جدیدترین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات در ایران

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) واقعیت یا تبلیغ؟ امروزه شاهد تبلیغات زیادی هستیم که ادعای درمان های قطعی در بیماری های مختلف دارند.

اما آیا بیماری هایی چون بزرگی پروستات هم درمان قطعی دارند؟ آیا درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد؟ برای پاسخ به سراغ دکتر نامداری می رویم.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه درمان موفق بیش از یکهزار مورد پروستات، می توانند مشاور خوبی برای یافتن پاسخ های علمی و کاربردی برای سوالاتی در این مورد باشند.

امروزه شاهد درمان های بسیاری برای پروستات هستیم که از نظر پزشکان متبحر چون دکتر نامداری، اغلب این روش ها با عوارض جانبی و مشکلات احتمالی همراه هستند.

بروز مشکلات پروستات با افزایش سن مانند سفید شدن موها، اجتناب ناپذیر است اما نمی توان به این دلیل دنبال درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات نبود.

آیا درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد؟

برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات راه های زیادی وجودی دارد، که می تواند مصرف دارو و روش های کم تهاجمی جراحی باشد که در ادامه به همراه دکتر نامداری به بررسی موارد درمانی می پردازیم.

یکی از مهم ترین موارد در بررسی راه های درمانی پروستات، توجه به تخصص پزشک معالج است که حتما باید یک اورولوژیست با تخصص کافی در زمینه درمان پروستات باشد.

در ابتدا از زبان دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، بزرگی خوش خیم پروستات را تعریف می کنیم و علائم آن را می شناسیم.

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

پروستات غده کوچک عضلانی در دستگاه تناسلی مردان است که مجرای ادرار را احاطه می کند و بیشتر مایع منی را می سازد و به حرکت مایع منی رو به جلو کمک می کند.

در بسیاری از مردان، پروستات بزرگ شده پیش می آید و در مردان بالای ۵۰ سال شایع تر است که گاهی اوقات منجر به علائم و عوارضی می شود که نیاز به درمان است.

بزرگ شدن پروستات را هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز می نامند و زمانی اتفاق می افتد که سلول های غده پروستات شروع به تکثیر غیرطبیعی می کنند.

سلولهای اضافی موجب تورم غده پروستات و به دنبال آن التهاب پیشابراه می شود و بر روی جریان و حرکت ادرار تاثیر می گذارد و آن را محدود می کند.

BPH با سرطان پروستات متفاوت است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد. البته می تواند علائمی ایجاد کند که برای کیفیت بهتر زندگی، درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات لازم باشد.

اندازه طبیعی پروستات برای تصمیم درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص جراحی پروستات، اندازه طبیعی پروستات ۱۸ تا ۲۰ گرم است و بزرگتر از این اندازه را بزرگی خوش خیم پروستات می نامیم.

عوامل پرخطر برای بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

عوامل پرخطر برای بیماری بزرگی خوش خیم پروستات

از نظر دکتر فرشاد نامداری با سابقه بیش از 15 سال در درمان و جراحی پروستات، مواردی هستند که در بروز پروستات بزرگ شده موثرند که عبارتند از:

  1. افزایش سن: به ندرت علائم بزرگی خوش خیم پروستات در مردان زیر ۴۰ سال ظاهر می شود و پس از 60 سالگی درصد بالایی از مردن مبتلا به این بیماری می شوند.
  2. وراثت: داشتن خویشاوند درجه یک خونی، مانند پدر یا برادر، مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات، به این معنا است که شما هم به این بیماری مبتلا خواهید شد.
  3. بیماری دیابت و امراض قلبی: محققان دریافتند که دیابت، بیماری های قلبی و استفاده از داروهای بتا بلاکر ممکن است احتمال ابتلا به BPH را افزایش دهد.
  4. سبک زندگی: چاقی مفرط خطر بیماری بزرگی خوش خیم پروستات را افزایش می دهد و با ورزش منظم این ریسک کاهش پیدا می کند.

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، سبک زندگی سالم است.

علائمی که نشان می دهند نیاز به درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات است

نشانه های بزرگ شدن پروستات اصولا در ابتدای بیماری بسیار خفیف هستند، اما در صورت عدم درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جدی تر می شوند.

دکتر فرشاد نامداری بعنوان یکی از بهترین پزشکان جراحی پروستات در تهران از علائم شایع موارد زیر را نام می برند:

  1. بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار در طول روز
  2. احساس ناگهانی نیاز به دفع ادرار
  3. تکرر ادرار شبانه به صورتی که بیمار مجبور می شود پس از خواب، چندین مرتبه تا صبح جهت ادرار کردن بیدار شود.
  4. دوشاخه یا چندشاخه شدن ادرار
  5. قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  6. مشکل درتخلیه کامل ادرار یا تخلیه ناقص مثانه
  7. نیاز به زور زدن موقع تخلیه ادرار
  8. احتباس ادراری
  9. چکه کردن و قطره قطره آمدن ادرار در انتهای دفع ادرار
  10. بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  11. جریان ضعیف ادراری
  12. کند شدن یا تاخیر در جریان ادرار
  13. درد در هنگام دفع ادرار
  14. وجود خون در ادرار یا هماچوری

تشخیص هایپرپلازی خوش خیم پروستات

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان تنها با انجام روش های تشخیصی می تواند برای نوع درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، تصمیم بگیرد.

دکتر نامداری فوق تخصص در زمینه بیماری های پروستات، روش های تشخیصی را در کنار تجربه و مهارت پزشک معالج، بسیار مهم می دانند.

معاینه دیجیتال رکتال برای تعیین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

1. معاینه دیجیتال رکتال برای تعیین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

معاینه پروستات یا آزمون دیجیتال رکتوم (DRE: Digital Rectal Exam) زمانی است که یک پزشک انگشت خود را به مقعد بیمار خود وارد می کند تا مستقیم غده پروستات را احساس و معاینه کند.

پزشک اندازه و شکل پروستات را ارزیابی می کند که بطور معمول حدود 2 تا 4 سانتیمتر طول دارد، مثلثی شکل است و باید پزشک احساس نرمی و انعطاف پذیری کند.

2. آزمایشات مربوط به ادرار

  • آزمایش ساده ادرار و آنالیز نمونه‌ای از ادرار برای تشخیص عفونت که می‌تواند علائم مشابهی ایجاد کند
  • آزمایش جریان ادرار (یوروفلومتری) که با ادرار در ظرفی مخصوص قدرت و مقدار جریان ادرار بررسی می شود.
  • تست حجم باقیمانده ادرار بعد از دفع آن که با استفاده از سونوگرافی یا قرار دادن کاتتر در مثانه ارزیابی می شود.
  • ثبت یک دوره ۲۴ ساعته دفع ادرار که ثبت دفعات و مقدار ادرار می تواند به پزشک در تصمیم گیری برای درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، کمک کند.

3. آزمایش خون

  • آزمایش ساده خون برای بررسی مشکلات کلیوی با علائم مشابه.
  • آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA):که وقتی پروستات بزرگ می شود، سطح آن در خون بالا می‌رود. افزایش سطح PSA می‌تواند به دلیل عفونت، جراحی یا سرطان پروستات هم باشد.

4. سونوگرافی ترانس رکتال پروستات برای درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

برای اندازه‌گیری و ارزیابی پروستات، یک کاوشگر اولتراساند در رکتوم شما قرار می گیرد.

با تابش امواج اولتراسونیک به نواحی پروستات و بافت‌های اطراف سبب می‌گردد تصویری به عنوان خروجی بر روی مانیتور ظاهر شود.

این روش تشخیصی از سوزن‌هایی برای نمونه برداری (بیوپسی) از بافت پروستات استفاده می‌کند. بررسی بافت می‌تواند به پزشک در تشخیص یا رد سرطان پروستات کمک کند.

5. مطالعات یورودینامیک و جریان فشار

یک کاتتر از طریق مجرای ادرار به مثانه وارد و آب به آرامی به مثانه‌ تزریق می‌شود. بعد پزشک می‌تواند فشار مثانه را اندازه‌گیری کند.

پزشک از این طریق تعیین می کند که عضلات مثانه شما چقدر خوب کار می‌ کند.

سیستوسکوپی برای خوش تعیین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

6. سیستوسکوپی برای خوش تعیین درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

در روش Cystoscopy ابزاری منعطف و مجهز به منبع نور (سیستوسکوپ) است که در مجرای ادرار قرار می‌گیرد و به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه‌ را ببیند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، درمان های زیر را برای پروستات معمول می دانند:

  • اگر بیمار مبتلا به علائم ادراری اولیه باشد، می توان آن را با دارو کنترل کرد مگر اینکه عوارض بیشتر شوند.
  • درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی باز پروستات یا همان جراحی پروستاتکتومی است که برای پروستات بالای ۵۰ گرم انجام می شود.
  • جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا همون TURP که عامه مردم به آن درمان پروستات با لیزر می گویند، برای پروستات زیر ۵۰ گرم کاربرد دارد.
  • بهترین درمان سرطان پروستات، جراحی رادیکال پروستاتکتومی است.

به نظر دکتر فرشاد نامداری، عمل جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان بسیار سخت است و آن را هر متخصصی انجام نمی دهد و از عوارض آن در کل دنیا، ۱۰ درصد عارضه بی اختیاری ادرار است.

البته تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، سال ها است که این عمل را بدون داشتن هیچگونه عارضه ای انجام می دهند.

دارو درمانی هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با دارو درمانی برای علائم خفیف تا متوسط بزرگی پروستات است که به گفته دکتر نامداری در بیشتر مواقع داروهای زیر تجویز می شود:

  • مسدود کننده‌های آلفا: عضلات گردن مثانه و فیبرهای عضلانی در پروستات را شل و ادرار کردن را آسان‌تر می‌کنند.

مانند آلفوزوسین (اوروکساترال)، دوکسازوسین (کاردورا)، تامسولوسین (فلوماکس) و سیلودوسین (راپافلو) که در پروستات نسبتاً کوچک به سرعت عمل می‌کنند.

  • مهارکننده‌های ۵-آلفا ردوکتاز: با جلوگیری از تغییرات هورمونی که باعث رشد پروستات می‌شوند، آن را کوچک می‌کنند.

مانند فیناستراید (پروسکار) و دوتاستراید (آوودارت)

  • درمان دارویی ترکیبی: اورولوژیست ممکن است مصرف همزمان یک مسدودکننده آلفا و یک مهارکننده ۵-آلفا ردوکتاز را تجویز کند.
  • تادالافیل: مطالعات نشان می‌دهد که این دارو، برای درمان اختلال نعوظ می‌تواند بزرگی پروستات را هم درمان کند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP)

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP)

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا به زبان عامیانه جراحی پروستات با لیزر، یکی از درمان های طلایی پروستات است که توسط دکتر نامداری، با درصد بالایی از موفقیت، انجام می شود.

بهترین درمان و درمان طلائی پروستات های زیر ۵۰ گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) یا تراش از داخل مجرا (همان جراحی پروستات با لیزر عامیانه) است.

عمل جراحی آندوسکوپی پروستات عملی است که در آن قسمت هایی از غده پروستات، از طریق آلت تناسلی خارج می شود و نیازی به برش ندارد.

جراح از انتهای آلت تناسلی و از طریق مجرای ادرار، توسط رزکتوسکوپ که شامل یک دوریین چراغ دار است به پروستات دسترسی پیدا می کند.

جراح حلقه سیمی را هدایت می کند و بوسیله آن، بافت اضافی را تکه تکه می نماید. تکه های بافت توسط مایعی که به مجرا وارد می شود به داخل مثانه منتقل و سپس در پایان عمل، شستشو و تخلیه می شوند.

به نظر دکتر نامداری، این عمل که آن را با نام عامیانه جراحی پروستات با لیزر نیز معرفی می کنند، یکی از روش های درمانی استاندارد برای بیماری بزرگی خوش خیم پروستات است.

سندرم TURP در درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

درست است که روش آندوسکوپیک پروستات را بهترین درمان پروستات می دانند اما اگر به درستی و توسط متخصصی باتجربه و متبحر انجام نشود، ممکن است باعث عوارض جدی شود.

سندرم تورپ یا سندرم تور، عارضه ای غیر معمول، اما جدی است. در حین جراحی لیزر پروستات یا همان جراحی آندوسکوپیک پروستات، از یک مایع استریل استفاده می شود.

اگر بدن بیش از حد این مایع را جذب کند، سطح سدیم خون به شدت سقوط می کند و می تواند حطرات جدی را برای بیمار بوجود بیاورد.

البته مطالعات نشان می دهد که کمتر از 2 بیمار در هزار، به این نوع عوارض جدی پس از عمل جراحی TURP مبتلا می شوند که همین مقدار کم را هم می توانید با انتخاب بهترین پزشک، به صفر برسانید.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان و تیم تخصصی او می توانند در زمینه درمان قطعی پروستات شما را با بیش از 15 سال سابقه موفق، همراهی کنند.

برش پروستات از مجرای ادرار (TUIP)

در این جراحی، به جای جدا کردن بخش های اضافی پروستات، پزشک بریدگی های کوچکی در پروستات به وجود می ‌آورد که فشار را از روی مجرای ادرار بر می ‌دارند و ادرار کردن آسان می ‌شود.

بیماران در همان روز عمل از بیمارستان مرخص می‌ شوند و برای یک تا دو روز باید کاتتر وصل کنند.

عمل جراحی پروستات باز (پروستاتکتومی)

جراحی سنتی یا باز، درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات است وقتی نمی توان جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را انجام داد. جراحی باز با ایجاد برش در زیر شکم انجام می‌ شود.

اورولوژیست با دسترسی مستقیم به پروستات، بخش‌های اضافه را جدا می کند و جراحی باز پروستات در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. پروستات بیمار بسیار بزرگ باشد
  2. مشکل مثانه حاد باشد
  3. سنگ مثانه ایجاد شده باشد
  4. مجرای ادراری خیلی باریک باشد.
  5. بیمار مشکل مادرزادی در مجاری ادراری داشته باشد.

این نوع عمل جراحی با بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می ‌شود و دوران بهبود بیمار بین چند هفته تا چند ماه طول می ‌کشد و عوارض بیشتری دارد که حتما باید توسط یک اورولوژیست متبحر انجام شود.

تمرینات کگل کمک برای درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

تمرینات کگل کمک برای درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

عضلاتی که در ماهیچه ران وجود دارند، سبب قرارگیری درست مثانه، روده بزرگ و روده کوچک می شوند که تقویت آنها یعنی جلوگیری از مشکلاتی چون بی اختیاری ادراری.

از نظر دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای طولانی در درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، تمرینات کگل در عین سادگی هم در خانم ها و هم در آقایان تاثیر کمک درمانی بسیار مثبتی دارند.

برای انجام تمرینات کگل در زمان خالی بودن مثانه بنشینید یا دراز بکشید و عضلات کف لگن خود را منقبض کنید و هشت ثانیه در همان حال نگه دارید و سپس عضلات را آزاد کنید.

تا ده شماره در حالت استراحت بمانید و بعد دوباره حرکت را تکرار کنید. تمرینات کگل برای پروستات را سه مرتبه در روز انجام دهید تا شاهد نتایج آن باشید.

فواید تمرینات کگل

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، تمرینات کگل در موارد زیر می توانند بعنوان کمک درمان خوبی تجویز شوند:

  • افزایش جریان خون به اندام جنسی مردانه و عملکرد صحیح آن
  • جلوگیری از بی اختیاری ادرار
  • کمک به جلوگیری از بی اختیاری مدفوع
  • افزایش نعوذ مردان
  • کنترل کردن انزال زودرس

سخن پایانی

امروزه یکی از بیماری های شایع در میان آقایان بیماری پروستات است درنتیجه افراد زیادی به دنبال درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

بزرگی پروستات اگر به خوبی درمان نشود می تواند عوارض زیادی را برای بیمار ایجاد کند پس یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام های درمانی انتخاب پزشکی مناسب است.

دکتر فرشاد نامداری بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی برای آقایان سالهاست در زمینه التهاب پروستات، درمان بزرگی پروستات و سایر بیماری های مرتبط با آن فعالیت دارند.

شما هم اگر درگیر مشکلات پروستات هستید، می توانید از دکتر نامداری و تیم تخصصی ایشان برای رسیدن به بهترین درمان پروستات، راهنمایی و مشاوره بگیرید.

منبع: urologyhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358