بهترین راه دفع سنگ کلیه (درمان + عوارض)

بهترین راه دفع سنگ کلیه

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

بهترین راه دفع سنگ کلیه با توجه به نوع، اندازه، تعداد سنگ و شرایط بیمار توسط بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان، انتخاب می شود.

سنگ کلیه می تواند در هر دو جنسیت مرد و زن و در یک یا هردو کلیه با علامت درد کلیه سمت راست یا چپ ایجاد شود و در افرادی که کلیه سنگ ساز دارند و در سن بین 30 تا 60 سالگی، شایع تر است.

بیماری سنگ کلیه که در اصطلاح پزشکی نفرولیتیاز نام دارد، یک ناراحتی شایع دستگاه ادراری است و آمار آن میان مردان و زنان به ترتیب بصورت 15% و 10% است است.

اگر حرکت سنگ کلیه با درد شدید همراه شود (رنال کولیک یا در زبان عامیانه قولنج کلیه) نیاز به مداخلات پزشکی دارد زیرا اگر سنگ به هر دلیلی دفع نشود، می تواند باعث انسداد شود.

ما در این مقاله تصمیم داریم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان انواع روش های درمانی سنگ کلیه از جمله جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار را مورد بررسی قرار دهیم.

سنگ کلیه چیست و انواع سنگ کلیه کدامند؟

یکی از مواردی که در تعیین بهترین راه دفع سنگ کلیه نقش دارد، نوع سنگ کلیه است. سنگ‌های کلیه در واقع رسوباتی از جنس مواد معدنی و نمکی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند.

جنس سنگ‌های کلیه معمولا اگزالات کلسیم است و ساختاری تیز و کریستالی دارند و در اندازه های متفاوتی گزارش می شوند در ادامه دکتر نامداری انواع سنگ کلیه را بصورت زیر بیان می کنند:

سنگ کلیه چیست و انواع سنگ کلیه کدامند؟

سنگ‌های کلسیمی

شایع‌ترین نوع سنگ است که در صورت وجود مقدار بیش از اندازه کلیسم در ادرار تشکیل می شود. دکتر نامداری از علل شکل‌گیری این نوع سنگ موارد زیر را بیان می کنند:

  1. هایپرکلسیوری (دفع کلسیم در ادرار 24 ساعته بیش از ۴ میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن)
  2. مصرف بی رویه ویتامین D
  3. پرکاری تیروئید
  4. مصرف کورتون
  5. افزایش دفع اگزالات ادراری
  6. بعضی از سرطان ها
  7. کمبود سیترات در ادرار
  8. ادرار اسیدی
  9. بیماری های کلیوی

بهترین راه دفع سنگ کلیه کلسیمی جراحی سنگ کلیه به روش لیزر یا همان سنگ شکنی درون اندامی است.

سنگ‌های استروویتی

این نوع سنگ از جنس منیزیم آمونیوم فسفات است و در پاسخ به عفونت دستگاه ادراری تشکیل می ‌شوند و در زنان شیوع بیشتری دارند.

سنگ‌ها استروویتی غالباً به ‌سرعت رشد می ‌کنند و بزرگ می ‌شوند و گاهی اوقات کل کلیه را اشغال می‌کنند که در صورت عدم انتخاب بهترین راه دفع سنگ کلیه، می‌ توانند باعث آسیب کلیوی شوند.

سنگ اسید اوریک

از انواع رایج سنگ‌های کلیه که در مردان شایع‌تر است و علت آن ادرار اسیدی است. اسیداوریک در ادرار اسیدی به‌خوبی حل نمی‌ شود و معمولاً به شکل سنگ کلیه رسوب می‌کنند.

دکتر نامداری با فلوشیپ پیوند کلیه و تجربه موفق بیش از یکهزار جراحی سنگ کلیه، از عوامل ایجاد این نوع سنگ موارد زیر را نام می برند:

  • افرادی که آب کافی نمی ‌نوشند.
  • رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی
  • نقرس
  • سابقه فامیلی
  • افرادی که شیمی درمانی می کنند.
  • افراد مبتلا به اسهال مزمن
  • دیابت نوع 2

درد کلیه سمت راست و چپ و سنگ‌های سیستئینی

سنگ‌های سیستئین ناشی از یک اختلال ژنتیکی ارثی به نام سیستینوری است که می‌تواند منجر به تجمع بیش‌ازحد اسیدآمینه سیستین در ادرار شود.

تشکیل این سنگ زمانی رخ می ‌دهد که کلیه‌ ها قادر به بازجذب سیستئین از ادرار نباشند و این اسیدآمینه در ادرار رسوب کند.

علائم سنگ کلیه در مردان و زنان چیست؟

علائم سنگ کلیه در مردان و زنان چیست؟

انتخاب بهترین راه دفع سنگ کلیه زمانی مورد نیاز است که سنگ کلیه برای دفع حرکت کند و بعلت بزرگی یا شکلی که دارد، در حالب یا قسمت های دیگر گیر کند.

جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار، جراحی سنگ کلیه با روش باز و دیگر روش های درمانی سنگ کلیه با نمودار شدن علائم زیر تجویز می شوند:

  1. درد کلیه سمت راست یا چپ که متناوب، خفیف تا شدید و در پهلوها و پایین دنده است و گاهی تا کشاله ران ادامه می یابد.
  2. سوزش ادراری
  3. تغییر رنگ صورتی، قرمز یا قهوه ای ادرار (ادرار خونی)
  4. کدر و بدبو شدن ادرار
  5. تکرر ادرار
  6. قطره قطره آمدن ادرار
  7. تهوع و استفراغ
  8. تب و لرز در صورت عفونت
  9. دفع سنگریزه و شن در ادرار

8 علامت خطرناک سنگ کلیه و نیاز فوری به بهترین راه دفع سنگ کلیه

دکتر فرشاد نامداری با سابقه بالا و موفق در درمان بیماری های کلیوی از جمله سنگ کلیه می گویند در صورت مشاهده علائم زیر حتما نیاز است که توسط بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان ویزیت شوید:

  • تب ۳۸ درجه یا بالاتر
  • احساس خستگی مزمن
  • ادرار کف آلود و بدبو
  • کم شدن شدید حجم ادرار
  • احتباس ادرار یا قطع شدن کامل ادرار
  • کاهش سطح هوشیاری

بهترین درمان و بهترین راه دفع سنگ کلیه

درمان های سنگ کلیه با توجه به نوع و تعداد و اندازه و محل قرارگیری سنگ، متفاوتند اما در حالت کلی درمان های زیر انجام می شود:

  1. دارو و خودمراقبتی برای سنگ های کوچک
  2. سنگ شکنی برون اندامی با شاک ویو
  3. جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار (سنگ شکنی درون اندامی یا TUL)
  4. نفرولیتومی از روی پوست
  5. جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز

بهترین راه دفع سنگ کلیه های کوچک

اگر سنگ کلیه کوچک و در تعداد کم باشد، می توان امید داشت که سنگ کلیه، خود به خود از طریق ادرار دفع شود. احتمال دفع سنگ زیر 4 میلی، حدود ۷۰ درصد است.

سنگ های بالای 4 میلی و یا وجود چندین سنگ حتما نیاز به درمان های جراحی یا سنگ شکنی مانند جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار دارند.

ارولوژیست برای کمک به دفع و کاهش درد کلیه سمت راست یا چپ داروهایی را تجویز می کند که این داروها با شل کردن عضلات مجرای ادراری، دفع سنگ های کوچک را آسانتر می کنند.

اگر پس از چند روز سنگ دفع نشد بهتر است جراحی سنگ کلیه به روش لیزر یا جراحی های دیگر را امتحان کنید زیرا با بزرگتر شدن اندازه سنگ، احتمال عوارض نیز افزایش پیدا می کند.

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز

این روش بهترین راه دفع سنگ کلیه بزرگ یا سیستم های ادراری مشکل دار است که توسط بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان انجام می شود:

قبل از عمل یک جفت جوراب ضدآمبولی به بیمار داده می شود و برای جلوگیری از ایجاد آمبولی یا همان لخته خونی، ممکن است پزشک به بیمار هپارین تزریق کند.

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز در شرایط عادی با بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار قبل از عمل جهت کاهش عفونت، آنتی بیوتیک تزریقی دریافت می کند.

برشی در ناحیه کمر یا در صورت صلاحدید پزشک در ناحیه شکم یا قفسه سینه ایجاد می شود. سپس کلیه هم برش می خورد تا پزشک بتواند سنگ را خارج کند.

سپس ناحیه های برش، با بخیه های قابل جذب، مسدود می شود و برای کنترل ادرار بیمار تا زمان بهبود، کاتتری در مثانه او قرار می گیرد و جراحی تمام می شود.

سنگ شکنی برون اندامی با شاک ویو

جراحی سنگ شکنی برون اندامی بهترین راه دفع سنگ کلیه زیر یک سانت و نیم و در قسمت فوقانی کلیه است البته اگر بیمار با شرایط زیر نباشد:

  1. جنس سنگ سیستیینی، کلسیم اگزالات مونوهیدرات و سنگهای بروشیتی نباشد.
  2. مانعی جلوی عبور سنگ ها نباشد.
  3. بیمار خیلی چاق نباشد.
  4. زنان باردار نباشد (برای زنان باردار بهترین راه دفع سنگ کلیه سنگ شکنی درون اندامی یا TUL است.)
  5. بیمار مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون نباشد.

بهترین راه دفع سنگ کلیه: جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار

طبق توصیه انجمن ارولوژی امریکا (AUA) بهترین راه دفع سنگ کلیه در مورد سنگ های قسمت میانی و تحتانی حالب، روش سنگ شکن درون اندامی یا ‏(TUL)  است.

در این روش ابتدا بیمار بی حسی موضعی دریافت می کند و سپس دسترسی اورولوژیست توسط وسیله ای به نام یورتروسکوپ از مجرای ادرار بیمار به حالب برقرار می شود.

وسیله ای مخصوص از راه یورترسکوپ وارد و با لیزر یا پنوماتیک سنگ خرد می شود و با نظر اورولوژیست، سنگ ها با بسکت یا در صورت تنگی، با یک عدد سوند باریک داخل حالب خارج می شوند.

انجام جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد و شما می توانید در این مورد از دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، مشاوره بگیرید.

جراحی سنگ کلیه به روش بسته PCNL

جراحی سنگ کلیه به روش بسته PCNL

از نظر دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای بیش از 15 سال در درمان انواع سنگ های دستگاه ادراری، روش PCNL بهترین راه دفع سنگ کلیه در سنگ های بزرگ یا با شکل نامنظم است.

در این روش اورولوژیست ابتدا برش کوچکی در کمر بیمار ایجاد می‌ کند و با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس، یک دستگاه کوچک را هدایت و وارد کلیه می‌ کند.

سپس با کمک دستگاه سنگ کلیه را می ‌شکند و قطعات آن را جمع‌آوری و خارج می ‌کند.

عوارض انجام عمل جراحی سنگ کلیه به روش  PCNL

اگر جراحی توسط یک متخصص اورولوژی متبحر و باتجربه انجام شود، عوارض بسیار کم تر می شوند اما در کل عوارض زیر شایع تر است:

  1. عفونت
  2. خونریزی شدید
  3. آسیب به ارگان‌های مجاور
  4. ترشح مداوم مایع از لوله نفروستومی بعلت مسدود شدن حالب
  5. ممکن است سنگ ها به خوبی شکسته نشوند.

سخن پایانی

همانطور که خواندید بهترین راه دفع سنگ کلیه را اورولوژیست نسبت به شرایط بیمار، شکل، نوع، تعداد و محل قرارگیری سنگ تعیین می کند.

در هر نوع روش درمانی بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان و تخصص و مهارت او می تواند تضمینی برای کاهش عوارض عمل جراحی انجام سنگ کلیه و درمانی موفق تر باشد.

برای بیمارانی که کلیه سنگ ساز دارند، چقند، بیماری زمینه ای دارند جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار بهترین گزینه درمانی است.

این روش که به عنوان لیزر سنگ کلیه هم شناخته می شود، توسط تعداد محدودی از فوق تخصصین اورولوژی در سطح کشور که مهارت و تبحر انجام آن را دارند، انجام می شود.

ما می توانیم در این زمینه دکتر نامداری و تیم تخصصی ایشان را که مهارت لازم برای استفاده از دستگاه یورتروسکوپ را دارند، برای درمان سنگ کلیه، به شما معرفی کنیم.

منبع: medicalnewstoday

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358