کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟ فریز یا سرما درمانی زگیل تناسلی

جهت دریافت نوبت از مطب دکتر فرشاد نامداری تماس بگیرید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟ آیا کرایوتراپی می تواند درمان قطعی زگیل تناسلی باشد؟ سریع ترین درمان زگیل تناسلی کدام است؟

بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز امکان پذیر است و تنها در یک جلسه می توان این زایده ناخوشایند را از بین برد البته اگر درمانگر با تجربه ای را انتخاب کنید!

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، یکی از کم عارضه ترین راه هایی که پزشک متخصص می توانند زگیل تناسلی را درمان کند، فریز کردن زگیل است.

پزشک متخصص در این روش که با نام های سرما درمانی، کرایوتراپی، فریز کردن و انجماد شناخته می شود، توسط نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن، زگیل ها را فریز می کند.

برای آشنایی درمان قطعی و سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی و مقایسه اثربخشی با سایر درمان ها و بررسی عوارض آن، با دکتر نامداری در این مقاله همراه می شویم.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست + (مراقبت و مزیت ها)

زگیل تناسلی چیست؟

نوعی بیماری عفونی و مقاربتی (STD) است که از طریق رابطه جنسی اورال، دهانی و یا مقعدی به شریک جنسی منتقل می شود و دلیل آن ویروس HPV (گروهی بیش از ۶۰ ویروس) است. مطالعات و آمار نشان می دهد که این بیماری جزء شایع ترین بیماری های آمیزشی است و افراد زیادی می خواهند بدانند زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟

مانند بقیه ویروس های مقاربتی و جنسی، این ویروس هم می تواند باعث عفونت نهفته شود و تا سال ها علائمی از خود نشان ندهد و بهترین راه تشخیص آن معاینه توسط پزشک متخصص است.

دکتر نامداری می گویند اگر متخصص نتواند با چشم غیرمسلح زگیل تناسلی را ببیند از کولپوسکوپ استفاده می کند و اصولا برای خانم ها معاینه کامل لگن و پاپ اسمیر درخواست می شود.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ برای داشتن سریع ترین درمان زگیل تناسلی، نیاز به تشخیص درست و به موقع است که تجربه و تبحر پزشک در این مرحله می تواند سرعت انتخاب بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز را بیشتر کند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل ها می‌توانند در قسمت فرج، دیواره‌های واژن، اندام تناسلی مردانه، مقعد، بیضه، مجرای مقعد و دهانه و در تماس جنسی دهانی، در دهان یا گلو رشد کنند.

از نظر دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص اورولوژی و ناباروری مردان، مهم ترین علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی که نیاز به بهترین درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی یا فریز دارند، به شرح زیر است:

  • تورم‌ های کوچک به رنگ قهوه‌ای یا صورتی در ناحیه تناسلی و نواحی دیگری چون مقعد و دهان و…
  • قرار گرفتن چند زگیل کوچک در کنار یکدیگر
  • خارش های ناراحت‌کننده، سوزش، حساسیت به لمس
  • خونریزی در حین رابطه جنسی

گاهی نمی توان به راحتی زگیل تناسلی را دید زیرا ممکن است آنقدر کوچک و صاف باشد که با چشم غیرمسلح مشاهده نشود و در مواقعی هم ممکن است زگیل تناسلی به اندازه و تعداد زیادی ایجاد ‌شود.

راه های تشخیص زگیل تناسلی از زائده های دیگر پوستی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ روش های تشخیص زگیل تناسلی کدامند؟ آیا تشخیص زگیل تناسلی در خانه امکان پذیر است؟ در ادامه برای دریافت اطلاعاتی مفید و علمی، با دکتر نامداری همراه می شویم:

زگیل تناسلی برجستگی‌ هایی اصولا به رنگ پوست یا گاهی متمایل به صورتی هستند که اگر به صورت کلوزآپ و در فاصله نزدیک به آن‌ها نگاه کنیم، به نوعی شبیه تکه‌های کوچک گل‌کلم هستند.

زگیل‌های تناسلی معمولاً درد ندارند اما ممکن است با خارش و گاهی خونریزی همراه شوند. البته تمام برجستگی‌های پوستی زگیل نیستند و گاهی ممکن است افراد جوش‌های پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه بگیرند.

ازاین‌رو تشخیص دقیق آن‌ها و شروع درمان هایی چون کرایوتراپی (Cryotherapy) زگیل تناسلی مستلزم معاینه بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مردان در تهران یا شهرستان است.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست

14 بیماری پوستی شبیه زگیل تناسلی

از نظر دکتر نامداری اگر پزشک تجربه کافی در تشخیص را نداشته باشد یا تشخیص زگیل تناسلی در خانه انجام شود، ممکن است با بیماری های زیر اشتباه شود:

  • تبخال واژن
  • کراتوزسبورئیک: تفاوت عمده زگیل تناسلی نوعی بیرون آمدگی یا برجستگی دارد در حالی که کراتوزسبورئیک ممکن است دانه‌های تخت باشد.
  • سیرینگوما
  • جوش تناسلی: جوش‌ها معمولاً در کناره‌های واژن پدیدار می‌ شوند و سر سفید رنگ دارند. در مواقعی نیز با لمس و فشردن آن ناحیه احساس درد به وجود می‌ آید.
  • مولوسکوم کونتاژیوزوم: در این نوع عارضه پوستی یک فرورفتگی شبیه ناف در وسط این جوش‌ها وجود دارد که آن را از زگیل تناسلی متمایز می‌ کند.
  • لیکن پلان
  • کیست اپیدرموئید: کیست اپیدرموئید توده‌های سفید، سفت و زیرپوستی است.
  • جوشگاه یا کلوئید
  • آنژیوکراتوم
  • فیبروما
  • اسکین تگ یا منگوله پوستی
  • ضایعات فرودایس
  • کوندیلوما لاتا: تنها تفاوت ظاهری آن مرطوب‌تر بودن آن‌هاست و در بعضی موارد ممکن است با زخم همراه باشد.
  • پاپول مرواریدی

راه های تشخیص زگیل تناسلی جهت درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی

یکی از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی انجام تست‌های مختلف است که معمولاً توسط پزشک اورولوژی برای مردان و پزشک زنان برای بانوان تجویز می‌شود.

به توصیه دکتر نامداری برای اطمینان از سلامت جنسی‌ با شروع روابط جنسی نیاز است به‌ صورت سالانه و مداوم توسط متخصص چکاپ شوید و از سی‌سالگی به بعد آزمایش‌ ها و تست‌ های ضروری را انجام دهید.

آزمایش کولپوسکوپی و زگیل تناسلی در بانوان

این آزمایش در شرایط زیر توسط بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می‌ شود:

  • ترشحات عیرطبیعی واژن
  • بوی بد واژن
  • مشاهده خون‌ریزی شدید
  • درد معده شدید
  • تب و لرز

این تست برای تشخیص سرطان دهانه رحم و احتمال ابتلا به ویروس hpv کاربرد دارد.

معاینه مقعد با آنوسکوپ 

آنوسوکوپی یا معاینه مقعدی یکی از روش‌ های پزشکی برای تشخیص هرگونه بیماری مقعد است که با تشخیص زگیل مقعدی پزشک می تواند کرایوتراپی زگیل تناسلی را تجویز نماید.

در این روش با دستگاهی به نام آنوسکوپ هرگونه بیماری در راست‌ روده و مقعد بررسی می شود.

انجام تست بیوپسی برای شروع درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی

این تست هم در زنان و هم در مردان مشترک است. بیوپسی با بافت‌ برداری، همان نمونه‌برداری از نواحی مشکوک به عفونت است.

تشخیص زگیل تناسلی با اسید استیک برای انتخاب سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی

روشی که نتیجه تقریباً دقیقی دارد، انجام آزمایش اسید استیک است. در این روش پزشک برای اطمینان از نوع زخم و عفونت آن، محل را آغشته به اسید استیک می کند.

ده دقیقه بعد علائم بررسی می شوند که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، زخم‌ها سفید شده و باید فوراً برای درمان هایی چون کرایوتراپی زگیل تناسلی اقدام شود.

پاپ اسمیر جهت تشخیص زگیل تناسلی

انجام تست پاپ‌اسمیر

پاپ‌ اسمیر یک تست‌ تخصصی برای بررسی دهانه رحم، عفونت‌های رحمی، بیماری‌های مقاربتی و البته زگیل تناسلی است.

این نمونه‌ برداری  احتمال ابتلا به عفونت و دیگر بیماری‌ های مقاربتی را نشان می‌ دهد تا در صورت ابتلا به hpv پزشک برایتان سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی را تجویز کند.

آیا آزمایش خون برای تشخیص ابتلا به زگیل تناسلی لازم است؟

بسیاری از افراد تست‌ های مختلف تشخیص سلامت جنسی و آلت تناسلی را نمی شناسند و گمان می کنند با آزمایش خون هم می‌ شود به زگیل تناسلی پی برد.

به گفته دکتر نامداری این یک باور غلط است و آزمایش خون قابلیت تشخیص زگیل تناسلی را ندارد. در نتیجه بهتر است به یک اورولوژیست باتجربه مراجعه و تست های درخواستی او را انجام دهید.

درمان های زگیل تناسلی از جمله کرایوتراپی زگیل تناسلی

در اصل راه های درمانی برای حذف زگیل تناسلی است اما از بین بردن ویروس، توسط سیستم ایمنی بدن انجام می شود و ممکن است تا همیشه در بدن بماند.

زگیل تناسلی می تواند دردناک باشد یا مانع از زندگی عادی روزمره شود که در این مواقع به تشخیص پزشک یکی از راه های درمانی زیر پیشنهاد می شود:

  1. دارودرمانی (مانند پودوفیلین)
  2. الکتروکوتر
  3. روش جراحی زگیل تناسلی
  4. لیزر درمانی
  5. کرایوتراپی زگیل تناسلی

در ادامه به کمک دکتر نامداری در مورد درمان های زگیل تناسلی توضیح مختصری می دهیم و اطلاعات کاملی را در مورد بهترین درمان زگیل تناسلی یا همون کرایوتراپی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دارودرمانی

زگیل‌های تناسلی بیشتر مواقع با گذشت زمان از بین می‌روند اما، ویروس در سلول‌های پوست می ماند و می‌تواند در طول زندگی باعث پیدایش زگیل تناسلی شود.

حتی اگر زگیل را نبینید باز هم می تواند به شریک جنسی شما منتقل شود پس باید راهی برای کنترل و درمان آن انتخاب کنید. با داروها بیشتر می توان عوارض را کنترل کرد.

دکتر نامداری که یکی از بهترین دکتر برای درمان زگیل تناسلی مردان در تهران است، درمان‌های موضعی زیر را تا حدودی باعث تسکین علائم ظاهری می دانند:

  1. ایمیکویمود (Imiquimod)
  2. پودوفیلین و پودوفیلوکس
  3. تری کلرواستیک اسید

روش درمان زگیل تناسلی الکتروکوتر

کرایوتراپی زگیل تناسلی بهترین درمان زگیل تناسلی است اما در کنار آن روش های دیگر هم با تشخیص پزشک و با توجه به شرایط بیمار تجویز می شوند.

در این روش پزشک با بیهوشی موضعی یا عمومی، به وسیله یک ابزار الکتریکی زگیل ها را می سوزاند. گرمای ناشی از الکتریسیته توسط سوزنی داخل زگیل را گرم می کند اما این جریان وارد بدن بیمار نمی شود.

این روش عوارضی چون درد و ناراحتی، عفونت و عوارض بیهوشی را دارد و بعنوان درمان طلایی زگیل تناسلی، معرفی نمی شود.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست + (مراقبت و مزیت ها)

درمان زگیل تناسلی به روش جراحی

اگر زگیل های تناسلی بزرگ باشد و یا نتوان دیگر روش های درمانی را انجام داد، زگیل های تناسلی با روش‏ های جراحی درمان می شوند. که البته این روش تهاجمی است و عوارض رایج جراحی را دارد.

اگر دختر باکره اید و زگیل تناسلی شما آزاردهنده است به پیشنهاد دکتر نامداری که در این زمینه تجربیات موفقی دارند، بهترین و کم عارضه ترین درمان برای شما کرایو است.

عمل زگیل تناسلی به دو روش انجام می شود:

  1. برش زگیل با استفاده از قیچی
  2. کنار زدن زگیل تناسلی با یک تیغه ی تیز( روش برادشت با تیغ)

لیزر درمانی زگیل تناسلی

جراحی لیزر برای زگیل تناسلی اصولاً زمانی کاربرد بیشتری دارد که زگیل‌ها در داخل واژن قرار دارند یا سایر روش‌های درمانی، ناموفق باشد. لیزر می‌تواند زگیل های متوسط تا شدید را از بین ببرد.

به توضیح دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی و ناباروری مردان، پرتو نوری پر قدرت در لیزر می تواند سبب بروز درد و تحریک پذیری شود و همچنین زیبایی پوست را از بین ببرد.

از نظر بعضی از متخصصان در این حوزه، در روش لیزر به علت تبخیر زگیل ممکن است در قسمت های دیگر گسترش یابد .همچنین هزینه ی لیزر از کرایو تراپی بیشتر است.

بهترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی

کرایوتراپی زگیل تناسلی، به درمان طلایی زگیل تناسلی شناخته می شود که می توانید این درمان را با تیم تخصصی دکتر نامداری بعنوانی درمانی قطعی و بی عارضه، تجربه کنید.

در این درمان از سرمای شدید نیتروژن مایع و یا گاز آرگون جهت انجماد و از بین بردن بافت‌های غیرطبیعی استفاده می‌شود. کرایوتراپی در درمان انواع بیماری‌های پوستی هم کاربرد دارد.

بسیاری از متخصصان کرایو را به عنوان اولین و قطعی ترین درمان زگیل تناسلی پیشنهاد می‌دهند و یک تیم تخصصی می تواند میزان موفقیت در درمان را افزایش دهد.

بهترین درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی

مراحل انجام کرایوتراپی زگیل تناسلی

به گفته دکتر نامداری کرایوتراپی روشی بدون درد و کم تهاجم است که در مراحل زیر و توسط متخصص انجام می شود:

مرحله اول: نوع زگیل مشخص می شود.
 دومین مرحله: تعداد و انداه زگیل ها مورد بررسی دقیق قرار می‌ گیرد.
مرحله سوم: نیازی به بی حسی نیست اما در صورت صلاحدید پزشک از بی حسی موضعی استفاده می شود.
چهارمین مرحله: مقداری نیتروژن مایع توسط سواب پنبه‌ای یا اسپری نیتروژن با توجه به اندازه زگیل تناسلی، رو و اطراف آن اعمال می شود که به این مرحله فاز انتقال حرارت می گویند.
مرحله پنجم: نیتروژن مایع روی پوست حدود 10 ثانیه می ماند و وارد فاز تخریب سلولی می شویم تخریب ناگهانی و سریع سلولی رخ می دهد و توانایی تولید کلاژن فیبروبلاست ها به حداقل می رسد که برای درمان ضایعات بسیار مهم است.
ششمین مرحله: پوست قرمز می‌شود و به احتمال زیاد تاول می‌زند که فاز التهابی نام دارد و پاسخ طبیعی به فرآیند مرگ سلولی است.
مرحله هفتم: یک زخم کوچک روی پوست ایجاد می‌شود که طی یک تا سه هفته همراه با زگیل تناسلی از بین می رود.

لازم به ذکر است که برای کرایو سرمای منفی ۱۹۶درجه نیاز است و فقط در صورت استفاده ازت مایع و استمرار اسپری آن بر روی ضایعه ایجاد می شود.

در صورتی که ازت مایع را با سواپ روی ضایعه بزنیم فقط برودتی معادل منفی ۲۰ درجه منتقل می شود که باعث عدم موفقیت در درمان یا درمان ناقص است.

باید و نبایدهای پس از کرایو

درست است که کرایوتراپی زگیل تناسلی بهترین درمان زگیل تناسلی است اما برای موثر بودن آن نیاز به مراقبت هایی پس از انجام دارد که در ادامه خواهیم گفت:

  • هر 12 ساعت از پمادهای تجویزی استفاده شود.
  • حمام کردن، دوش گرفتن و شستن زگیل ها پس از درمان مانعی ندارد.
  • تا بهبودی کامل بهتر است از رابطه جنسی خودداری کنید و در صورت لزوم حتما از کاندوم استفاده کنید.
  • زائده ها را نکنید زیرا خودشان پس از یک هفته می ریزند.
  • تا بهبودی کامل تیغ یا ژیلت را کنار بگذارید.
  • زائده های زگیل را لمس نکنید زیرا ممکن است منتشر و عود کنند.
  • زنان ممکن است تا 3 هفته ترشحات آبکی واژن داشته باشرا ببینند.
  • در عادت ماهانه به جای تامپون نوار بهداشتی بگذارید.
  • یک هفته پس از کرایو درمانی جهت بررسی درصد موفقیت به پزشک مراجعه نمایید.

باید و نبایدهای پس از کرایو

مزایای روش کرایوتراپی زگیل تناسلی چیست؟

از دکتر نامداری یکی از بهترین متخصصین درمان زگیل تناسلی خواستیم تا علت برتری درمان کرایو را برایمان بگویند که نکات زیر را بیان کردند:

  1. نیاز به چند جلسه درمانی نیست و می توان کرایو را در یک جلسه انجام داد.
  2. یک جلسه درمانی فقط 5 الی 10 دقیقه زمان می برد.
  3. این روش درمانی باعث پخش شدن زگیل تناسلی در قسمت های دیگر نمی شود.
  4. نیاز به تکرار کرایوتراپی و جلسه های درمانی نیست.
  5. کمترین آسیب را به پوست وارد می کند و از نظر زیبایی بهترین روش است.
  6. کرایوتراپی زگیل تناسلی سرپایی است و با حداقل درد و تحریک نسبت به روش های دیگر است.
  7. کرایو به عنوان اولین روش درمانی در مراکز درمانی موفق مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت درمان با کرایو نسبت به روش های دارویی

به طور قطع می توان گفت کرایوتراپی زگیل تناسلی نسبت به روش های متفرقه استفاده از دارو یا پماد، بهترین درمان زگیل تناسلی است.

روش دارویی معمولا برای درمان زگیل تناسلی خفیف به کار می رود و تحریکات شیمیایی محل مورد نظر بعلت استفاده طولانی مدت، انتخاب آن را محدود می کند.

همچنین روش دارویی می تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود و گزارشاتی از عوارض نقص مادرزادی جنین، مرگ جنین و تولد نوزاد مرده در دست است، که این روش برای مادران باردار و شیرده توصیه نمی شود.

چه درمان هایی با کرایوتراپی انجام می شود؟

درمان زگیل تناسلی تنها موردی نیست که از کرایو استفاده می شود بلکه در درمان موارد زیر هم کرایوتراپی توصیه می شود:

  • درمان ضایعات و بیماری های پوستی
  • برداشتن خال
  • کرایوتراپی زگیل تناسلی و غیرتناسلی
  • رفع زوائد و لک های پوستی
  • درمان هموروئید
  • بعضی سرطان ها مانند سرطان پروستات و کبد
  • درمان بیماری های دهان
  • تومورهای استخوانی

کاربرد کرایوتراپی در درمان بیماری های پوستی

  1. درمان تغییر رنگ پوست (پیگمانتاسیون ها) مانند لک‌های ناشی از آفتاب و لنتیگو
  2. بیماری سالک
  3. درمان بعضی از ضایعات پیش بدخیمی مانند کراتوز آکتینیک
  4. ضایعات عروقی مانند انواع همانژیوم‌ها از جمله سارکوم کاپوزی
  5. درمان بعضی از ضایعات ویروسی مثل زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم
  6. کیست‌ها و ضایعات توموری خوش خیم مانند میلیا، زائده‌های گوشتی و کراتوز سباسه
  7. درمان اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئیدها
  8. کاهش لک‏ های پوستی
  9. بیماری های پوستی مانند زگیل، لکه های تیره و زوائد پوستی

 کرایوتراپی و موارد منع استفاده از آن

کرایوتراپی و موارد منع استفاده از آن

از نظر دکتر نامداری کرایوتراپی زگیل تناسلی در موارد زیر انجام نمی شود:

  1. عدم تحمل سرما توسط بیمار
  2. سابقه‌ کهیر سرد
  3. کرایوگلوبینمی (نوعی ناهنجاری خونی)
  4. سابقه‌ی سندرم رینود
  5. هر بیماری که در آن سطح بالای کرایوگلوبولین وجود دارد (مانند کولیت اولسروز فعال، بیماری کلاژن واسکولار شدید و فعال)
  6. بیمارانی که احتمال هیپوپیگمانتاسیون را قبول نمی‌کنند،
  7. برخی بدخیمی ها (ملانوم و کارسینوم سلول‌های سنگفرشی)
  8. ضایعاتی که در مناطق با خون رسانی ضعیف قرار دارند
  9. ضایعاتی که نیاز به بیوپسی برای تشخیص دارند.
  10. درمان خال‌های ملانوسیتیک که ضایعات پیش سرطانی محسوب می شوند

روش های منجمد کردن

روش های کرایوتراپی متنوعی برای منجمد کردن بافت ها وجود دارد:

بافت خارجی:

اگر بافت مورد نظر روی سطح پوست باشد، پزشک دستگاه اسپری و سواب پنبه ای و بیشتر نیتروژن مایع را برای درمان انتخاب می کند.

بافت داخلی:

برای درمان بیماری های داخل بدن مانند سلول های پیش سرطانی یا تومورها، پزشک اصولا کرایو پروب را انتخاب می کند.

سخن پایانی

کرایوتراپی زگیل تناسلی بهترین درمان زگیل تناسلی است و دکتر فرشاد نامداری کرایو را با تیم تخصصی خود به افرادی پیشنهاد می دهند که می خواهند یک تجربه موثر در این زمینه پیدا کنند.

نتایج یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که این روش در درمان زگیل‌های معمولی و تناسلی تا بالای 88 درصد موفقیت دارد و به طور متوسط 1.18 جلسه نیاز است.

البته از آنجایی که این درمان ها جهت برداشتن زائده است و حذف ویروس توسط سیستم ایمنی بدن انجام می شود، بهترین توصیه رعایت بهداشت جنسی و تقویت سیستم ایمنی است.

برای پیشگیری بهتر است قبل از اولین رابطه جنسی واکسن گارداسیل را تزریق کنید و همچنین روابط جنسی ایمن با یک شریک جنسی را انتخاب نمایید.

منبع: healthlinkbc.ca

جدیدترین‌ مطالب
پربحث‌ترین‌ مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، 300 متر پایین تر از ونک و بالاتر از پل همت، بن بست سید الشهدا (ع)، ساختمان رهام پلاک 8 واحد 1

02188776801 و 09107585358