آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ 8 ویژگی بهترین دکتر واریکوسل در تهران

آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ 8 ویژگی بهترین دکتر واریکوسل در تهران

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ اگر واریکوسل عمل نشود چه اتفاقی می افتد؟ آیا عمل واریکوسل باعث عقیم شدن می شود؟ چه چیزهایی برای واریکوسل ضرر دارد؟

واریکوسل یا همان واریس بیضه یک بیماری مردانه شایع است که درصورت بروز، نیاز به تشخیص، تعیین درجه واریکوسل و درمان توسط اورولوژیست دارد.

بیماری واریکوسل مجموعه ای از عروق خونی در کیسه بیضه و اطراف بیضه است که از حالت عادی بزرگ تر می شوند و در گریدهای بالای واریکوسل، عوارض جدی را بوجود می آورند.

عده بسیاری از مردان پس از ابتلا به واریکوسل، دچار ترس از عمل واریکوسل هستند و نگرانند که آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ و عوارض عمل واریکوسل چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان این نگرانی بیماران “آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟” را بررسی کنیم.

واریکوسل یا واریس بیضه چیست و چه علایمی دارد؟

رگ ها در بدن نقش شبکه ی خون رسانی را دارند. رگ هایی که در زیر پوست هستند سیاهرگ ورگ هایی که دارای نبض هستند سرخرگ نام دارند.

سرخرگها خون تمیز را به اندام ها و شش منتقل می کنند و سیاهرگ ها و ظیفه ی انتقال خون کثیف را از سلولها به قلب برعهده دارند.

در کیسه بیضه نیز سیاهرگ هایی برای انجام این چرخه خونی هستند و برای حرکت مناسب خون در جهت درست، دریچه هایی در این رگ ها وجود دارد.

اگر در اختلالی در عملکرد این دریچه ها ایجاد شود، بعلت نیروی گرانش، خون در کیسه‌ بیضه ها جمع می شود و بیماری واریکوسل یا واریس بیضه رخ می دهد.

علائم بیماری واریکوسل چیست؟

علائم بیماری واریکوسل چیست؟

قبل از اینکه بدانیم آیا جراحی واریکوسل خطرناک است یا خیر باید بتوان این بیماری را به درستی تشخیص داد که در ادامه همراه با دکتر نامداری علایم واریکوسل را بیان می کنیم:

  1. وجود یا احساس بر آمدگی در یک یا هر دو بیضه که نیاز به عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه دارد هرچند در 80 درصد موارد واریکوسل در کیسه بیضه چپ رخ می دهد.
  2. ورم بیضه چپ یا راست و افرایش حجم کیسه‌ بیضه
  3. بزرگ شدن و یا پیچ خوردن سیاهرگ ها‌ در کیسه‌ بیضه با ظاهری شبیه به یک کیسه‌‌ پر از کرم
  4. وجود دردی که با دراز کشیدن روی کمر بهبود پیدا می کند.
  5. درد اسکروتوم (با گرفتگی بیضه‌ها شروع و به یک درد تیز تبدیل می شود.)

اگر بیماری واریکوسل در گریدهای بالا برای بیمار عارضه جدی ایجاد کند، نیاز به بهترین روش درمان واریکوسل یا همان جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری است.

اگر واریکوسل عمل نشود چه اتفاقی می افتد؟

از نظر دکتر نامداری رتبه دوم کشوری بورد تخصصی اورولوژی شاید مهم تر از اینکه بدانید آیا جراحی واریکوسل خطرناک است یا خیر باید بپرسید اگر واریکوسل عمل نشود چه اتفاقی می افتد؟!

آتروفی بیضه

واریس بیضه می ‌تواند فرد مبتلا را به آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه) مبتلا کند. اگر به علت عدم درمان واریکوسل این عارضه طولانی شود حتی پس از انجام بهترین روش درمان واریکوسل، این عارضه باقی می ماند!

شاید در پاسخ به سوال آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ چند عوارض شایع جراحی واریکوسل را بتوان نام برد اما عوارض عدم درمان گاهی بسیار جدی تر است.

ناباروری | آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟

عدم درمان واریکوسل بیضه، باعث افزایش دما می شود. این افزایش دما بر روی تعداد، میزان تحرک و کیفیت کلی اسپرم ها تاثیر منفی می گذارد.

کاهش تعداد، تحرک و کیفیت اسپرم در مردان مساوی است با ناباروری مردان که البته همه مردان مبتلا به واریکوسل دچار ناباروری نمی شوند!

همچنین واریکوسل با جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری و جراحی های دیگر قابل درمان است که با درمان مناسب، اغلب باروری برمی گردد.

کاهش سطح تستوسترون

کاهش سطح تستوسترون

واریکوسلی که توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران و شهرستان درمان نشود، می تواند منجر به اختلال در عملکرد سلول‌های لیدیگ و درنتیجه کاهش سطح هورمون مردانه تستوسترون شود.

در تحقیقی سطح هورمون تستوسترون افراد مبتلا به واریکوسل بررسی شد و سپس عمل جراحی واریکوسل یا واریکوسلکتومی بر روی این افراد انجام و نتیجه زیر گزارش شد:

79 مرد نابارور با واریکوسل، سه تا شش ماه پس از انجام عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه، از نظر سطح تستوسترون بررسی شدند که افزایش سطح معناداری بدست آمد.

علل افزایش خطر واریکوسل کدامند؟

از نظر دکتر فرشاد نامداری عضو هیئت علمی دانشگاه، شناخت علت های افزایش ریسک ابتلا به واریکوسل می تواند در امر پیشگیری موثر باشد.

جلوگیری از بروز واریکوسل البته در صورت امکان، نیاز شما را از انجام جراحی و نگران بودن در مورد پرسش هایی چون آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ برطرف می سازد!

علت واریکوسل چیست؟ در مورد علت واریکوسل، اطلاعات زیادی وجود ندارد اما می ‌توان سبک زندگی افراد را در افزایش ریسک ابتلا موثر دانست.

منظور از سبک زندگی، مواردی چون میزان فعالیت بدنی، شغل، برنامه غذایی، مصرف دخانیات، نوشیدنی‌ های الکلی و… است و دیگر عوامل عبارت‌اند از:

  • مردان در سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی مستعد ابتلا به واریکوسل هستند.
  • افرادی که مبتلا به سرطان کلیه هستند.
  • اگر بر اثر ورزشف حادثه، تصادف و… به بیضه فرد آسیب وارد شود.
  • آسیب به کیسه‌ بیضه.
  • عفونت ادراری و فشار کم ادرار می‌ تواند باعث ابتلا به واریکوسل شود.
  • تنگی مجرا ادراری
  • ابتلا به مشکلات و بیماری های پروستات

بهترین روش درمان واریکوسل| آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟

بهترین روش درمان واریکوسل: آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟

حال می رسیم به پرسش اصلی آیا جراحی واریکوسل خطرناک است یا خیر که در مرحله اول همراه با دکتر نامداری روش های درمانی واریکوسل را بررسی می کنیم.

اگر بیمار درد دارد یا دچار عوارض واریکوسل چون آتروفی بیضه شود یا توانایی باروری مردان مبتلا کاهش پیدا کند، ممکن است لازم باشد یکی از چندین درمان زیر انجام شود:

  1. روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک یا جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری (عود کمتر از 1 تا 2 درصد)
  2. جراحی اینگوینال بدون میکروسکوپ (عود 9 تا 16 درصد و هیدروسل 3 تا 39 درصد)
  3. روش جراحی رتروپریتوان (عود 11تا15 درصد و هیدروسل 7 درصد)
  4. جراحی واریکوسل با لاپاروسکوپ (هیدروسل 5 تا 8 درصد و عود 2 درصد)
  5. روش جراحی آمبولیزاسیون (عود 4 تا 11 درصد)

جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری

واریکوسلکتومی ساب اینگوینال میکروسکوپی بهترین روش درمان واریکوسل است که در طول یک ساعت یا بیشتر به صورت سرپایی توسط اورولوژیست انجام می‌ شود.

از طریق میکروسکوپ امکان مشاهده تمام ریشه‌ های احتمالی بازگشت وریدی به بیضه و تکمیل درمان از طریق ایجاد یک شکاف کوچک با حداقل درد در بالای کیسه بیضه وجود دارد.

آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ در این روش باید بگوییم بعلت بزرگنمایی بالا و عدم باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم کمترین میزان خطر و عوارض وجود دارد.

جراحی اینگوینال یا جراحی باز واریکوسل

در این عمل جراحی واریکوسل دو طرفه  یا یک طرفه بهترین دکتر واریکوسل در تهران و شهرستان با یک برش در محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال، طناب بیضه را بیرون می آورد.

سپس رگهای وریدی خراب که اغلب کلفت و برجسته هستند را جدا و با نخ گره و قطع می کند اما ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، باقی بمانند.

در این روش در پاسخ به سوال آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ باید بگوییم عوارضی چون عود مجدد واریس بیضه، آتروفی و یا هیدروسل وجود دارد.

جراحی رتروپریتوان

مانند روش جراحی اینگوینال با برشی بالاتر انجام می شود.

جراحی واریکوسل با لاپاروسکوپ | آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟

در این روش اورولوژیست سوزن مخصوص یا تروکار را بسته به نوع عمل و محل عمل داخل شکم می کند و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می‌ شود.

روش جراحی آمبولیزاسیون

در این روش به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر از طریق وریدهای کنار ران از طریق پوست به داخل وریدها انتقال پیدا می کند.

در پاسخ به سوال آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ در این روش باید بگوییم زیاد پیشنهاد نمی شود و عوارض بالایی دارد.

آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ عوارض جراحی واریکوسل

آیا جراحی واریکوسل خطرناک است؟ عوارض جراحی واریکوسل

هر جراحی هرچند کوچک، می تواند عوارضی ایجاد کند که دکتر نامداری موارد زیر را جزو شایع ترین عوارض جراحی واریکوسل می دانند:

هیدروسل: ممکن است جهت از بین بردن هیدروسل به یک عمل جراحی دیگر نیاز باشد. احتمال بروز این عارضه در جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری کاهش می یابد.

آسیب به شریان: ممکن است در حین جراحی واریکوسل، یک شریان آسیب بیند. شریانی که در جراحی واریکوسل بیشترین احتمال آسیب را دارد شریان بیضه ای است.

این آسیب می تواند به صدمه دیدن بیضه منجر شود که در ۱۲ تا ۲۴ درصد مواقع در عمل های جراحی باز اتفاق می افتد و استفاده از میکروسکوپ، این عارضه را کاهش می دهد.

دکتر فرشاد نامداری با تجربه ای بالغ بر یکهزار جراحی موفق واریکوسل همراه با تیم تخصصی خود می توانند بهترین درمان را با کمترین عوارض برای شما انجام دهند.

سخن پایانی

اکنون می دانیم آیا جراحی واریکوسل خطرناک است یا خیر و گاهی عوارض جراحی بسیار کمتر از عوارض عدم درمان واریکوسل است.

اگر واریکوسل درمان نشود ممکن است عوارضی طولانی مدت چون ناباروری مردان را ایجاد کند پس بهترین اقدام مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی در تهران است.

در بین روش های عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه، جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری، می تواند بهترین نتایج را از نظر کاهش و توقف علائم، برای فرد بیمار داشته باشد.

تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، آماده است تا با تجربه ای طولانی و دستاوردهای طلایی در این زمینه، شما را تا سلامتی کامل، همراهی کنند.

منبع urologyhealth

 

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358