بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟ (0 تا 100 درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات)

بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟ (صفر تا صد درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات)

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

بزرگی پروستات چه خطراتی دارد و آیا قطع و وصل شدن ادرار در مردان از نشانه های بزرگی پروستات است؟ علایم خطرناک پروستات کدامند؟

درصد بالایی از مردان پس از سن 45 سالگی با خطر ابتلا به بزرگی پروستات رو به رو می شوند و داشتن آگاهی در رابطه با بیماری و درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، می تواند استرس بیماران را کاهش دهد.

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و جهت دریافت بهترین درمان برای بیماری های مرتبط با آن بهتر است توسط یک اورولوژیست معاینه و ویزیت شوید.

در این مقاله می خواهیم همراه با دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان پرسش “بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟” را پاسخ دهیم و روش های درمانی را بررسی نماییم.

بزرگی پروستات چیست و بزرگی پروستات چه خطری دارد؟

بزرگی پروستات یکی از بیماری های شایع مردان است که معمولاً در سنین بالا بروز پیدا می کند و در شرایط پیشرفته اختلالات ادراری نیز با این بیماری همراه می شوند.

علت آن محل قرارگیری غده پروستات است. غده پروستات مجرای ادرار را دربرمی گیرد و مقداری از مایع حامل اسپرم را در طول انزال تولید می‌ کند.

بزرگ شدن پروستات را اغلب با نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می شناسند که این عارضه سرطان نیست و خطر ابتلا به سرطان پروستات را هم افزایش نمی‌ دهد.

در جواب پرسش بزرگی پروستات چه خطری دارد؟ در رابطه با دستگاه ادراری می توان اختلالاتی چون بی‌اختیاری ادراری، قطع و وصل شدن ادرار در مردان، ادرار دردناک و… را نام برد.

با بزرگ شدن پروستات فشاری بر مجرای ادرار وارد و دیواره مثانه ضخیم می ‌شود و عوارضی چون بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار، قطع و وصل شدن ادرار در مردان، عفونت یا …مشاهده می شود.

گاهی بزرگی پروستات و سرطان پروستات ممکن است به طور همزمان رخ دهند اما الزاما بزرگی پروستات باعث ابتلا به سرطان پروستات نیست.

کار پروستات چیست؟

کار پروستات چیست؟

قبل از اینکه بدانیم بزرگی پروستات چه خطراتی دارد بهتر است در ابتدا با عملکرد پروستات آشنا شویم. وظیفه اصلی پروستات تولید یک مایع با مشخصات زیر است:

  1. شیری قلیایی
  2. سرشار از کلسیم، یون سیترات، یون فسفات و سایر مواد دیگر

این مایع سبب افزایش حجم منی می‌ شود و ویژگی قلیایی آن نقش مهمی در بارور ساختن تخمک‌ ها دارد زیرا خاصیت اسیدی مجرای ادراری قابلیت بارور سازی اسپرم‌ را کاهش می دهد.

درون این مایع آنتی ژن مخصوصی به نام PSA وجود دارد که نمی گذارد مایع منی لخته شود و توسط آن اسپرم‌ها می توانند آزادانه درون رحم شنا کنند.

4 حقیقت مهم در مورد بزرگ شدن پروستات

  • افزایش سن بزرگ ترین عامل ابتلا به بزرگی پروستات است.
  • BPH به حدی شایع است که می گویند اگر همه مردان به اندازه کافی عمر کنند، حتما به بزرگی پروستات مبتلا می شوند!
  • شروع بزرگی پروستات از سن بالای 40 سال شروع می شود و بیش از 90 درصد مردان بالای 80 سال به این عارضه مبتلا هستند.
  • عامل خطرناکی برای بزرگی پروستات وجود ندارد اما عوارض ادراری یا جنسی درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات را ضروری می سازند.

چرا پروستات بزرگ می شود از زبان بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران

وقتی می توان به بزرگی پروستات چه خطراتی دارد، پاسخ درستی داد که آگاهی کامل در مورد بیماری کسب کنید. در ادامه دکتر نامداری عضو هیئت علمی دانشگاه از علت های بزرگی پروستات می گویند.

بزرگی پروستات اصولا در مردان بالای ۴۵ سال، شایع است و هر چه سن افزایش یابد، ریسک بروز این بیماری نیز بیشتر می شود اما علت بزرگی پروستات تنها سن نیست!

شرایط فیزیکی، محیطی مانند ورزش و تغذیه و.. هم در پیدایش بزرگی پروستات موثر است.

بزرگی پروستات در جوانان | بزرگی پروستات چه خطری دارد؟

بزرگی پروستات به گفته دکتر نامداری ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد اما گاهی آقایان جوان نیز با مشکل بزرگی پروستات به بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران و شهرستان مراجعه می کنند.

در مورد دلیل ابتلای جوانان به بزرگی پروستات دکتر نامداری می گویند این بیماری تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک، رژیم غذایی و داشتن اضافه وزن هم قرار دارد.

در صورت بروز بزرگی پروستات در سنین زیر ۴۰ سال و وجود عوارض ادراری، بهتر است هرچه زودتر بیمار تحت درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات قرار گیرد.

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران یا شهرستان در بیشتر مواقع در مورد درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات، جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را پیشنهاد می دهد.

10 علائم بزرگ شدن پروستات

10 علائم بزرگ شدن پروستات

بیشتر علائم بزرگی پروستات به اختلالات دستگاه ادراری برمی گردد و هرچه این علایم بیشتر و شدیدتر شود، نیاز به درمان هایی چون جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان هم افزایش پیدا می کند.

همین عوارض ادراری جوابی برای پرسش “بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟” است که گاهی می توانند تا حدی شدید شوند که زندگی عادی بیمار را مختل سازند.

دکتر فرشاد نامداری نفر دوم بورد تخصصی اورولوژی با سال ها تجربه موفق در درمان بیماری های پروستات 8 نشانه را در بزرگی پروستات شایع تر می دانند:

  1. قطع و وصل شدن ادرار در مردان
  2. بزرگی پروستات در مردان و تکرر ادرار
  3. تخلیه ناقص مثانه
  4. نیاز به ادرار شبانه بیش از معمول (ناکچورى)
  5. قطره قطره آمدن ادرار در انتهای دفع
  6. بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  7. کاهش فشار ادرار
  8. ادرار اضطراری
  9. ادرار دردناک
  10. وجود خون در ادرار یا هماچوری

این علائم ابتدا خیلی خفیف بروز پیدا می کنند اما اگر درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات انجام نشود، شدت پیدا می کنند و منجر به عوارض جدی تری می شوند.

7 روش تشخیص بزرگی پروستات

هرچه تشخیص دیرتر انجام شود و به تناسب آن درمان به تاخیر بیفتد، پاسخ به سوال بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟ سخت تر می شود و عوارض بیشتری را دربر می گیرد!

بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران و شهرستان معمولا با انجام یک معاینه فیزیکی و پرسیدن سابقه پزشکی بیمار، روند تشخیص را شروع می کند.

معاینه فیزیکی (معاینه مقعد) به پزشک اجازه می دهد تا اندازه و شکل پروستات را تخمین بزند. دکتر نامداری در مورد سایر تست های تشخیصی موارد زیر را بیان می کنند:

  1. آزمایش ادرار و بررسی از نظر وجود خون و باکتری
  2. بیوپسی یا نمونه برداری از پروستات جهت تشخیص ناهنجاری های پروستات
  3. تست اورودینامیک که مثانه با کاتتر پر از مایع و فشار مثانه طی دفع ادرار اندازه گیری می شود.
  4. آزمایش آنتی ژن ویژه ى پروستات (PSA)
  5. سنجش میزان ادرار باقى مانده در مثانه پس از ادرار کردن
  6. سیستوسکوپی یا همان آندوسکوپی داخل مثانه و بررسی بیماری هایی چون تنگی مجرا، بزرگی پروستات، سرطان مثانه و….
  7. پیلوگرافی داخل وریدی یا اورگرافی که یک روش تصویربرداری است.

بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟

حال می رسیم به پرسش اصلی بزرگی پروستات چه خطراتی دارد و در ادامه همراه با دکتر نامداری با تجربه بالای 15 سال در درمان بیماری های پروستات، آن را پاسخ خواهیم داد.

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به شما در جلوگیری از عوارض خطرناک کمک کند و بهترین مشاور درمانی شما یک اورولوژیست متبحر و مجرب است.

به گفته دکتر نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان افرادی که سابقه طولانی در بزرگی پروستات بدون درمان دارند ممکن است به عوارض زیر مبتلا شوند:

  • عفونت های شدید مجاری ادراری
  • ایجاد سنگ های ادراری و کلیه
  • آسیب شدید کلیه و حتی نارسایی کلیه
  • خونریزی در مجاری ادراری
  • ناتوانی ناگهانی در ادرار کردن به علت انسداد شدید

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

اکنون که متوجه شدیم بزرگی پروستات چه خطراتی دارد، همراه با بهترین دکتر جراحی پروستات در تهران روش های درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم:

درمان طبیعی بزرگى پروستات

با دانشتن اینکه بزرگی پروستات چه خطراتی دارد، گزینه درمان جدی تر می شود و درمان طبیعی در مراحل اولیه و با تغییر در شیوه زندگی می تواند به تسکین علائم کمک کند.

  • دفع ادرار به محض این که احساس ادرار داشتید
  • عدم مصرف داروهاى ضد انعقاد یا آنتی هیستامین بدون تجویز پزشک
  • خودداری از مصرف الکل و کافئین به ویژه بعد از شام
  • کاهش سطح استرس
  • انجام ورزش بطور منظم
  • تقویت عضلات لگن با تمرینات کگل

دارو هاى درمان بزرگی پروستات

دارو هرگز نمی تواند جای درمان های قطعی پروستات مانند جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک را بگیرد اما می تواند عوارض را تسکین دهد.

دکتر نامداری از مهم ترین داروهای پروستات موارد زیر را نام می برند و یاداوری می کنند که داروها عوارض بالا و حتی جدی دارند و فقط باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شوند:

  • مسدود کننده های آلفا ۱ (تامسولوسین، دوکسازوسین، پرازوسین و…)
  • داروهاى کاهش سطح هورمون تستوسترون (دوتاستراید و فیناستراید)
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد انقباض مثانه

جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک

یا همان جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات است که به آن عمل بسته پروستات  (TURP)هم می گویند.

اورولوژیست یک دستگاه از طریق پیشابراه را به پروستات می فرستد و با استفاده از جریان الکتریسیته پروستات را تراشیده و بیرون می آورد.

جراحی پروستات با لیزر در تهران و شهرستان

در طول عمل جراحی پروستات با لیزردر تهران و شهرستان، جراح یک لوله ی مخصوص را از طریق نوک آلت تناسلی وارد مجرای ادراری می کند و چند نوع دارد:

  • لیزر فتوسلکتیو تبخیری پروستات  (PVP)
  • لیزر هولمیوم پروستات  (HOLAP)
  • لیزر هولمیوم انوکلیشن پروستات  (HoLEP)
  • TUIP

جراحی باز پروستات (پروستاتکتومی)

اگر سایر روش های جراحی بزرگی پروستات مانند جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک موثر نباشند، جراحی باز تجویز می شود.

در این روش اورولوژیست بافت پروستات را برمی دارد و برای پروستاتی که خیلی بزرگ باشد، بهترین گزینه است و عوارض جانبی آن از جراحی پروستات به روش آندوسکوپیک بیشتر است.

سخن پایانی

بزرگی پروستات چه خطراتی دارد؟ عوارض بزرگی خوش خیم پروستات مانند سرطان پروستات نیست، اما می تواند زندگی روزمره بیمار را مختل کند.

تشخیص و درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات به موقع، مانع عوارض خطرناک بعدی این بیماری می ‌شود. به همین دلیل ویزیت توسط اورولوژیست بسیار حائز اهمیت است.

دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه، مجاری ادراری و ناباروری مردان (جراح پیوند کلیه) با تجربه سال ها درمان موفق بزرگی پروستات می توانند بهترین مشاور درمانی شما باشند.

منبع: urologyhealth

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358