیقات نشان می‌ دهد که بزرگی پروستات در جوانی یا میانسالی، می تواند یک بیماری ارثی باشد و بیمار نیاز به درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات دارد.

بزرگی پروستات در جوانی چیست؟

تورم یا التهاب پروستات زمانی رخ می دهد که مایع فراوانی در آن جمع شود یا فرد مبتلا به بیماری دیگر پروستات مانند عفونت یا سرطان باشد.

بزرگی پروستات در جوانی اصولا خودش را با علایم ادراری چون نیاز فوری و سریع به تخلیه ادرار و قطع و وصل شدن ادرار در مردان، نشان می دهد.

پزشک اگر بزرگی پروستات در جوانی را در مراحل اولیه تشخیص ندهد، بیماری مزمن می شود و درمان طولانی مدتی را طلب می‌کند و احتمال عوارض هم بیشتر می شود.

درنتیجه ویزیت توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان که یک متخصص یا فوق تخصص اورولوژی است، اولین گام درمانی بشمار می آید.

در موارد شدید، پروستات ممکن است به مجرای ادرار فشار وارد کند و آن را مسدود کند و باعث احتباس ادرار شود و در این شرایط نیاز به درمان های موثر مانند جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک است.

اندازه طبیعی پروستات + روش اندازه گیری آن

برای تشخیص بزرگی پروستات در جوانی یا میانسالی ابتدا باید اندازه طبیعی پروستات را بدانید. دکتر نامداری در رابطه با اندازه پروستات طبیعی موارد زیر را بیان می کنند:

  • وزن حدود ۲۰ الی ۲۵ گرم
  • حجم حدود ۳۰ سی سی
  • اندازه پروستات نرمال ۴×۲×۳ سانتی ‌متر است.

فرمول محاسبه اندازه پروستات برای تشخیص بزرگی پروستات در جوانی

فرمول محاسبه اندازه پروستات برای تشخیص بزرگی پروستات در جوانی

اندازه پروستات به سه دسته‌ کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شود. البته اورولوژیست ها به جای وزن از حجم پروستات برای تشخیص بزرگی پروستات در جوانی یا میانسالی استفاده می کنند.

به طور کلی، اندازه نرمال پروستات را با ۳ سانتیمتر ارتفاع، ۴ سانتیمتر عرض، ۳ سانتیمتر ضخامت و شکل شاه‌ بلوط توصیف می شود.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، سه روش متداول برای اندازه گیری پروستات را بصورت زیر بیان می کنند:

معاینه از طریق مقعد و راست روده

سونوگرافی پروستات از طریق شکم

سونوگرافی ترنس‌ رکتال از طریق مقعد و راست روده که حجم پروستات را مبتنی بر تعیین ارتفاع (H)، عرض (W) و طول (L) محاسبه می کند:

H × W × L × 0.523

علایم بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان جهت تجویز درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات مانند جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک، ابتدا علایم را بررسی می کند.

بیماری هایی چون پروستاتیت یا سرطان پروستات هم می توانند علایم مشابه نشان دهند که نیاز به آزمایش های تکمیلی برای تشخیص قطعی است.

اما در کل نشانه های شایع بزرگی پروستات در جوانی یا میانسالی بصورت زیر است:

  1. بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار مخصوصا در شب
  2. قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  3. شروع ادرار کردن با ناراحتی
  4. کاهش و تغییر در فشار ادراری
  5. عدم کنترل ادرار

و از علائم خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شب ادراری
  2. نیاز فوری به تخلیه ادرار
  3. بی اختیاری ادرار
  4. ادرار قطره قطره ای
  5. درد مثانه هنگام ادرار
  6. احتباس ادراری یا گیرکردن ادرار

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانی

روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانی

دکتر نامداری از روش های تشخیص بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی موارد زیر را بیان می کنند:

  • توجه به علایم ادراری بیمار چون بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار یا قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  • معاینه: لمس پروستات با انگشت از راه راست روده
  • PSA یا آنتی ژن اختصاصی پروستات: سطح بالای آن در آزمایش خون احتمال سرطان پروستات یا بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی را نشان می دهد.
  • سونوگرافی پروستات.
  • بیوپسی پروستات: اندکی از بافت خارج می شود تا سرطان پروستات بررسی شود.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان با دیدن علایم بزرگی پروستات در جوانی یا میانسالی، همچون قطع و وصل شدن ادرار در مردان و علایم ادراری دیگر، درمان را شروع می کند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات جراحی است البته در مراحل اولیه روش های کم تهاجمی تری چون درمان دارویی و تغییر سبک زندگی به بیمار پیشنهاد می شود.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی با سابقه موفق بیش از 15 سال در درمان بیماری های پروستات در ادامه روش های جراحی را معرفی می کنند:

  1. برای پروستات بالای 50 گرم درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی باز پروستات یا همان جراحی پروستاتکتومی است.
  2. جهت درمان پروستات زیر 50 گرم، درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا همون TURP است که در میان مردم آن را به جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان می شناسند.

سوالات متداول در مورد بزرگی پروستات در جوانی

سوالات متداول در مورد بزرگی پروستات در جوانی

بیماری های مرتبط با پروستات در مردان جوان بعلت لزوم حفظ توان جنسی و بویژه توان انزال از اهمیت بیشتری برخوردار است و بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان به آن توجه ویژه ای نشان می دهد.

در درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات اورولوژیست متبحر و مجرب مراقب عملکردهای جنسی و باروری مردان مبتلا به بزرگی پروستات در جوانی خواهد بود.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه بیش از یکهزار عمل موفق بزرگی پروستات به سوالات متداول زیر پاسخ می دهند:

  1. آیا بزرگی پروستات در جوانی باعث ناتوانی جنسی می شود؟

در کل بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد.

  1. آیا بزرگی پروستات در جوانی باعث بروز سرطان می شود؟

بزرگی پروستات خوش خیم است و منجر به بروز سرطان در آینده نمی شود.

  1. چه بیماری هایی ممکن است با بزرگی پروستات در جوانی اشتباه گرفته شوند؟

تنگی مجرای ادراری، سنگ مثانه، اختلالات عصبی مثانه (مثانه نوروژنیک)، اسپاسم اسفنکتر خروجی مثانه، سرطان مثانه وتنگی گردن مثانه

4 توصیه مهم

بسیاری از درمان های طبیعی کنار درمان های پزشکی می ‌تواند علائم بزرگی پروستات در جوانی را کنترل کنند که این روش ‌ها عبارتند از:

زمان تخلیه ی ادرار:

حتی اگر احساس تخلیه ادرار ندارید، هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید تا هم نیاز فوری ادرار کنترل شود و هم راهی باشد برای کاهش فشار از روی مثانه و پیشابراه

تخلیه به موقع ادرار:

هر وقت نیاز به تخلیه ادرار دارید آن را به تعویق نیندازید که در این صورت استرس اضافی به مثانه و پیشابراه وارد می شود.

نوشیدن آب زیاد:

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک و مثانه را آرام می ‌کند.

ورزش منظم:

ورزش نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می ‌دهد، بلکه باعث کاهش علائم بزرگی پروستات در جوانی می ‌شود. و بهترین ورزش انجام تمرینات کگل است.

سخن پایانی

بیماری های مردانه چون بزرگی پروستات در جوانی و میانسالی می توانند اندازه طبیعی پروستات را تغییر دهند و اصولا نیاز به درمان های پزشکی دارند.

بیماری های پروستات مخصوصا با افزایش سن از بیماری های شایع در میان آقایان است که البته درصد ابتلا به آن زیر سن 40 سالگی، پایین است اما غیرممکن نیست.

دکتر فرشاد نامداری که سالهاست در زمینه التهاب پروستات، درمان بزرگی پروستات و سایر بیماری های مرتبط با آن فعالیت دارند می توانند مشاور شما در درمان باشند.

منبع: urologyhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358