اگر واریکوسل درمان نشود چه می شود؟ بهترین روش درمان واریکوسل

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

اگر واریکوسل درمان نشود و در گریدهای بالا باشد، ممکن است بیمار را به صدمات جبران ناپذیر و بیماری هایی جدی تری چون ناباروری دائم مبتلا کند.

عده ای بعلت ترس از جراحی یا درمان های دیگر پزشکی، درمان های گیاهی و خانگی واریکوسل را انجام می دهند و نمی دانند فقط طول درمان را بیشتر و بیماری را شدیدتر می کنند.

بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان، متخصص و فوق تخصص اورولوژی است که در مورد بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری، آگاهی همه جانبه و کاملی دارد.

واریکوسل و بیماری های دستگاه تناسلی می توانند اثر مستقیمی بر روی عملکرد دستگاه ادراری بگذارند و یک اورولوژیست مجرب و متبحر بر عملکرد هر دو دستگاه احاطه کاملی دارد.

ما در این مقاله می خواهیم به همراه دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، عوارض عدم درمان واریکوسل و بهترین روش درمان واریکوسل را مورد بررسی قرار دهیم.

واریکوسل چیست؟ از زبان بهترین دکتر واریکوسل در تهران

دکتر فرشاد نامداری قبل از پاسخ به سوال “اگر واریکوسل درمان نشود چه می شود؟” برای شما به زبانی ساده از بیماری واریکوسل می گویند.

اصولا مردم با شنیدن نام واریس، تنها تصورشان واریس پا است زیرا با انواع واریس آشنایی ندارند. در بیانی ساده واریس یعنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه آنها.

در این شرایط سیاهرگ ها کارایی خود را در انتقال مطلوب خون به سمت قلب از دست می دهند و با جمع شدن خون و گشاد شدن سیاهرگ ها، به تدریج واریس ایجاد می شود.

با این تعریف فهمیدیم هر جا که سیاهرگی باشد احتمال بروز واریس هم وجود دارد مانند واریس بیضه که به آن واریکوسل می گوییم که اصولا دلیلی است برای علت ورم بیضه.

6 نکته مهم در مورد واریکوسل

6 نکته مهم در مورد واریکوسل

  1. واریکوسل شایعترین بیماری مردان پس از بلوغ است.
  2. حدودا 10 درصد مردان بالغ به آن مبتلا هستند و شایعترین عامل ناباروری مردان است.
  3. 15 درصد مردان در رنج سنی 25 الی 35 و چهل درصد از مردان با بیماری ناباروری، واریکوسل دارند.
  4. بیماری واریکوسل به صورت زیر تقسیم بندی می ‌شود:
  • گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن در معاینه فیزیکی و در حالی که بیمار مانور والسالوا را انجام می دهد، قابل لمس هستند.
  • واذیکوسل گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده و در طول معاینه توسط پزشک بدون کمک مانور والسالوا قابل لمس هستند و می توان برای درمان جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری را انجام داد.
  • گرید ۳: واریکوسل به راحتی از روی کیسه بیضه قابل شناسایی است و نیاز فوری به عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه دارد.
  • واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی می توان آنها را تشخیص داد.
  1. واریکوسل یک‌ طرفه اختلال در عملکرد خون ‌رسانی یک بیضه (راست یا چپ) است و درمان آن با دوطرفه تفاوتی ندارد (عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه).
  2. 90 درصد واریکوسل در بیضه چپ به وجود می آید.

اگر واریکوسل درمان نشود چه علائمی را نشان می دهد؟

دکتر فرشاد نامداری یکی از مهم ترین علت ورم بیضه را واریکوسل می دانند و می گویند شایع ترین شکل واریکوسل حالت بدون علامت است و تنها با معاینه اورولوژیست مشخص می شود.

البته هرچه واریکوسل به گریدهای بالاتر برود ممکن است علائم بیشتری را نشان دهد که می توان از مهم ترین علائم موارد زیر را بیان کرد:

  • بزرگی و پیچ خوردگی رگ‌های درون کیسه بیضه بطوری که شکل آن شبیه به کیسه ای پر از کرم می شود.
  • بیضه‌ها درگیر (معمولاً بیضه سمت چپ) بزرگتر یا سنگین تر از دیگری می شود.
  • احساس سنگینی، گرفتگی و درد در پوست بیضه
  • مشاهده یا احساس توده یا گره ‌ای درون بیضه که دردی ندارد.
  • دردی که پس از داشتن یک فعالیت شدید، ورزش سنگین و یا گرما بدتر می شود.
  • کاهش تعداد و کیفیت اسپرم
  • کاهش اندازه یک یا دو بیضه یا همان آتروفی بیضه

اگر واریکوسل درمان نشود درد واریکوسل چگونه است؟ 8 نشانه

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ناباروری مردان با سابقه ای بالای 15 سال در درمان موفق بیماری های مردان از جمله واریکوسل در ادامه در مورد درد واریکوسل توضیح می دهند.

افرادی که بعلت ترس از جراحی بهترین روش درمان واریکوسل یا جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری را توسط بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان انجام نمی دهند، ممکن است درگیر دردی با نشانه های زیر شوند:

برخی افراد ممکن است که نگرانی‌هایی در مورد میزان درد واریکوسل یا حتی درد پس از عمل داشته باشند. در ادامه، ویژگی‌های بارز دردهای اسکروتومی مرتبط با واریکوسل بیان می‌شود:

  1. شروع درد خفیف و موضعی است و ممکن است پس از بلوغ نمایان شود.
  2. درد بیشتر در بیضه سمت چپ نسبت به بیضه سمت راست
  3. احساس درد در اطراف واریکوسل که ممکن است به سمت کشاله ران هم برود.
  4. درد خفیف با افزایش تدریجی و احساس سنگینی در کیسه بیضه
  5. شدید شدن درد در حین ایستادن، نشستن و انجام فعالیت‌های بدنی (ورزش یا رابطه جنسی)
  6. بیشتر شدن درد در پایان روز و کاهش درد در هنگام صبح
  7. برعکس دردهای التهابی این درد با درازکشیدن کاهش پیدا می کند.
  8. عدم تسکین درد با مصرف قرص مسکن

اگر واریکوسل درمان نشود ممکن است دچار این عوارض شوید!

اگر واریکوسل درمان نشود ممکن است دچار این عوارض شوید!

عوارض واریکوسل با گریدهای بالای درمان نشده گاهی بسیار خطرناک است و حتی ممکن است باعث عوارضی شوند که دیگر قابل بازگشت نیستند چون ناباروری مردان.

واریکوسل باعث مرگ نمی شود اما اگر واریکوسل درمان نشود، ممکن است فرد مبتلا به سه عارضه عمده در گریدهای بالای واریکوسل شود:

کاهش قدرت باروری یا ناباروری طبق آمار، از هر 10 مردی که ناباروری دارند، چهار نفر به واریکوسل مبتلا هستند.
کاهش سطح تستوسترون بیماری واریکوسل باعث کاهش هورمون تستوسترون مردانه می شود که بیضه مسئول تولید آن است. کاهش هورمون مردانه خود باعث عوارضی چون عوارض واریکوسل در روابط زناشویی می شود.
آتروفی بیضه واریکوسل ممکن است به بیضه آسیب برساند و باعث کوچک شدن آنها شود.

دکتر فرشاد نامداری با درمان موفق بیش از یکهزار بیماری واریکوسل، می گویند که تشخیص به موقع می تواند اولین گام برای رسیدن به بهترین روش درمان واریکوسل باشد.

تحقیقات نشان می دهند اگر جراحی با روش های درمانی چون جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری به خوبی و با مهارت انجام شود، در مورد ناباروری مردان، بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد بهبود خواهیم داشت.

بهترین روش درمان واریکوسل کدام است؟

حال که متوجه خطرات واریکوسل در گریدهای بالا شدیم و می دانیم اگر واریکوسل درمان نشود چه می شود، همراه با دکتر نامداری روش های درمانی واریکوسل چون عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یکطرفه را بررسی می کنیم.

اصولا بهترین دکتر واریکوسل در تهران یا شهرستان بهترین روش درمان واریکوسل را جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری می دانند اما روش های درمانی دیگر هم با شرایط بیمار گاهی تجویز می شوند.

بهترین روش درمان واریکوسل خفیف با دارو

ممکن است اورولوژیست در گریدهای اولیه و قبل از شروع عوارض جدی، درمان واریکوسل بدون جراحی یا همان درمان دارویی را به شما پیشنهاد دهد.

داروهایی چون ونوویتال، کلومیفن سیترات، بروموکریپتین، ویتامین ها و… خاصیت آنتی اکسیدان دارند و می توانند روی فعالیت و بهبود تحرک اسپرم ها، موثر باشند.

جراحی بهترین روش درمان واریکوسل

جراحی واریکوسل چون اثر مستقیمی بر باروری مردان دارد بهتر است توسط اورولوژیستی مجرب و متبحر انجام شود که سه روش عمده جراحی به شرح زیر هستند:

  1. جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری
  2. عمل جراحی واریکوسل دوطرفه یا یک طرفه به روش باز و سنتی
  3. روش لاپاراسکوپی

دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان در موارد زیر، اقدام به جراحی را ضروری می دانند:

  • شدت واریکوسل و سن باروری و متاهل بودن بیمار
  • واریکوسل گرید دو یا سه همراه با ناباروری مردان
  • واریکوسل با اختلال در آزمایش منی
  • درد بیضه شدید
  • علت ورم بیضه واریکوسل باشد
  • کاهش سطح هورمون تستوسترون
  • مرد جوان مجرد با واریکوسل درجه سه یا دو

بهترین روش درمان واریکوسل با جراحی به روش میکروسکوپی

بهترین روش درمان واریکوسل با جراحی به روش میکروسکوپی

استاندارد طلایی درمان واریکوسل، جراحی واریکوسلکتومی میکروسرجیکال اینگوینال است که با توجه به استفاده از میکروسکوپ این روش را بهترین روش درمان واریکوسل قرار می دهد.

میکروسکوپ حین جراحی باعث بزرگنمایی می شود و جراح فوق تخصص اورولوژی یا فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، قادر است با دقت بیشتر وریدها را مسدود نماید.

به گفته دکتر فرشاد نامداری، جراح می تواند وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن و منشاء عود واریکوسل در آینده خواهد بود را نیز مسدود کند.

در جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری چون دقت جراحی بالا است خطر فتق، هیدروسل و آتروفی بیضه و عود بیماری تا حد زیادی از بین می رود.

در این روش نیازی به باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم نیست درنتیجه دوره بهبودی فرد بطور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

این عمل تاثیر مثبتی بر افزایش تعداد اسپرم و توانایی حرکتی آن دارد و در زوج های نبارور، احتمال 50 تا 60 درصد احتمال بارداری وجود دارد.

روش جراحی واریکوسل با لاپاراسکوپی

اورولوژیست با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از ۲۰ برابر مشاهده می کند و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود.

جراح رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی، مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزاند. البته امروزه با وجود روش هایی چون جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری، این روش کمتر توصیه می شود.

عمل جراحی واریکوسل بصورت باز و سنتی

جراح با برش چند سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون می آورد و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته اند را جدا و با نخ گره و قطع می کند.

در این روش ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، باقی بمانند و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند.

اگر این خطا روی دهد، بیضه بعد از عمل کوچک می شود و یا ممکن است رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند.

سخن پایانی

حال به خوبی می دانیم که اگر واریکوسل درمان نشود ممکن است عوارضی طولانی مدت چون ناباروری مردان را ایجاد کند پس بهترین اقدام مراجعه به بهترین دکتر فوق تخصص اورولوژی در تهران است.

تصمیم برای انتخاب بهترین روش درمان واریکوسل، به علائم و تصمیم فرد برای بچه‌دار شدن و یک مشاور اورولوژیست متبحر در این زمینه، بستگی دارد.

در بین روش های عمل جراحی واریکوسل دو طرفه یا یک طرفه، جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری، می تواند بهترین نتایج را از نظر کاهش و توقف علائم، برای فرد بیمار داشته باشد.

تیم تخصصی دکتر فرشاد نامداری، فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، آماده است تا با تجربه ای طولانی و دستاوردهای طلایی در این زمینه، شما را تا سلامتی کامل، همراهی کنند.

منبع: urologyhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358