خطرات و مزایای جراحی پروستات کدام است؟ (انواع روش های درمانی)

خطرات و مزایای جراحی پروستات کدام است

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

خطرات و مزایای جراحی پروستات کدام است؟ چرا نیاز است همه یا بخشی از غده پروستات برداشته شود؟ آیا جراحی پروستات باعث ناباروری می شود؟

بیماری هایی چون پروستات بزرگ شده، التهاب و ورم پروستات، سرطان پروستات و… می توانند عوارض شدیدی را باعث شوند که اورولوژیست عمل جراحی را برای درمان پروستات تجویز کند.

پروستاتکتومی به منظور برداشتن بخشی از غده پروستات یا کل آن انجام می شود. غده پروستات با اندازه تقریبی یک توپ پینگ پونگ، در ناحیه تحتانی شکم مردان و زیر مثانه قرار دارد.

پروستات به خروج مایع منی و اسپرم از طریق مجرای ادرار در زمان ارگاسم کمک می کند و نقش مهمی در تولید مثل دارد. این غده بخشی از مایع منی که باعث حرکت و زنده ماندن اسپرم می شود را تولید می کند.

از طرفی دیگر مجرای ادراری از درون پروستات می‌گذرد و بیماری های پروستات چون بزرگی و التهاب آن می تواند دستگاه ادراری را هم درگیر کند.

در ادامه همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان به بررسی روش های درمانی پروستات و خطرات و مزایای جراحی پروستات می پردازیم.

بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار

بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار

گاهی پروستات درگیر بیماری هایی مانند بزرگی خوش خیم پروستات یا سرطان می شود و به درمان هایی چون جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا جراحی های دیگر نیاز است.

بزرگی، ورم و التهاب پروستات عوارضی را چون قطع و وصل شدن ادرار در مردان ایجاد می کنند و حتی ممکن است به احتباس ادراری منجر شوند و که در این صورت نیاز فوری به درمان است.

فوق تخصص اورولوژی بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان است که با بررسی دقیق و با توجه به آزمایش‌های بیمار بهترین درمان پروستات را انتخاب می کند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان است اما هر جراحی ممکن است همراه با عوارض باشد و ما در ادامه از خطرات و مزایای جراحی پروستات خواهیم گفت.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب یک پزشک متبحر و باتجربه به همراه تیم تخصصی درمانی، می تواند از خیلی عوارض جلوگیری کند

شما می توانید برای داشتن درمانی موفق، از دکتر نامداری با سابقه ای بیش از 15 سال درمان موفق بیماری های پروستات و تیم تخصصی ایشان مشاوره بگیرید.

عمل پروستات چگونه انجام می شود؟ خطرات و مزایای جراحی پروستات

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات و بیماری های دیگر پروستات، جراحی پروستات مانند جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک است که با روش های متعددی انجام می شود.

مشکلاتی مانند بزرگی پروستات در صورت تشدید، باعث قطع و وصل شدن ادرار مردان می شود و هر چند دارو هایی مانند قرص پرازوسین پروستات نتیجه بخش است اما نمی تواند درمان قطعی باشد.

عمل پروستات با توجه به شرایط سلامتی بیمار و پیشرفت بیماری به روش‌های مختلفی با بیهوشی عمومی یا بی‌ حسی موضعی برای رسیدن به اهداف زیر، انجام می شود:

  1. درمان بیماری پروستات
  2. حفظ جریان ادراری بیمار
  3. عدم اختلال در نعوظ
  4. به حداقل رساندن عوارض
  5. رفع یا به حداقل رساندن درد در قبل، حین و پس از عمل

چرا با وجود خطرات و مزایای جراحی پروستات نیاز به جراحی پروستات است؟

چرا با وجود خطرات و مزایای جراحی پروستات نیاز به جراحی پروستات است؟

پروستات اگر درمان نشود نه تنها می تواند اثر سو بر باروری مردان بگذارد بلکه اختلالاتی را هم در مجاری ادراری ایجاد می کند و حتی می تواند منجر به انسداد و احتباس ادراری شود.

دکتر نامداری از نشانه های اختلالات ادراری به واسطه بیماری های پروستات، موارد زیر را بیان می کنند:

  • بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  • مشکل در شروع ادرار
  • افزایش تعداد دفعات ادرار مخصوصا در شب
  • عدم توانایی در خالی کردن کامل مثانه
  • عفونت مجرای ادرار
  • ناتوانی در ادرار
  • احتباس ادراری
  • نیاز به زور زدن موقع تخلیه ادرار
  • چکه کردن و قطره قطره آمدن ادرار در انتهای دفع ادرار
  • کند شدن یا تاخیر در جریان ادرار
  • درد در هنگام دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار یا هماچوری

روش های درمانی پروستات از جمله جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

برای آشنایی با خطرات و مزایای جراحی پروستات، ابتدا باید با درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات و انواع درمان دیگر بیماری های پروستات آشنا شویم.

دکتر نامداری در رابطه با روش های جراحی گزینه‌های زیر را بیان می کنند که در ادامه خطرات و مزایای جراحی پروستات در هر روش را بصورت جداگانه بررسی می کنیم:

  1. پروستاتکتومی باز
    • رتروپوبیک
    • روش پرینه ای
  2. روش لاپاراسکوپیک
    • پروستاتکتومی لاپاروسکوپی
    • روش پروستاتکتومی لاپاروسکوپی با کمک ربات
  3. انواع جراحی پروستات که به تداوم جریان ادراری کمک می کنند
    • جراحی لیزری پروستات
    • جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (جراحی لیزری پروستات TURP)
  4. جراحی هایی که جهت متسع کردن پیشابراه انجام می گیرد
    • برداشتن پروستات از طریق پیشابراه  (TURP)
    • برش پروستات از طریق پیشابراه  (TUIP)

خطرات و مزایای جراحی پروستات به روش باز یا سنتی

خطرات و مزایای جراحی پروستات به روش باز یا سنتی

جراحی سنتی یا دسترسی باز به پروستات باید توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان با تجربه کافی انجام شود تا کمترین عوارض را نشان دهد.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای پروستات بالای 50 گرم، جراحی پروستات به روش عمل باز یا پروستاتکتومی است که به دو صورت رتروپوبیک و پرینه ای انجام می شود.

در این روش اورولوژیست برای برداشتن پروستات و بافت های اطراف، برشی بر روی سطح پوست ایجاد می کند:

  • رتروپوبیک: برش از پایین شکم
  • پرینه ای: برش بین رکتوم (مقعد) و کیسه بیضه

در روش پرینه ای نمی توان غدد لنفاوی و را حذف نمود و زمان جراحی کمتر از رتروپوبیک است اما ریسک بالاتری برای ایجاد ناتوانی در نعوظ وجود دارد.

دکتر فرشاد نامداری از عوارض این جراحی موارد زیر را بیان می کنند که تجربه و مهارت اورولوژیست می تواند درصد احتمال بروز آنها را کاهش دهد:

  1. زخم و خونریزی
  2. درد
  3. اختلال در نعوظ (ناتوانی جنسی)
  4. ارگاسم خشک (ورود اسپرم به مثانه به جای خروج از آلت تناسلی)
  5. ناباروری مردان در صورت ارگاسم خشک
  6. تنگی میزراه ی یا دهانه مثانه
  7. تشکیل لنفوسل
  8. عفونت مجاری ادرار
  9. بی‌اختیاری در ادرار

روش لاپاراسکوپیک

یکی دیگر از روش های درمانی بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار روش لاپاراسکوپیک است که هنوز به تحقیقات بیشتری لازم دارد تا در رده ی جراحی های استاندارد قرار بگیرد.

دکتر فرشاد نامداری با سابقه ای بیش از یکهزار جراحی موفق پروستات در مورد خطرات و مزایای جراحی پروستات به روش لاپاراسکوپیک می گویند پروستاتکتومی لاپاروسکوپی با کمک ربات می تواند کم عارضه تر باشد.

جراح به وسیله یک بازوی رباتیک و مانیتور متصل به دوربین ربات، بدون مداخله دست، عمل را انجام می دهد که بازوی رباتیک، قابلیت مانور و دقت بیشتری را فراهم می کند.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات با جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا به زبان عامیانه جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان، یکی از درمان های طلایی پروستات است.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات برای پروستات های زیر ۵۰ گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک (TURP) است.

عمل جراحی آندوسکوپی پروستات عملی است که در آن قسمت هایی از غده پروستات، از طریق آلت تناسلی خارج می شود و نیازی به برش ندارد.

جراح از انتهای آلت تناسلی و از طریق مجرای ادرار، توسط رزکتوسکوپ که شامل یک دوریین چراغ دار است به پروستات دسترسی پیدا می کند.

جراح حلقه سیمی را هدایت می کند و بوسیله آن، بافت اضافی را تکه تکه می نماید. تکه های بافت توسط مایعی که به مجرا وارد می شود به داخل مثانه منتقل و سپس در پایان عمل، شستشو و تخلیه می شوند.

خطرات و مزایای جراحی پروستات به روش دسترسی از طریق پیشابراه

خطرات و مزایای جراحی پروستات به روش دسترسی از طریق پیشابراه

روش جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک اگر توسط بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان انجام شود عوارض را کاهش می دهد اما در کل عوارض زیر شایع ترند:

  • ناتوانی در ادرار چند روز پس از جراحی
  • عفونت در مجاری ادراری
  • انزال خشک یا انزال برگشتی
  • احتمال ناباروری
  • بی اختیاری ادراری
  • اختلال نعوظ
  • خونریزی
  • تنگی مجاری ادرار

جراحی لیزری پروستات

بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار مشکلی است که می تواند زندگی روزمره را مختل کند و یکی از درمان هایی که در شرایط خاص تجویز می شود، جراحی لیزری پروستات است.

در این روش، اورولوژیست بافت پروستاتی آسیب‌دیده را که مانع جریان طبیعی ادرار است، با استفاده از لیزر و بدون برش پوست از بین می‌برد و بیشتر برای درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات کاربرد دارد.

عوارض جراحی لیزری پروستات

خطرات و مزایای جراحی پروستات در هر روشی ارتباط مستقیم با تبحر پزشک و تیم درمانی دارد اما در کل از عوارض شایع تر جراحی پروستات با لیزر در تهران یا شهرستان می توان موارد زیر را نام برد:

  1. مشکلات موقتی ادرار
  2. عفونت مجاری ادراری که در صورت سوندگذاری این احتمال قوی تر می شود
  3. تنگی مجرای ادرار
  4. ارگاسم خشک یک اثر متداول و طولانی مدت در هر نوع جراحی پروستات است.
  5. اختلال نعوظ
  6. نیاز به درمان مجدد بعلت ماندن بخشی از بافت یا رشد مجدد پروستات

8 اقدام مهم پس از جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک یا روش های دیگر

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان با تجربه بالای خود در درمان پروستات عقیده دارند که همکاری بیمار پس از جراحی نقش اصلی در خطرات و مزایای جراحی پروستات دارد.

8 مورد مهمی که بیمار باید در مورد آن بداند و رعایت کند را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  1. برای تسکین درد و به تجویز پزشک از داروهای ضد درد وریدی استفاده می‌ شود.
  2. روز جراحی پروستات یا روز پس از آن راه رفتن را شروع کنید.
  3. اصولا یک روز در بیمارستان می مانید و بقیه دوران نقاهت را در خانه می گذرانید.
  4. یک کاتتر در محل عمل پروستات قرار دارد که طبق دستور پزشک چند روز بعد از عمل خارج می شود.
  5. فعالیت‌های خود را کم کم از سر بگیرید.
  6. چند روز پس از عمل پروستات رانندگی نکنید.
  7. پس از عمل پروستات نیاز به چند ویزیت دارید تا پزشک از شرایط شما مطمئن شود.
  8. تا شش الی هشت هفته از فعالیت جنسی خودداری کنید.

سخن پایانی

خطرات و مزایای جراحی پروستات را تا حدود زیادی تجربه و تبحر اورولوژیست می تواند تحت تاثیر قرار دهد که البته همکاری و آگاهی بیمار هم می تواند کمک کننده باشد.

بیماری های پروستات اگر به خوبی درمان نشوند می توانند عوارض زیادی را برای بیمار ایجاد کنند پس یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام های درمانی انتخاب پزشکی مناسب است.

دکتر فرشاد نامداری یکی از بهترین اورولوژیست های تهران هستند و سالهاست در زمینه التهاب پروستات، درمان بزرگی پروستات و سایر بیماری های مرتبط با آن فعالیت دارند.

شما هم اگر درگیر مشکلات پروستات هستید، می توانید از دکتر نامداری و تیم تخصصی ایشان برای رسیدن به بهترین درمان پروستات، راهنمایی و مشاوره بگیرید.

منبع: mayoclinic

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358