جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز (به روش لیزر یا TUL)

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز (عوارض + مراقبت ها)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز مگر در مواقع ضروری، بعنوان بهترین درمان سنگ کلیه، انجام نمی شود زیرا این روش سنتی عوارض بالایی دارد.

اما اگر ناچار به انتخاب این روش شدید، فراموش نکنید این تنها مهارت و تجربه پزشک متخصص و تیم تخصصی او است که می تواند درصد این عوارض را کاهش دهد.

اما جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز چیست و در چه مواقعی انجام می شود؟ برای پاسخ به سراغ دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص جراحی سنگ کلیه می رویم.

از نظر دکتر نامداری جراحی های سنتی بعلت تهاجمی بودن نیاز به دقت و تبحر بالای پزشک دارند اما گاهی همین روش پرخطر، بهترین درمان سنگ کلیه شما است.

چرا جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز؟

خیلی ها ممکن است بپرسند با وجود عوارض، چرا پزشک برای درمان سنگ کلیه، روش جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز را انتخاب می کند.

باید بدانید اعتماد به پزشک و البته انتخاب پزشک متخصصی که مهارت و تجربه او باعث این اعتماد می شود، مهم ترین گام موفق درمانی است.

در جراحی باز برای برداشتن سنگ کلیه، پزشک اورولوژیست شکافی در شکم یا پهلوی بیمار ایجاد می کند تا به کلیه برسد و سنگ‌ها را خارج کند.

بجز عوارض، زمان بهبودی بعد از جراحی باز نیز در مقایسه با روش های درمانی دیگر سنگ کلیه، بیشتر است و بیمار مدت زمان بیشتری برای ریکاوری و بازگشت به زندگی عادی، نیاز دارد.

در چه صورت جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز انجام می شود؟

در چه صورت جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز انجام می شود؟

آمار نشان می دهد 9 درصد از افراد در طول زندگی خود دچار سنگ کلیه می شوند که این آمار در مردان و افراد بالای 45 سال، بیشتر است.

این آمار نشان می دهد که شاید شما هم مبتلا به سنگ کلیه شوید و بهتر است آگاهی های خود را در این زمینه برای تصمیم گیری های بهتر، افزایش دهید.

از نظر دکتر نامداری با توجه به عوارض انجام عمل جراحی سنگ کلیه به روش باز، این روش فقط در مورادر زیر توصیه می شود:

  1. سنگ ها اینقدر بزرگ باشند که نتوانند از حالب عبور کنند.
  2. وجود سنگ های بزرگی که علت ایجاد آنها عفونت باشد اند (Staghorn Calculi).
  3. بیمار مبتلا به ناهنجاری در سیستم ادراری مادرزادی باشد.
  4. سایر روش‌های درمانی مانند جراحی سنگ کلیه به روش لیزر نتوانند سنگ را بشکنند یا دفع کنند.
  5. باعث درد کلیه سمت راست یا چپ بیش از حد باشد.
  6. بیمار خون ریزی یا عفونت پیدا کند.
  7. سنگ جریان ادراری را مسدود کند.

سوال هایی که بهتر است از پزشک خود بپرسید

قبل از جراحی حتما سوال هایی برای شما پیش می آید که می توانید آنها را با پزشک خود در میان بگذارید تا آگاهی شما بیشتر و استرس تان از عمل کمتر شود.

  • این جراحی چه عوارض جانبی می تواند ایجاد کند؟
  • احتمال موفقیت جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز برای درمان سنگ کلیه چقدر است؟
  • بعد از جراحی سنگ کلیه چه مدتی نیاز است که در بیمارستان بمانم؟
  • برای تسکین درد بعد از جراحی چه چیزی به من می دهید؟
  • آیا احتمال دارد که نیاز به تکرار جراحی پیدا کنم؟

ما سعی می کنیم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، به این سوال ها، پاسخ دهیم و در شروع از مراحل این شیوه درمانی می گوییم.

مراحل انجام جراحی سنگ کلیه

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز در چند مرحله انجام می شود و قبل از عمل سوابق بیمار ثبت می شود و همچنین یک جفت جوراب‌ ضد آمبولی TED در اختیار بیمار قرار می گیرد.

بجز جوراب برای جلوگیری از ایجاد آمبولی یا همان لخته خونی، ممکن است پزشک برای رقیق شدن خون بیمار به او هپارین تزریق کند.

این روش جراحی سنگ کلیه در شرایط عادی با بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار قبل از عمل آنتی بیوتیک تزریقی دریافت می کند تا احتمال عوارضی چون عفونت کاهش پیدا کند.

برشی در ناحیه کمر یا در صورت صلاحدید پزشک در ناحیه شکم یا قفسه سینه ایجاد می شود. سپس کلیه هم برش می خورد تا پزشک بتواند سنگ را خارج کند.

سپس ناحیه های برش، با بخیه های قابل جذب، مسدود می شود و برای کنترل ادرار بیمار تا زمان بهبود، کاتتری در مثانه او قرار می گیرد و جراحی تمام می شود.

عوارض جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز

عوارض جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز

آیا جراحی باز سنگ کلیه خطرناک است؟ باز هم می گوییم هرچه پزشک معالج شما تبحر و تجربه بیشتری داشته باشد، عوارض انجام عمل جراحی سنگ کلیه، کمتر می شود.

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص جراحی کلیه و تیم تخصصی او با تجربه بیش از ۱۵ سال جراحی سنگ کلیه تا کنون با عوارض پس از عمل مواجه نشده اند و این یعنی تاثیر تجربه و مهارت در درمان.

هر جراحی ممکن است عوارضی را باعث شود که در مورد جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز عوارض زیر ممکن است رخ دهد:

  • خونریزی شدید پس از جراحی
  • عفونت
  • عوارض بیهوشی عمومی
  • افزایش خطر ابتلا به فتق در جای بریدگی
  • در موارد شدید تر آسیب به کلیه و حتی برداشتن آن

مراقبت های پس از جراحی سنگ کلیه

همانطور که گفتیم جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز عوارض بیشتری نسبت به سنگ شکنی درون اندامی یا  TUL و روش های دیگر دارد درنتیجه مراقبت بعد عمل بیشتری می خواهد.

  • بعد از عمل تا ۳ ساعت آب ننوشید.
  • دردی متوسط که با مسکن (مسکن‌های ساده مانند پاراستامول) رفع شود، طبیعی است.
  • ادرار خونی تا مدتی طبیعی است اما اگر بیشتر شد به پزشک اطلاع دهید.
  • ممکن است لازم باشد که هفت روز در بیمارستان بمانید
  • حتما در روزهای بعد مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • دوره های مصرف آنتی بیوتیک خود را طبق تجویز پزشک کامل کنید.
  • بیشتر افراد می‌توانند پس از دو تا سه هفته به محل کار خود برگردند.
  • بهبودی کامل حدود چهار تا شش هفته طول می کشد.
  • تا بهبودی کامل اجسام سنگین بلند نکنید و فعالیت های شدید را انجام ندهید.
  • در صورتی که دچار تب شدید حتما به جراح اورولوژیست خود مراجعه نمایید.
  • تماس کامل با آب مانند شنا کردن و حمام در وان پر از آب تا زمان بهبود کامل زخم جایز نیست.

روش های درمانی دیگر سنگ کلیه

روش های درمانی دیگر سنگ کلیه

به جز جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز روش های درمانی دیگری هم وجود دارند که اورولوژیست با توجه به نوع و اندازه و جنس سنگ، سن و شرایط سلامتی شما، بهترین درمان سنگ کلیه را انتخاب می کند.

1. ESWL:

سنگ شکنی برون اندامی وقتی انجام می شود که سایز سنگ زیر یک سانت و نیم و در قسمت فوقانی کلیه باشد و جنس سنگ سیستیینی، کلسیم اگزالات مونوهیدرات و سنگهای بروشیتی نباشد.

در این روش نباید مانعی جلوی عبور سنگ هایی باشد که با امواج شکسته می شوند و همچنین برای افراد چاق، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون، مناسب نیست.

2. TUL (درمان سنگ کلیه با لیزر یا اندوسکوپیک):

جراحی سنگ کلیه به روش لیزر برای سنگ هایی که در قسمت میانی یا نیمه پایینی حالب باشد، بهترین درمان سنگ کلیه است و می توان آن را برای افراد زیر هم انجام داد:

  • برای خانم باردار و بیمارانی که داروی ضد انعقادی مصرف می کنند
  • بیماری که تک کلیه ای باشد.
  • سنگ بزرگتر از 6 میلی متر باشد.
  • بیمار دچار انسداد ادراری باشد.

جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه از طریق مجرای ادرار را می توانید بدون عارضه و با بهترین نتیجه همراه با تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری، تجربه کنید.

3. جراحی سنگ کلیه به روش بسته PCNL

در روش PCNL اورولوژیست ابتدا برش کوچکی در کمر بیمار ایجاد می‌ کند و با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس، یک دستگاه کوچک را هدایت و وارد کلیه می‌ کند.

سپس با کمک دستگاه سنگ کلیه را می ‌شکند و قطعات آن را جمع‌آوری و خارج می ‌کند و بیشتر در مواردی انجام می شود که سنگ کلیه بیمار بسیار بزرگ باشد و یا شکلی نامنتظم (شاخ گوزنی) داشته باشد.

سخن پایانی

جراحی سنگ کلیه به روش عمل باز در شرایطی مانند بزرگ بودن سنگ و یا مشکلات سلامتی بیمار، بهترین گزینه درمانی سنگ کلیه است و در مقابل فوایدش می توان از عوارض آن چشم پوشی کرد.

شما باید بتوانید در درمان سنگ کلیه یا دیگر بیماری های خود به تجویز و درمان پزشک خود اعتماد کاملی داشته باشید و بدانید بهترین روش درمانی با توجه به شرایط شما انتخاب می شود.

بهترین دکتر برای درمان سنگ کلیه در تهران یا شهرستان فردی است که بتواند بهترین تشخیص و درمان را انجام دهد و این چیزی است که شما با بررسی سوابق یک پزشک می توانید به آن برسید.

ما در درمان سنگ کلیه به همه روش ها، دکتر فرشاد نامداری را توصیه می کنیم. پزشکی که با درمان های موفق خود زندگی دوباره ای به هزاران بیمار بخشیده است.

منبع: healthlinkbc.ca

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358